StoryEditor
Životpodaci porezne

Poznato je koliko se šopingiralo na Crni Petak, epidemija je definitivno utjecala na pad potrošnje ove godine. Rezultati su iznenađujući

Piše M.Dr.
1. prosinca 2020. - 20:53
AFP

Hrvatski su građani prošloga tjedna, od četvrtka do nedjelje potrošili 802.695.567,60 kuna, podaci su Porezne uprave za djelatnost trgovine na malo.

Riječ je o padu od 22 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, kada je potrošnja dosegnula 1.030.003.961,97 kuna. Kada se usporedi samo petak ove 2020. i 2019. godine riječ je o padu od 7,75 posto, sa 424.540.492,16 kuna na 391.660.589,17 kuna.

-Prije pandemije koronavirusa, Crni petak tradicionalno je označavao početak povećane potrošnje.

I ove su godine građani iskoristili popuste i promotivne akcije, posebno online. No, s obzirom na gospodarske posljedice pandemije, smanjena sklonost potrošnji je bila očekivana, kaže voditeljica Odjela za trgovinu HGK Tomislava Ravlić.

Crni Petak je šoping ‘blagdan’ koji se službeno održava dan nakon američkog Dana zahvalnosti, te ga obilježavaju ogromni popusti i akcijske ponude tijekom vikenda.

Pedesetih godina prošlog stoljeća u Philadelphiji 'Black Friday' koristio se za opisivanje kaosa koji je nastajao u petak nakon Dana zahvalnosti, kada su horde turista i kupaca iz predgrađa nahrupile u grad pred veliku Army-Navy football utakmicu koja se održavala u subotu nakon Dana zahvalnosti.

Gradski policajci nisu mogli uzeti slobodan dan, nego su morali raditi u duljim smjenama zbog dodatne gužve i prometa. Sitni kradljivci također su iskorištavali kaotičnu situaciju i krali po trgovinama, zadavajući još više problema policiji. Zbog toga su policajci taj dan prozvali Crnim petkom.

Do 1961., u Philadelphiji su svi koristili izraz Black Friday kao naziv za petak nakon Dana zahvalnosti, iako su ga trgovci pokušali preimenovati u Big Friday (Veliki Petak) kako bi izgubio negativnu konotaciju.

Trajanje Crnog Petka ovisi o trgovačkim lancima i trgovinama. U samim početcima ovog ‘blagdana’ recimo popusti su trajali samo jedan dan. Crni Petak je u zadnjem desetljeću izgubio izvorno značenje, te većina trgovačkih lanaca nudi popuste od 20 do 80 posto tijekom cijelog zadnjeg tjedna u studenom.

Tijekom posljednjih desetak godina počeli su ga prakticirati trgovci i u ostatku svijeta pa je prije nekoliko godina stigao i u Hrvatsku. No mnogi zamjeraju da tog dana, odnosno vikedna popusti nisu ni približni onima kakvi su u američkim trgovinama.

Najčešće se pak kupuje elektronika, potom odjeća i obuća.

Posebni oblici prodaje u nas regulirani su Zakonom o zaštiti potrošača a  kod posebnih oblika prodaje nema propisanih raspona sniženja, ali nužno je držati se dobre trgovačke prakse, kao i ostalih pozitivnih zakonskih propisa.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. travanj 2021 13:50