Mozaik Život

Nova disciplina

Znate li da vam netko svaki put kad kupujete zapravo čita misli? Splitski stručnjak objašnjava kako vaša podsvijest može postati otvorena knjiga

Nova disciplina

Znate li da vam stručnjak iz područja neuromarketinga može čitati misli? Nakon 15 godina razvijanja te nove “neurodiscipline” marketinga, vaša podsvijest, uz nekoliko jednostavnih koraka i preduvjeta, postaje otvorena knjiga.

Naime, takvim istraživanjima zadatak je doznati sve ono što našu podsvijest privlači, odbija, ljuti, plaši ili uveseljava, te sve te informacije koristiti kako bi nam pripremio savršen proizvod kojemu gotovo ne pronalazimo mane.

– Na temelju postojećih istraživanja spoznalo se da ljudi često, kad ih se direktno pita, ne kažu sve ono što utječe na njihove svjesne odluke. Jednostavnije rečeno, nisu svjesni da njihova podsvijest upravlja odlukama odabira destinacije, hotela, restorana…

Upravo zbog toga stručnjaci su pokušali uspostaviti vezu s podsvijesti – u uvodu objašnjava Neven Šerić, redoviti profesor na Katedri za marketing na Ekonomskom fakultetu u Splitu, koji je na međunarodnoj konferenciji “Sigurnost povijesnih gradova”, koja se održala u Solinu, govorio o utjecaju naše podsvijesti na odabir sigurne destinacije, jednog od ključnih faktora zbog kojih turisti posjećuju Hrvatsku.

Odabir odredišta

– Kad su tek počela istraživanja iz područja neuromarketinga, jedini uređaj koji je tadašnja tehnologija imala bila je magnetna rezonancija, a Amerikanci su je prvi počeli koristiti u marketinške svrhe. Funkcioniralo je tako da se osobu polegne u uređaj, na displeju joj se puštaju boje, znakovi, marke, i na temelju zabilješki reakcija mozga donose se odluke koliko je nešto u marketinškom i tržišnom smislu pogođeno ili koliko nije – objašnjava Šerić.

Međutim, korištenje magnetske rezonancije u marketinške svrhe poprilično je skup “sport”, a takva detaljna istraživanja samo je Amerika mogla priuštiti. Srećom, tehnologija je s godinama napredovala i pojavili su se prvi “eye trackeri” koji bilježe utjecaj audiovizualnih podražaja na podsvijest ispitanika.

 

– Dakle, sada vam treba jedan laptop, “eye tracker” na očima i puštam vam videomaterijale ili fotografije, te tako mogu zabilježiti na što je točno fokusirana vaša zjenica oka, mogu bilježiti vaše emocije, razinu dosade, intenzitet... – ističe naš sugovornik, a na kojem principu nova "disciplina" neuromarketinga funkcionira, možete vidjeti u sljedećem videu. S desne strane su prikazane boje, od zelene koja predstavlja oduševljenje, do crvene kojom je označeno sve što oko promatrača vidi negativno.

Takve nove mogućnosti marketinški stručnjaci odlučili su iskoristiti u svrhu istraživanja svijesti i podsvijesti turista pri odabiru turističkog odredišta.

Što se tiče Hrvatske, rezultati su bili više nego zanimljivi.

– Zahvaljujući televizijskim serijama koje su snimane kod nas, kao što je “Game of Thrones”, turisti koji odabiru Hrvatsku potaknuti su da nešto više doznaju o tim lokalitetima. Kad ih pitate osjećaju li sigurno budući da je Hrvatska bila predziđe obrane od Turaka, njihov je odgovor: “Pa baš i ne.”

Međutim, kad im na ekranu pokazujemo razne povijesne postrojbe, stanje moždanih valova kod njih pokazuje sigurnost, bolje rečeno, jednak osjećaj koji čovjek ima kad je u mračnoj ulici, ali okružen policijom. Dakle, zbog naših povijesnih postrojbi osjećaju se sigurno. To je jedan od zanimljivijih primjera kako ljudi jedno svjesno govore, a njihov mozak pokazuje nešto drugo – slikovito je opisao naš sugovornik, te dodao kako su podaci prikupljeni neuromarketinškim istraživanjem relevantni i ukazuju na stvarne stavove i mišljenja pojedinca o nečemu.

Studentska istraživanja

Budući da je turizam još uvijek najjača grana našega gospodarstva, stalni rast konkurencije na globalnom turističkom tržištu potaknuo je naše stručnjake na inovativne pristupe istraživanja svijesti i podsvijesti turista pri odabiru turističkog odredišta. Idealna metoda za to upravo su neuromarketinška istraživanja, a Neven Šerić kaže da takva istraživanja koriste i unutar granica Lijepe naše.

 

– Dolazim sa sveučilišta pa time imamo svoju obvezu u djelovanju za dobrobit društvene zajednice i mi to, barem u Splitu, aktivno radimo. Veseli me da je nekoliko mojih diplomantica zaposleno u okolnim turističkim zajednicama, pa se dogovorimo s njima i zajedno sa studentima provodimo istraživanja te im damo određene smjernice i ideje koji oni provedu.

U novije vrijeme na institucionalnim razinama postoji razumijevanje za nove spoznaje i mogu konstatirati da se na temelju toga svega, kao i zajedničkog djelovanja, nama turizam ne događa, ipak mi njime upravljamo – zaključio je Šerić.

Naslovnica Život