Mozaik Život

'LIPO IZGLEDA, LIPO LETI'

'Strujanje se najlakše osjeti na guzici!': u jedrilici starijoj od pola stoljeća ovaj drčni Splićanin u arji poteže preko 230 kilometara na sat

'LIPO IZGLEDA, LIPO LETI'

'Vlasnik letjelice bio je jedan mladi litavski inženjer, kojega sam pronašao u Engleskoj. Njezina je cijena s prikolicom bila četiri tisuće eura. No, još sam najmanje toliko potrošio na njezinu obnovu, uređenje'

Rogoznica je minulih dana bila u znaku oldtajmera. No, nisu automobili bili jedini sačuvani ljepotani izloženi u Marini Frapa.

Na svečanom gatu poznatoga nautičkog kompleksa poglede je mamio Morelly 100S, zrakoplovna jedrilica proizvedena u Bergamu davne 1965. godine. Tamo ju je postavio njezin vlasnik, inženjer brodogradnje Goran Kovačević.

Splićanin koji u umirovljeničkim danima uživa u Rogoznici.

Kovačević je gotovo cijeli život proveo u zrakoplovstvu. Kao pilot prve postrojbe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, dugogodišnji predstavnik slovenskog avioprijevoznika Adria Airwaysa… Goran je danas član Aerokluba "Sinj".

Ne prođe ni tjedan da se s tamošnjeg aerodroma ne otisne u visine. Dakako, svojim jednosjedom Morellyjem.

– Malo ljudi zna da zrakoplovstvo na šibenskom području ima dugu povijest. Ako ćemo precizno, 105 godina je prošlo otkad je osnovana zrakoplovna postaja Šibenik. Bilo je to prije početka Prvog svjetskog rata, za vrijeme Austro-Ugarske. Šibenska je zrakoplovna postaja imala baze na Korčuli, Lastovu i u Rogoznici. Koincidencija je da je tu desetljećima poslije niknula nautička luka.

Zrakoplovstvo i pomorstvo su po mnogočemu povezani. Mnogi ne znaju da jedro brodice i krilo zrakoplova, zapravo, djeluju prema istim zakonima aerodinamike – govori nam šjor Goran Kovačević, letač s ljubavlju, kako sebe naziva.

Kovačević je zrakoplovnu jedrilicu Morelly 100S kupio prije dvije godine.

Oldtajmer poput mene

– Vlasnik je bio jedan mladi litavski inženjer, kojega sam pronašao u Engleskoj. Njezina je cijena s prikolicom bila četiri tisuće eura. No, još sam najmanje toliko potrošio na njezinu obnovu, uređenje. Talijani su proizveli samo 250 primjeraka te zrakoplovne jedrilice, koja je danas oldtajmer. Kao i ja – smije se Goran.

Za laike, riječ je o bezmotornoj drvenoj letjelici koja u mirnoj atmosferi klizi zrakom, odnosno planira na račun gubitka visine. Prvi put se njome letjelo još 1891. godine, a učinio je to njemački inženjer Otto Lilienthal.

– Postoje različiti načini za lansiranje. Zrakoplovnom i automobilskom vučom, vučnim vitlom na tlu i gravitacijskim startom. Za upravljanje letjelicom bitno je samo da pilot ništa ne kvari! Zahvaljujući strujanjima, uz dobro poznavanje meteorologije i pravilnu tehniku pilotiranja, može se prijeći nekoliko stotina kilometara.

Mi piloti znamo reći da se strujanje najlakše osjeti na guzici! Kad propadaš, odnosno kad se dižeš – otkriva Kovačević, koji leti već pedeset godina.

Njegova je teta, rekao nam je, bila udana za pilota Kraljevine Jugoslavije, a kao dijete je gledao avione kako polijeću iz splitskih Divulja.

Pisalo je da sam ustaša!

– Kad sam se sedamdesetih godina prošlog stoljeća trebao školovati za pilota, nisu me htjeli primiti jer mi je, poslije sam saznao, u dosjeu pisalo da sam ustaša! Mladen Krstulović i ja tada smo bili jedini piloti koji smo platili školovanje – iznio nam je Kovačević pikanterije iz svojeg životopisa.

Kad su stigle devedesete, sudjelovao je u osnivanju Prve ratne zrakoplovne postrojbe. Bio je bojnik i zamjenik zapovjednika, te pričuvni pilot.

– U ratu smo letjeli samo noću, jer zrakoplov nije imao instrumente za dnevne letove. Poslije su došli MiG-ovi, koji su letjeli samo danju! No, nisam se dugo zadržao u ratnom zrakoplovstvu. Ja se, ipak, nisam školovao za vojnog pilota.

Prije i poslije rata bio sam zaposlen u Adria Airwaysu. Slovenci su, moram priznati, bili vrlo korektni prema meni. Kad sam išao u rat, rekli su mi da me moje mjesto čeka kad odradim što imam – ističe Kovačević.

U Adria Airwaysu zadržao se ukupno 25 godina. Bio je predstavnik te tvrtke na području od Kopra do Dubrovnika.

Danas je najstariji aktivni član splitskog i sinjskog aerokluba. Na nebu se, kaže, zna zadržati i satima.

– Znate, kako ono kažu: ako lipo izgleda, lipo i leti. To zaista vrijedi za ovu jedrilicu. Iako izgleda tijesna, zapravo ima dovoljno mjesta u njoj – kaže nam Goran.

Najveća brzina koju Morelly postiže je 230 kilometara na sat.

– To je najveća dopuštena brzina! Može on i brže – šapnuo nam je Kovačević, koji jedva čeka da s Morellyjem ponovno poleti modrim nebom iznad Sinja.

 

Naslovnica Život