
Je li moguće da se trendovi u transportu započinju u vrlo dosadnom sektoru javnog prijevoza? Sudeći prema zadnjim vijestima - itekako. Naime, svijet je prije nekoliko mjeseci iznenadio koncept autobusa koji je Kina predstavila.
Radilo se o futurističkim prometalima koja su više podsjećala na nekakav space shuttle iz "Zvjezdanih staza" nego na kinesku inačicu "šestice", "šezdesetke" ili "osamnaestice". Radikalan dizajn, osim što je oku ugodan, omogućavao je automobilima da prolaze ispod samih autobusa pogonjenih električnom energijom.
Liberalni zakoni
Nije trebalo dugo da koncept postane stvarnost (naročito u Kini). Već je početkom kolovoza u gradu Qinhuangdao predstavljen TEB ili Transit Elevated Bus, a ujedno je odrađena i prva pokusna vožnja u vozilu visokom 4,8, dugom 22 te širokom 7,8 metara. Interes za njim već su pokazali Brazil, Indija i Francuska.
Izgledno je kako se za TEB neće, doduše, previše zanimati Finska, budući da su trenutno u fazi testiranja svojeg rješenja javnog prijevoza. Na ulicama Helsinkija ovih dana voze dva autobusa bez vozača. Radi se o testiranjima u praksi, i kao takvi među prvima su u svijetu. To se, između ostalog, može zahvaliti i iznimno liberalnim finskim zakonima koji ne zabranjuju prometovanje bespilotnih vozila.
Autobusi nose oznaku EZ10, a ovo E predstavlja pogon – struju. Radi se o električnim vozilima s kapacitetom do devet osoba, a koja maksimalno mogu "potegnuti" do skoro 10 kilometara na sat. Slična vozila već se koriste, ali ne na cestama, već u jednom parku u Tokiju. I nekoliko sličnih projekata već se "kotrlja", ali mahom utabanim stazama raznih parkova prirode i sveučilišnih kampusa.
I taksi bez taksista
Također je i u Nizozemskoj prošlog mjeseca jedan Mercedesov prototip u tajnosti napravio "đir" ulicama. Tome valja dodati i Googleove ambicije glede taksija bez vozača, koji bi trebali ubrzo izići na ulice San Francisca. Kako nemaju vozača, izgledno je da će se bespilotna vozila ubrzo sama dovesti u svakodnevnu upotrebu.
Osim Googlea, i Uber je zajahao na valu autonomnih vozila (već se razvila svojevrsna utrka na tom polju) i već početkom rujna na ulice Pittsburgha planira u promet pustiti posebno dizajnirana volva XC90, koja će na zahtjev mušterija dolaziti bez vozača. Automobili su nakrcani svom silom senzora, od kamera, lasera, radara pa do GPS lokatora.
Volvo je također s Uberom potpisao i ugovor težak 330 milijuna dolara, a sve s ciljem da se do 2021. godine svijetu predstavi potpuno funkcionalni autonomni automobil serijske proizvodnje. No, ne radi se o ekskluzivnom ugovoru. Uber planira slične ugovore i s drugim proizvođačima automobila. Utrka autonomnih vozila je otpočela...