StoryEditor
ZdravljeJESTI ILI NE

Svakih nekoliko godina postavlja se pitanje jesu li jaja dobra ili loša za nas? Treba pripaziti jer obično se jedu sa slaninom, sirom i maslacem

Piše M.P.
10. studenog 2021. - 13:23

Čini se da se svakih nekoliko godina postavljaju pitanja o jajima. Jesu li ona dobra ili loša za nas? Što je s njihovim proteinima i kolesterolom?

Gledajući nutritivnu analizu, jedno jaje sadrži otprilike 75 kalorija, 5 grama masti, 6 grama proteina, 0 ugljikohidrata, 67 miligrama kalija, 70 grama natrija i 210 miligrama kolesterola. Jaja su također izvrstan izvor vitamina A, D i B12, kao i kolina, koji je nutrijent koji je neophodan za metabolizam. Osim sadržaja kolesterola, jedno jaje je zdrava opcija za doručak, ručak ili večeru, piše Mayo clinic health system

image
Foodcollection Gesmbh/AFP

Istraživanja pokazuju da kolesterol u jajima ne utječe negativno na ljudsko tijelo u usporedbi s drugim izvorima kolesterola. Na primjer, jaja se obično jedu s drugom hranom bogatom soli, zasićenim mastima i kolesterolom, kao što su slanina, sir i maslac. Poznato je da ove namirnice povećavaju rizik od srčanih bolesti, a treba ih jesti umjereno.

- Većina zdravih ljudi može pojesti do sedam jaja tjedno bez utjecaja na zdravlje srca. Neki odlučuju jesti samo bjelanjak, a ne žumanjak, koji osigurava nešto proteina bez kolesterola - kaže dijetetičarka Anne Harguth.

image
Sam Edwards/caia Image/science P/AFP

O jajima govori i Peter Schulman, MD, kardiolog i profesor medicine na Sveučilištu Connecticut za Health.

- Sada znamo da ono što stvarno podiže vaš kolesterol su zasićene masnoće u prehrani, a ne toliko kolesterol u hrani - objašnjava dr. Schulman. Iako su američke smjernice o prehrani nekad preporučivale ne više od 300 mg kolesterola dnevno, ta je preporuka uklonjena 2016.

image
Leland Bobbe/AFP

- Kad jedemo kolesterol, on se razgrađuje u crijevima; ne apsorbira se kao cijela molekula kolesterola - kaže dr. Schulman te dodaje: Zasićene masti se u međuvremenu razgrađuju u kratke lance masnih kiselina koje se mogu povezati u tijelu – a to je ono što se pokazalo da značajno povećava razinu kolesterola. Da, istraživanja sugeriraju da jedenje hrane s visokim udjelom kolesterola u prehrani, poput jaja, može malo povisiti kolesterol. Ali još jedna stvar koju treba uzeti u obzir je omjer razine LDL (lošeg) kolesterola i HDL (dobrog) kolesterola. Jaja podižu HDL u većoj mjeri nego LDL, što dovodi do povoljnijeg profila rizika kada je u pitanju kardiovaskularni rizik, kaže dr. Schulman.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. siječanj 2022 12:07