StoryEditor
Zdravljeprilagodite se

Sve ste razdražljiviji, umorniji, hladno vam je, muče vas probava i loš san? Moguće je da radite greške kojih niste ni svjesni, evo kako ih izbjeći i osjećati se puno bolje

Piše Tea Sumić Miletić
28. studenog 2019. - 13:35
shutterstock_121350247

Jeste li primijetili da vam, od kad je nastupilo hladnije doba godine, više ne prijaju iste stvari koje su vam godile ljeti? Teško da vas još uvijek hvata želja za sladoledom, ledenom limunadom i osvježavajućim salatama, zar ne?

A neke vam stvari, možda, više ne pašu, premda toga još niste svjesni, ali kako hladno razdoblje bude odmicalo, mnogi će iskusiti ono što se obično smatra uobičajenim tegobama koje nosi ovo doba godine - nedostatak poleta, pad energije, suha koža i neposlušna kosa, loša cirkulacija, problemi sa spavanjem i probavom, razdražljivost, sklonost prehladama i upalama dišnog sustava...

Na stranu sad očite stvari poput sladoleda i kratkih rukava, no prema ayurvedskom učenju, jesen i zima su vrijeme za malo drugačije aktivnosti, odlazak na spavanje, prehranu i njegu tijela, a razlog tome su prirodni ritmovi koje tijelo (još uvijek) osjeća.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @cynamonwsadach on

Razlog što su neki više, a neki manje osjetljivi na ove promjene i zašto svima 'ne čine dobro' iste stvari je, uči nas ayurveda, u različitim vrstama energije koje utječu na našu fiziologiju, a u ayurvedi se nazivaju došama. Postoje tri doše - vata, pitta i kapha - a ta tri osnovna i temeljna funkcionalna načela prirode kontroliraju naš umno-tjelesni sustav i sveukupnu prirodu.

Kako se laiku lako izgubiti u svim tim kalkulacijama, za savjet smo se obratili stručnjakinji za ayurvedu, Suzani Mussiow, a ona nam je ljubazno dala pregršt savjeta koji bi nam trebali pomoći da se bolje osjećamo i lakše se prilagodimo promjenama koje nose jesen i zima te, možda, spriječimo neke od tegoba koje nas znaju mučiti u hladnijem razdoblju.

- Ayurveda prati i poštuje ritam prirode te nam savjetuje kako da prilagodimo svoje tijelo i svakodnevne aktivnosti sezonskim promjenama. Hladni dani, odnosno jesen i rana zima pripadaju vata sezoni kojom dominira vata doša dok kasna zima pripada kapha sezoni tj. kapha doši. Glavne karakteristike vata doše su: "prozračna", "suha", "hladna" i "neredovita”.

Vata je najsnažnija doša jer  predstavlja životnu energiju, a kako se najlakše izbacuje iz ravnoteže potrebna joj je posebna pažnja tijekom hladnih dana - pojasnila je Mussiow te nam, kako smo trenutno u srcu vata sezone, dala preporuke za održavanje te doše u ravnoteži što će nam, tvrdi, pomoći da nesmetano uživamo u hladnim danima.

1.  Ayurvedska masaža uljem (abhyanga)

Toplina je jako bitna u hladnim danima pa ayurveda preporučuje masažu toplim sezamovim uljem koja će zagrijati naše tijelo i nahraniti. Prije tuširanja ili kupanja, izmasirajte cijelo tijelo toplim sezamovim uljem. Ostavite ulje na koži nekoliko minuta kako bi prodrlo u tkiva.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Mamie Wartelle 🌿 (@chirons.apothecary) on

Ova masaža ima opuštajući učinak na živčani sustav, jača cirkulaciju i pomaže u uklanjanju toksina iz tijela. Nakon toga se istuširajte ili uronite u toplu kupku. Uvečer koristite toplu kupku za stopala jer smiruje organizam prije spavanja.

2. Zaštita sluznice nosa

Nosne membrane posebno su osjetljive za vrijeme hladnog vremena. Njegujte ih koristeći 1-2 kapi sezamovog ulja prije nego izađete napolje na hladan zrak. Na taj način sezamovo ulje će stvoriti zaštitnu membranu protiv hladnoće, bakterija i suhog zraka.

3. Tri glavna okusa u prehrani

Tijekom hladnih dana dajte prednost uravnoteženoj hrani slatkog, kiselog i slanog okusa. Kuhana i topla jela poput gustih, masnih, hranjivih variva i juha podižu imunitet i zagrijavaju naše tjelo.

Koristite korjenasto povrće;  mrkvu, ciklu, slatki krumpir i rotkvice.

Ne zaboravite na špinat i blitvu koji su prava riznica antioksidansa, vitamina i minerala.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by YVI 🌸 (@about_yvi) on

Jedite mliječne proizvode poput vrhnja, jogurta, mladog sira, riže na mlijeku te upotpunite prehranu i sa bademima i drugim orašastim plodovima.

Suho voće poput datulja, grožđica ili smokava natopite par sati u vodi prije upotrebe.

Za pripremu jela koristite ghee (pročišćeni maslac). Ghee je u ayurvedi posebno cijenjen zbog svojih hranjivih svojstava ne samo za zdravlje nego i za ljepotu.

4. Važnost začina

Aromatični začini su bogati sastojcima za vitalnost i zdravlje našeg imunološkog i probavnog sustava. Tijekom hladne sezone koristite anis, vaniliju, cimet, komorač, muškatni oraščić,  kardamom, peršin i bosiljak.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Kanchan Koya PhD (@chiefspicemama) on

Ukoliko patite od viška sluzi, zagušenja sinusa i bronhija (kapha neravnoteža) pojačajte unos začina koji će isušiti višak sluzi, održavati snagu probavne vatre (agni) i zagrijati vas: crni papar, kumin, ružmarin, kajenska paprika, kurkuma, svježi đumbir ili korijander.

5. Hidratacija

Hidratacija je iznimno važna tijekom hladnih dana jer vjetar, zagrijane prostorije i suhi zrak isušuju kožu.  Preporučuje se redovito ispijanje prokuhane vruće vode koja otapa masnoće, sluz i toksine. Jednu litru vode kuhajte oko 15 minuta s komadićem đumbira (može i bez), izlijte u termosicu i pijte u malim gutljajima tijekom dana.  

Uz ručak možete popiti čašu lassi napitka koji se vrlo jednostavno priprema: izmješaje jedan dio jogurta s tri dijela vode uz prstohvat soli i prstohvat kumina. Ako želite slatki lassi, dodajte malo šećera i začine poput kardamoma, cimeta ili vanilije.

6. Uzemljenje

S obzirom da je vata sezona lagana i prozračna, kako bi se uzemljili trebamo usporiti ritam, biti u dodiru sa prirodom i svojim umom kroz kreativnost ( čitanje, pisanje itd.). Koristite slane kupke, posadite i njegujte biljke jer dodir sa zemljom ili glinom ima efekt uzemljenja. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bath Time (@bathswithbenefits) on

Zimi je za zdrave pojedince metabolizam i energičnost jača nego u ostalim godišnjim dobima pa uživajte u žustrim šetnjama, jogi i aktivnostima koje volite.

7. Redovna rutina

Vata sezona ima kvalitete nepredvidljivosti i neredovitosti pa su potrebne suprotne odlike kako bi se uravnotežili. Osim uzemljenja potrebna nam je svakodnevna rutina koja će nam dati mir i uravnoteženost.

- ustanite i odlazite u krevet u isto vrijeme te po mogućnosti odspavajte duže jer prema ayurvedi, zimi je u redu duže spavati

- jedite obroke u isto vrijeme

- uživajte u sporijem životu, nemojte se osjećati loše zbog potrebe za mirom i samoćom.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by 🌿Lena | Flatlay | Stilllife 🌿 (@lena_zhurkina) on

- izlazite napolju tijekom sunčanih dana kako bi tijelu priuštili dozu vitamina D

- nosite toplu odjeću, neka vam noge i glava uvijek budu topli. Izbjegavajte propuhe i suhe uvjete u prostoriji kako bi izbjegli prehladu. Prema ayurvedi, prehlade su zapravo poremećaji kaphe i vate: tijelo stvara višak kapha doše koja je hladna i vlažna po svojoj prirodi, što rezultira zagušenjem i curenjem iz nosa. Istovremeno višak vata doše smanjuje vatru (agni) što dovodi do zimice, gubitka apetita i loše probave.

- izbjegavajte stres na poslu, budnost do kasno u noć, previše televizije i duga putovanja jer oni izbacuju vatu iz ravnoteže

 

Izdvojeno

03. kolovoz 2020 09:44