Mozaik Zdravlje

MOŽEMO SE 'NABILDATI'

Već kišete i u apotekama previše trošite na 'likarije', a u vlastitoj kuhinji možete sve to spriječiti i uštedjeti! Ne bacajte kosti, kefir čuda čini, ovo svakako pročitajte prije odlaska u spizu

MOŽEMO SE 'NABILDATI'

Jesen se vratila u grad i čini se da su, već s ovim prvim danima, svi prehlađeni. Kako dolazi sezona prehlade i gripe, valjalo bi zaista ojačati imunitet kako bi se izborio s virusima koji napadaju sa svih strana.

Svaki doktor će vam reći da su dva najvažnija načina da se izborite protiv virusa prehlade i gripe često pranje ruku i cjepivo.

Postoji, međutim, i hrana i napici koji će pomoći da podignete imunitet kako bi se izborili sa svim virusima koji vas čekaju, a portal The List izdvojio je najvažnije od njih.

Citrusi i druga hrana bogata vitaminom C

Kada se govori o vitaminu C, prvo na što će svi pomisliti su citrusi. Ali tamno lisnato zelje, crvena paprika, jagode i papaja su također odlični izvori vitamina C.

U biti, vitamin C se nalazi u toliko puno namirnica da ljudi uopće ne moraju uzimati dodatne doze, osim po preporuci liječnika. Slobodno jedite voće i povrće u neograničenim količinama, dobit ćete dobru dozu vitamina koji će ojačati vaš imuni sustav.

Hrana bogata cinkom

Konzumiranje dovoljnih količina cinka je ključno za pravilno funkcioniranje imunog sustava. Studije su pokazale da je niska razina cinka povezana sa smanjenim brojem bijelih krvnih zrnaca koja pomažu tijelu u borbi protiv infekcija.

Oslabljen imunitet nikad nije dobar, ali posebno je važno jačati ga tijekom sezona prehlade i gripe. Nutricionisti tvrde da cink pomaže prevenciji prehlade i skraćuje trajanje uobičajenih simptoma, tako da će uzimanje dovoljnih količina hrane bogate cinkom pomoći da organizam ostane zdrav bez obzira na doticaj s virusima.

Kako biste doveli cink do odgovarajućeg nivoa, preporučuje da jedete meso rakova, peradi (osobito bijelo meso), jogurt i slanutak.

Sjemenke bundeve također su odličan izvor cinka i dobre su kako god ih spremate, sirove, pečene ili osušene. Možete ih dodati u pahuljice, proteinske shakeove i salate, ili ih nosite sa sobom kao užinu.

Probiotici

O probioticima se dosta govori u posljednje vrijeme, s pravom, jer su među prirodnim izvorima ‘podizača’ imuniteta.

Naime, u crijevima živi čak 500 bakterijskih sojeva, dobrih i loših, a njihova ravnoteža izrazito je važna za normalno funkcioniranje organizma.

Kad dođe do poremećaja crijevne flore, broj korisnih bakterija se smanjuje pa dolazi do dominacije patogenih sojeva bakterija, kao što su Escherichia coli, Candida, Proteus i Clostridium, koji tada dobivaju dovoljno prostora za štetna djelovanja.

Čak 60% čuvara našeg imunološkog sustava smješteno je u crijevima, pa se preporučuje svakog dana jesti hranu bogatu probioticima kako bi štitili naš imuni sustav.

Takva hrana su jogurti, svježi sir i kefir. Oni će osigurati probavnom traktu dobru dozu korisnih bakterija i doprinijeti obnovi crijevne flore, i samim tim ojačati imuni sustav.

Riba i druga hrana bogata omega 3 masnim kiselinama

Laneno ulje i masna riba su odlični za podizanje imuniteta jer pojačavaju aktivnost bijelih krvnih zrnaca koje štite tijelo od bakterija. Također, pomažu održavanju ravnoteže imunog odgovora tijela kako ne bi prejako reagirao na infekciju.

Odlični izvori omega 3 masnih kiselina su ribe poput tune, lososa, sardine i skuše, kao i sjemenke i ulje lana. Nutricionisti preporučuju konzumiranje omega 3 u kombinaciji s vitaminom E, jer su tako najefektivniji u podizanju imunog sustava.

Gljive i druga hrana bogata vitaminom D

Svi znamo da je vitamin D izrazito važan za zdravlje kostiju, ali mnogi ne znaju da je odličan za imunitet. Istraživanja su pokazala da pomaže u borbi protiv respiratornih infekcija,  prehlade i gripe.

Time magazin pisao je o jednom takvom istraživanju, a u članku se navodi da je ljudima s izrazito niskom razinom vitamina D, nakon uzimanja terapije, rizik od respiratornih infekcija bio upola manji.

Vitaminom D bogata je plava riba, mlijeko, sok od naranče i žitarice.

Gljive su također odličan izvor vitamina D. Ako ostavite gljive na suncu sat ili malo duže, bit će još bogatije ovim vitaminom.

Začini i začinsko bilje

Začini nisu samo dodaci koji jelima daju bolji okus, nego su i dobri za zdravlje. Jedna od najboljih namirnica za prevenciju sezonskih bolesti je češnjak, koji utječe na stvaranje imunoglobulina koji će poboljšati imunološki odgovor organizma na bolesti.

Poznato je da je i đumbir jedan od najboljih saveznika dobrog imuniteta, a s hladnijim danima, ubacite tu i tamo u svoj obrok malo kurkume, koja se pokazala također dobrom u prevenciji bolesti.

Đumbir ima protuupalna i antioksidacijska svojstva, a dobar je i kod ublažavanja boli. Dobro ga je uzimati i tijekom liječenja respiratornih bolesti, poput kašlja i astme.

Kurkuma je cijenjena jer je dokazana njena djelotvornost kad je u pitanju prevencija i jačanje organizma tijekom liječenja tumora. Također, ona ubrzava zacjeljivanje rana, a često se koristi za liječenje prehlade, gripe, upale grla i kašlja.

Juha

Domaća juha od piletine klasika kad smo prehlađeni ili bolesni, i zaista postoje dokazi da ona pomaže ozdravljenju.

Istraživanja su pokazala da pileća juha ima blagi antiinflamatorni učinak za tijelo. Protein iz piletine dobar je za imunitet, a dodano povrće poput mrkve, celera i špinata čini ju još zdravijom.

Juha od kostiju je također zdrava jer su kosti pune želatine, glicina, prolina, glukozamina, glutamina, minerala i drugih ljekovitih hranjivih sastojaka koji djeluju zajedno u korist općeg zdravlja.

Čaj s medom

Čaj s medom, kao i juha s piletinom, napitak je za koje su i naše bake znala da krijepi organizam tijekom bolesti. Osim klasičnih čajeva, liječnici preporučuju i zeleni čaj koji obiluje antioksidansima i jača organizam u borbi protiv eventualnih infekcija.

A kada dodate med u čaj , on će blago djelovati na bolove u grlu, a dobar je i za jačanje imuniteta. Med na razne načine djeluje dobro na naš organizam, a lijepog je okusa.

Prehlade i bolesti kao da su tradicija u ovom periodu godine, i možda će vaš organizam povremeno pokleknuti, ali ako ga pripremite i ojačate koristeći u tu svrhu navedene namirnice,  lakše će se izboriti s bolestima.

Naslovnica Zdravlje