Mozaik Zdravlje

Ne shvaćajte olako

Posljedica sunčanja zbog koje biste se trebali zabrinuti: evo kakav osip na koži hitno 'traži' doktora, koji je dijagnoza, a koji 'samo' opeklina

Ne shvaćajte olako

Ljeto je i ukoliko niste poduzeli baš svaku mjeru koja vam je u moći kako biste izbjegli sunce, vjerojatno vas je u nekom trenutku dotaklo. Malo vitamina D, kažu neki, no već i vrapci na granama znaju da se ne biste smjeli izlagati žestokim UV zrakama u sate između desetak, jedanaest ujutro i četiri popodne. 

Ako ste se odlučili, unatoč upozorenjima, malo "prepržiti", vjerojatno je nastupila posljedica koja nije ugodna ni oku, a ni ne osjećate se najbolje zbog nje. Opekotine nastale sunčevim zračenjem bolne su i osjetljive na dodir, a čine otprilike svaki segment života barem duplo težim - teško je odjenuti se, leći, spavati... 

A dok se mislite što vam je to trebalo, obratite pažnju na one kožne posljedice sunčanja koje pak nemaju veze s "pečenjem". Ne peckaju, ali svrbe i, ponovno, ne izgledaju najbolje.

Riječ je, javlja Popsugar, o osipima koji se pojavljuju nakon pretjeranog izlaganja suncu, a dermatolog za portal objašnjava i kada crvena i iziritirana koža hitno "traži" odlazak u doktora.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dra. Gabriella Iglésias (@dragabriellapediatra) on

Osip nastao zbog vrućine naziva se miliaria, objašnjava David Lortscher. Podrazumijeva se pritom da je protok znoja zapriječen (znoj zaostaje u kanalićima žlijezda znojnica) te se nakuplja unutar kože, dovodeći do pojave papula. Ne mora se pojaviti nakon izlaganja suncu, već zbog pretjeranog znojenja.

No budući da se upravo tijekom sunčanja "cijedi" znoj s tijela, ova pojava nije rijetkost.

"Najčešće se pojavljuje na gornjemu dijelu tijela ili pak na mjestima gdje se koža dodiruje i trlja, između bedara ili pazuha. Iako je neugodna, nije razlog za paniku - može se riješiti kod kuće, aloe verom ili hladnim oblozima uzpripisanu kortikosteroidnu mast", objašnjava dermatolog.

Ukoliko vam se dogodio sličan osip, preporuča da se nekoliko dana ne izlažete suncu te da boravite u mjestima ugodne temperature. Ako ni uz tretman ne prođe, potražite savjet liječnika.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Marianna Ros (@mariannaros_skincare) on

No miliaria nije jedini razlog što se pojavio osip na koži nakon boravka na suncu. Određeni lijekovi mogu uzrokovati pojačanu osjetljivost na sunce te veći rizik od opeklina i osipa.

Doksiciklin, antibiotik koji se često pripisuje za liječenje akni i Lajmsku boreliozu "uzrokuje neočekivane opekline i osip nalik žuljevima" na koži koja se izlaže suncu.

Ukoliko uzimate spomenuti antibiotik, pripazite na posljedice na koži, savjetuje dermatolog. Zaštitite se šeširom i kremom sa visokim zaštitnim faktorom.

Pojačano oprezni trebali bi biti i pacijenti na lijeku roakutanu, bilo kojoj vrsti retinola i tretinola. Kreme koje eventualno sadrže retinol nanosite navečer, a tijekom dana "okupajte" lice u zaštitnome faktoru.

Liječnica dermatologinja Heidi B. Prather upozorava i da se osip može pojaviti nakon korištenja određenih krema za sunčanje - u tom slučaju, promijenite mazivo.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dr. Paulo Morais (@paulomorais_dermatologia) on

"Neke bolesti, poput lupusa i rozacee također se povezuju s osjetljivošću na sunce", dodaje doktorica. "Porfirija je rjeđa od spomenutih i uzrokuje mjehure na koži", kaže uz napomenu da napuhanu kožu i onu punu mjehura koji podsjećaju na žuljeve nikada nije poželjno ignorirati, već što prije potražiti liječničku pomoć.

"Ako često imate jaku reakciju na sunce, preporučam da porazgovarate sa svojim liječnikom", zaključuje.

Naslovnica Zdravlje