Mozaik Zdravlje

Saveznik kod kuće

Rizik od srčanog udara ima veze s onim što većina smatra 'estetskom obavezom': ako ju obavite dvaput godišnje, šanse za oboljenje manje su čak 25%

Saveznik kod kuće

Jeste li znali da dosljedna briga za čistoću zubi pridonosi boljem raspoloženju i boljem izgledu? Naime, loša oralna higijena izravno je povezana s povećanim rizikom od razvoja srčanih bolesti, bolesti bubrega, pretilosti, dijabetesa, slabijom funkcijom mozga, Alzheimerovom bolesti, slabim mišićima, kroničnim upalama u tijelu, i s još mnogo toga.

Ako ove činjenice još nisu privukle vašu pažnju i uvjerile vas da se borite protiv lošeg zadaha, i mislite da vaš stomatolog pretjeruje s upozorenjima, pogledajmo najnovije znanstvene podatke: godišnje čišćenje zuba i uklanjanje zubnog plaka kod stomatologa može smanjiti rizik od srčanog udara do 25 posto.

Rezultati istraživanja pokazali su da osobe koje imaju manje od 21 zuba (odrasla osoba ima ih 32) za 69 posto imaju povećani rizik od srčanog udara.

Parodontoza i rak

Druga studija, koja je uključila više od 48.000 muškaraca, pokazala je da parodontalna bolest dovodi do značajnog povećanja rizika od raka. Najčešći su melanom, rak pluća, rak mjehura, debelo crijevo i prostata. Zdravlje usne šupljine utječe čak i na nakupljanje visceralne masti, funkcioniranje gastrointestinalnog trakta, obradu podataka u mozgu, kod žena to može dovesti do problema sa začećem i uzrokuje upale u tijelu. Ljudi koji izgube zube također troše veću mišićnu masu, što je posebno zabrinjavajuće za starije osobe.

Broj hitnih posjeta stomatologu u posljednjih nekoliko godina povećao se za oko 16 posto. Velika većina njih mogla se izbjeći redovitom dnevnom njegom zubi. Kako? Perite zube najmanje dva puta dnevno i ne zaboravite koristiti zubni konac. Električne četkice uklanjaju znatno više zubnih naslaga i nježnije su za desni od običnih četkica. Samo budite oprezni i redovito mijenjajte nastavke te tako izbjegnite nakupljanje bakterija. Četkajte svaki zub posebno.

Idite kod zubara najmanje dva puta godišnje, radi pregleda i čišćenja. Osobna oralna higijena svakako pomaže u uklanjanju hrane i većine bakterija koje se nakupljaju u ustima, a redovito čišćenje kod zubara sprječava nastanak karijesa i upale u usnoj šupljini.

Svaki dan unesite dovoljnu količinu DHA i EPA omega-3 masnih kiselina, koje su snažno protuupalno oružje. EPA masna kiselina sprječava upalu u ustima i pomaže u poboljšanju zdravlja desni i zuba, a DHA značajno smanjuje rizik od parodontalne bolesti. Pokušajte unijeti najmanje 1,5 grama dnevno, na primjer s ribljim uljem. Dovoljna količina omega-3 masnih kiselina također će smanjiti druge upale u tijelu.

Ulje umjesto vodice

Umjesto vodice za usta radije koristite ulje, što je stari trik ayurvedske medicine, vrlo učinkovit u čišćenju usta i sprječavanju upala. Jednom dnevno pojedite žlicu biljnog ulja, po mogućnosti djevičanskog kokosova ili maslinova. Osim toga, zadržite ulje u ustima toliko dugo da očistite zube i desni.

Dovoljno je dvije minute mućkanja, a nakon toga možete ga ispljunuti i usta isplahnuti vodom. Iako se vodice za usta smatraju obveznim alatom za dnevnu njegu, one ne pomažu zdravlju zubi, dok ulje čisti usta, sprječava karijes, pomaže kod ispucalih usana, a istovremeno jača zube i desni, kao i čeljust.

Također je dobro da u prehranu uključite dovoljno vlakana kako bi se uklonili toksini i mehanički odstranile zubne naslage prije nego što se učvrste. Međutim, vlakna moraju biti cjelovita, a ne prerađena, kao što su razne pahuljice, koje ne dolaze u obzir. Prema rezultatima istraživanja, muškarci nakon 65. godine svakom dodatnom porcijom voća i povrća čine svome zdravlju veliku uslugu. Zdravlje njihove usne šupljine poboljšava se za čak 30 posto, a za pet posto smanjuje se klimanje zubi zbog pomicanja zubnog mesa.

Zato jedite 27 grama vlakana dnevno ili više, iako je i sve preko 23 grama veliki uspjeh. Dovoljno vlakana znači još bolje stanje našeg probavnog sustava i manje kroničnih upala, dok duže žvakanje stimulira proizvodnju veće količine sline, koja djeluje antibakterijski i uklanja čestice hrane u zubima.

Voćem protiv (zubnih) upala

Kako bi se smanjile upale u tijelu:
- Jedite najmanje pet obroka povrća dnevno
- Izbacite gluten, koji uzrokuje upalu u gastrointestinalnom sustavu
- Izbacite iz prehrane umjetne trans-masti i hidrogenirane masti
- Uživajte u puno omega-3 masnih kiselina
- Smanjite ili iz jelovnika uklonite obrađenu i rafiniranu hranu
- Smanjite ili potpuno odbacite šećer u svim oblicima
- Pijte dovoljno vode, najmanje dvije litre dnevno, i jedite više od 23 grama vlakana dnevno
- Koristite začine koji sprječavaju upale u tijelu, kao što su đumbir, curry, kurkuma
- Jedite hranu s niskim glikemijskim indeksom i kontrolirajte razinu inzulina u vašem tijelu

Za dobru oralnu higijenu

- Loša oralna higijena povezana je s većim rizikom od dijabetesa, a drugi je problem što dijabetes povećava učestalost i razvoj bolesti desni. Ako jedete hranu s višim glikemijskim indeksom, kao što je kruh ili zobena kaša, svakako jedite dovoljno voća i povrća bogatih antioksidansima da se razina inzulina ne bi previše mijenjala. U obroke dodajte maline ili borovnice.

- Koristite zeleni čaj da zaštitite usnu šupljinu jer pomaže u uništavanju bakterija koje uzrokuju nadutost i upalu. Antioksidansi sprječavaju razvoj bolesti koje uzrokuju gubitak zuba. Možete ga uključiti u svoju kolekciju čajeva ili koristiti pastu za zube koja sadrži zeleni čaj.

- Uzimajte probiotike. To su dobre bakterije koje poboljšavaju funkcioniranje našega gastrointestinalnog sustava i pridonose boljem zdravlju. Istraživanja su pokazala da upotrebom paste za zube koja sadrži probiotike oni sprječavaju stvaranje zubnih naslaga i smanjuju pH vrijednost sline, čime se sprječava djelovanje loših bakterija. Probiotici djeluju na zubima kao antioksidansi, neutraliziraju slobodne radikale i osvježavaju dah.

 

Naslovnica Zdravlje