Mozaik Zdravlje

vježba kao spas

Vodič za studente: kako se boriti protiv stresa u vrijeme ispita?

vježba kao spas

Iako je studentsko doba najljepši dio života mladih ljudi, to je i vrijeme kada su izloženi stresu s kojim se svatko nosi na svoj način. On je uvijek rezultat nesklada između psihološkog stresa u određenoj situaciji i sposobnosti svakog pojedinca da se s njim suoči.

Stres kod kuće, na faksu, u odnosu s prijateljima, dragom osobom... postao je naš svakodnevni pratilac, ali treba sve učiniti da nam ne postane nepodnošljivi teret.

Hoćemo li biti mirni i opušteni ili napeti i razdraženi, ovisi o odnosu simpatičkog i parasimpatičkog živčanog sustava, i taj odnos zapravo održava razinu načeg fizičkog i psihičkog stresa.

Simpatički živčani sustav ima funkciju pripremiti organizam za borbu ili za bijeg, i nadzire rad većine naših unutarnjih organa. On je promotor stresa i protuteža parasimpatičkom živčanom sustavu koji nadzire tjelesne funkcije u razdoblju mirovanja.

Ako je simpatički živčani sustav snažniji, naše tijelo je spremno za akciju ako smo u opasnosti. Krvni tlak i srčani ritam rastu, mišići postaju napeti, povećava se usredotočenost i pozornost – organizam je pod stresom, tijelo troši energiju i smanjuje unutarnje rezerve.

Parasimpatički živčani podražaji odgovorni su za prijelaz iz napetosti u stanje odmora, opuštanja i oporavka. Krvni tlak i srčani ritam se usporavaju, metabolizam i hormoni obnavljaju tjelesne zalihe, povećava se apsorpcija hranjivih tvari i izvora energije, tijelo se obnavlja, opušta, odmara i tone u san koji će ga potpuno regenerirati.

Rad ovih dvaju sustava neprestano se izmjenjuje i određuje razinu naše aktivnosti i odmora. Ako smo pod pritiskom, smanjujemo rezerve energije, što će prije ili poslije imati posljedice za zdravlje, a cijeli je niz bolesti uzrokovan nagomilanim stresom. Stoga je danak stresu velik, i treba hitno djelovati.

Nema argumenata protiv

Vježba i bavljenje sportom je najbolje oružje protiv stresa, što ne treba više dokazivati. Mladi se ljudi izgovaraju 'ne-imanjem vremena' za vježbu, a kamoli za bavljenje ozbiljnijim sportom, iako za to nemaju nikakve valjane argumente.

Umjesto toga na raspolaganju su vam najprije vježbe disanja i tehnike opuštanja, koje možete lako naučiti i koje su preduvjet pravilnog vježbanja. Ne morate ići u teretanu i na fitnes jer za to nemate novca u studentskom budžetu, ali zato možete osmisliti vježbu kod kuće ili u studentskom domu i s njom postići izvrsno osvježenje duha i tijela.

Sportska aktivnost može uzrokovati pozitivni i negativni stres, a mehanizmi su slični onima u svakodnevnom životu. Fizička aktivnost kojom potičemo tijelo i duh, ali ne prenaporna, olakšava stres i ima opuštajući učinak. Bicikliranje ili džoging nakon napora pomažu 'isprazniti' glavu.

Ponavljajući pokreti smiruju tijelo i duh pa ćete nakon takve vježbe brzo osjetiti zadovoljstvo i samopouzdanje. Čak i oni koji se prije vježbe osjećaju iscrpljeno i umorno, umjerenim fizičkim naporom vratit će dobro raspoloženje.

Svakodnevni umjereni trening također je koristan nakon nekoliko sati učenja i sjedenja za stolom. Iako svaka sportska aktivnost zahtijeva stimulaciju simpatičkog živčanog sustava, redovitom vježbom smanjujemo napetost u tijelu i postižemo opuštanje.

U bilo kojoj odabranoj aktivnosti treba pronaći pravu mjeru i ravnotežu između stresa i opuštanja, što poboljšava učinak vježbanja, ali i povećava zadovoljstvo u svakodnevnim aktivnostima.

Loše vrijeme nikako ne smije biti izgovor da izbjegavate boravak na svježem zraku. Samo se dobro obucite i prošetajte.

Ako vam je previše hladno za odlazak vani, uzmite svoju podlogu za vježbanje i uhvatite se joge ili pilatesa u toplini dnevne sobe. Pilates lopta jedini je potrebni rekvizit, nije skupa, i može vam postati sjedalica prilikom učenja, jer cijelo vrijeme vježbate bez osobitog napora, a da toga niste ni svjesni.

Vrijeme je za pilates

Pilates povezuje vježbe za jačanje pokretljivosti i vježbe u kojima kao opterećenje koristimo vlastitu težinu. Ove vježbe aktiviraju i jačaju unutarnje mišiće kojih uopće nismo svjesni. Obično većina ljudi najviše koristi mišiće ruku i nogu, a sve druge zanemaruje.

Središte tijela oko trbuha, donji dio leđa, te mišići bokova i stražnjice se zaboravljaju, a često su zanemareni i mišići između prsnog koša i zdjelice, gdje je 'centar snage'. Pilates vježbe upravo su usmjerene na jačanje centra snage, dakle jačanje dubokih trbušnih mišića koji podupiru tijelo, čuvaju unutarnje organe, dok duboki mišići leđa učvršćuju donji dio kralježnice.

Pilates jača i mišiće dna zdjelice koji također štite unutarnje organe, te utječu na djelovanje mokraćnog sustava i spolnih organa. I na koncu, aktiviranjem ovih zanemarenih mišića istezanjem u stranu i naprijed postižemo bolje držanje tijela.

Pilates je odličan izbor za sve one koji se i inače bave nekom redovitom tjelesnom aktivnošću, jer je savršena nadopuna, budući da jača mišiće trupa i tako održava stabilnost tijela.

S ovim se vježbama dobro pripremamo za pritisak na zglobove pri trčanju, pritisak na kralježnicu kod odbojke i košarke, i održavamo elastičnost i snagu mišića. Idealne su da spremno dočekamo proljeće i počnemo vježbati na otvorenom.
 
javorka luetić, foto: shutterstock

 

 

 

Naslovnica Zdravlje