StoryEditor
ShowbizQUEER umjetnost u splitu

Pornografija prerasla u umjetnost

Piše PSD.
29. svibnja 2012. - 10:46
Preispitivanje spolnog i rodnog identiteta te prirode vlastite žudnje u okviru heteronormativnog društva neke su od tipičnih preokupacija queer umjetnosti koja je sinoć tiho pokucala i na vrata splitske nezavisne kulturne scene u prostorima Doma mladih. Tajming, dakako, nije bio nimalo slučajan jer je Prvi Queer Split festival zamišljen kao uvod u ljudskopravaški događaj godine – drugu po redu Povorku ponosa zakazanu za 9. lipnja.

- Budući da su se na prvom Split Prideu nažalost dogodile sve te stvari koje se nisu smjele dogoditi odlučili smo ove godine pružiti jedan kulturni događaj, koji ima i edukativnu dimenziju, kao uvod u Gay Pride – kazala nam je Nela Sisarić iz Xontakta, inače glavna organizatorica festivala. No, njega, napomenimo, ne bi ni bilo da Queer Zagreb nije poklonio djelić svog programa gradu pod Marjanom jer je Xontaktov prvotni program Splitskog Queera Grad glatko odbio.

Pa, ipak, splitska publika nije ostala uskraćena za svoj komadić queer umjetnosti zahvaljujući izvedbi predstave „Psi“ nastale prema tekstu francuskog pisca Hervéa Guiberta, pod redateljskom palicom Bojana Đorđeva iz Beograda, a u na trenutke dojmljivoj izvedbi mladog glumca Stipe Kostanića.

Bio je to prvi Kostanićev nastup pred splitskom publikom u kojem je pokušao dočarati svijet izmaštanih senzualnosti, voajerizma, žudnje i okrutnosti, sadomazohizma i homoerotičnosti iz Guibertove „pornografske knjižice“.

- Meni se predstava jako svidjela i drago mi je da se jedan ovakav komad našao pred splitskom publikom. Riječ je o vrlo neobičnoj poetici, makar se Guibert koristi pornografskim elementima oni zapravo prerastaju u čistu poeziju – komentirala nam je glumica i redateljica Senka Bulić koju smo zatekli u publici.

Sam Kostanić je kazao kako mu je igrati Guiberta bilo potpuno novo iskustvo i veliki profesionalni izazov, pogotovo jer se radi, kako je dodao, „o njegovom najžešćem tekstu kojim se pokušao dodvoriti Foucaultu“.

- Već je sam proces rada na tekstu tijekom proba bio smiješan pa bi se i od toga skoro pa mogla napraviti predstava – otkrio nam je Kostanić, no teško je bilo oteti se dojmu da je mjestimice sterilan jezik „udova, penisa, vagina i skeletnih bedara“ bio najimpotentnija karika predstave.

SINIŠA JOVIĆ


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. listopad 2022 20:40