StoryEditor
ShowbizRetrospektiva

Glazbeni kritičar Bojan Mušćet: kako je odsvirala 2020. i koja su domaća izdanja i u ovako teškoj godini bila svjetskog potencijala

Piše Bojan Mušćet
30. prosinca 2020. - 19:41
One Possible OptionFilip Gržinčić

Kad bi se glazbena 2020. u Hrvatskoj gledala kroz prizmu prva dva mjeseca, svakako bi se mogla ponoviti fraza o obećavajućem početku godine. Top-liste su se punile hitovima, objavljeno je nekoliko vrlo dobrih albuma, koncerti su bili svakodnevni, održavali su se festivali, godišnje dodjele sve učestalijih glazbenih nagrada (Rock&Off, Top.HR Music Awards, Bilo naroda…), a tomu valja pridodati i pučke pokladne veselice.

Dodatno, Rijeka je postala Europski grad kulture, mnoštvo je zanimljivih nastupa održano i planirani su tijekom cijele godine. Na primjer, J.R. August održao je zapažen nastup u Hrvatskom glazbenom zavodu 15. veljače, što je zabilježeno na CD-u i Blu-rayu. Također, u to doba, dio glazbenika se reaktivirao i najavljivao novu karijeru: Daleka obala, Overflow, Dolores… Korona je u to doba bila nespojiva s našim podnebljem, više je pripadala novinskim rubrikama tipa "Jeste li znali da…" ili "Zrnca uz kavu" nego stvarnosti.

U sljedećih 60 dana sve se je stubokom promijenilo – HDS ZAMP je izvijestio kako pad prihoda za autore i izvođače iznosi u travnju čak 72 posto u odnosu na godinu prije. Izostanak plaćanja licencija za glazbu i neodržavanje glazbenih događanja, koncerata i festivala potopili su glazbenu scenu.

Nije, doduše, sve zamrlo: bilo je još koncerata u ožujku, no nakon velikog nastupa Nine Badrić u zagrebačkoj Areni 7. ožujka, sve je dalje bilo organizirano na simboličnoj razini. Tu negdje zastali su i nastupi inozemnih izvođača: dan kasnije nastupio je Fatboy Slim na Zagrebačkom velesajmu, a 12. ožujka Sharon Kovacs u Tvornici. Krenuli su online sessioni, a cijela event industrija postala je prva poslovna žrtva koronavirusa.

Čudne okolnosti

Tijekom ljeta uspjeli su se organizirati neki nastupi u čudnim epidemiološkim okolnostima, s dvometarskom distancom, na primjer, Zagrebačko kulturno ljeto u MSU (Lado Electro, Tamara Obrovac, Mile Kekin), čudnovati Picnic Galactic na starom zagrebačkom aerodromu (Discothernia, Kawasaki 3P, ABOP), nastupi na Tvrđavi sv. Mihovila u Šibeniku (Josipa Lisac, Goran Bare i Majke, Urban&4, Amira Medunjanin…), nastupi u dvorištu zagrebačke Medike (Edo Maajka, Psihomodo pop, Let 3…), koncerti u garaži MSU-a (Nipplepeople, Ida Prester, Goran Bare i Majke, Pips, Chips & Videoclips…), Riječka zvečka (Edi Maružin i Banditi, The Siids, My Buddy Moose, Grad, Neno Belan i Fiumens…), Sunčana strana Prisavlja (Tomislav Goluban, Turisti, Kojoti, Darko Rundek s Jazz orkestrom HRT-a, Jonathan…), a održan je čak i Splitski festival i to u svome jubilarnom, 60. izdanju.

U takvim okolnostima održan je Porin, prvi put bez publike, u HRT-ovu studiju. Josipa Lisac dobila je nagradu za životno djelo. A prvi put jedna Hrvatica može osvojiti Grammy - jazz glazbenica Thana Alexa dobila je nominaciju za najbolji vokalni jazz album. Njezin drugi album zove se Ona.

S drugim valom epidemije počeo je i drugi val otkazivanja nastupa i sve teža situacija za glazbenike. HDS je početkom prosinca objavio kako je u prvih šest mjeseci zabilježen pad od 53 posto u segmentu javnog priopćavanja glazbe koji obuhvaća koncerte, priredbe i korištenja u ugostiteljskim, turističkim i uslužnim objektima.

Kako je oformljen AntiCovid19 fond, onda je HDS glazbenicima odlučio pomoći izvanrednom potporom.

Ni drugdje nije bolje (svjetska koncertna industrija pretrpjela je gubitak od 30 milijardi dolara u 2020.!), pa su neki glazbenici primorani raditi neke druge poslove, na primjer voziti Uber. Oštrica njihovih kritika ide prema raspodjeli prihoda dobivenih od streaminga koji je postao vodeći način distribucije glazbe.

Skladateljica Fiona Bevan izjavila je da je za koautorstvo pjesme Unstoppable s aktualnog albuma Kylie Minogue Disco koji je stigao do prvog mjesta britanske top-ljestvice, dobila samo 100 funti od streaming distribucije. S obzirom na to da prodaja fizičkih izdanja ima skromne rezultate (vinili su pretekli CD-ove u prodaji!), sigurno je kako glazbenici očekuju veći dio kolača od prodaje njihovih autorskih i izvođačkih prava, osobito u ovoj situaciji.

U Hrvatskoj se prijevozničkim vještinama pohvalio Miki Solus, koji je ove godine objavio vrlo zabavan četvrti album Hamburgeri, kvizovi i craft-pive. Neki drugi glazbenici izišli su iz svog djelokruga, ne zato što im je korona pomrsila financijske račune, nego očito iz drugih pobuda. Davor Dretar Drele već dugo nije aktivan na glazbenoj sceni, premda se njegova projekta Dreletronic mnogi sjećaju.

Ove godine postao je saborski zastupnik i, premda se ispočetka morao suočiti s medijskim trolanjem zbog toga, neke njegove inicijative, premda malene, svakako su dobrodošle mnogima, na primjer aktualni zahtjev da se sve vrste petardi sasvim zabrane, osim u novogodišnjoj noći.

Ostavljeni mikrofoni

Tony Cetinski se također nametnuo kao narodni tribun, doduše, izvaninstitucionalni. Na društvenim je mrežama zagovarao pravo na osobni izbor u borbi protiv korone, a istaknuo se i u fizičkom animiranju dolazeći pred domove umirovljenika i govoreći na javnim okupljanjima. Miroslav Škoro pokušao se i žešće angažirati u političkim vodama, no bez većeg uspjeha. Tonči Huljić uvijek ima načina kako iznenaditi, a posljednji je komedijaški nastup u reklami za Čokolino.

Reklama je izazvala kontroverze, što je utjecalo na visok stupanj percepcije proizvoda i, vrlo vjerojatno, njegovu poboljšanu prodaju. Siniša Vuco dogovorio je, pak, talk show na Z1 televiziji koji će voditi. Ove godine primjera ostavljanja instrumenata i mikrofona sa strane ima sve više.

Ipak, i u ovakvoj godini objavljeno je više od četiri stotine izdanja. Tri svakako odskaču jer imaju globalni potencijal autorskim pristupom, odsviranim dionicama, produkcijom kao i kompatibilnošću sa svjetskim trendovima.

Sva tri izdanja otpjevana su na engleskom jeziku što definitivno postaje standard koji je donedavno funkcionirao u elektronici, u rock-glazbi postaje sve učestaliji, a sve više i u pop-glazbi, gdje je hrvatski jezik neprikosnoven. Dva su long playa, a jedan je EP i imaju ih One Possible Option, Je Veux i Irena Žilić.

Riječki One Possible Option iskoristio je jedinu moguću opciju kako bi se albumom No King instantno nametnuo na ovdašnjoj rock-sceni: beskompromisnost. Zahvaljujući vjeri u vlastite autorske, izvođačke i produkcijske potencijale, uspjeli su realizirati album koji kvalitetom nadilazi recentnu produkciju, a već sada je izvjesno da njihov klupski naboj definitivno ima dvoranski potencijal.

Je Veux, odnosno Željka Veverec je svoj izražajan vokal koji poznajemo iz grupe Mangroove stavila u službu vlastitih skladbi na engleskom jeziku. Njezin glas prepoznatljiva je konstanta (a još svira i gitaru!) na albumu prolazeći nenametljivo kroz svoje pop-stilizacije. Janko Novoselić i Toni Starešinić izvrsno su produkcijski osnažili materijal koji Željku Veverec sasvim izvjesno promovira u jednu od ponajboljih pjevačica na ovom podneblju i predstavlja temelj za građenje međunarodne karijere.

Small Hours Irene Žilić je velik dobitak za domaću pop-scenu: ogledni primjerak kako bi pop-pjesme za širi auditorij trebale zvučati. Da se ove pjesme zakotrljaju britanskom top-ljestvicom, nema sumnje da bi automatski ušle u repertoar formativnih radijskih postaja, a domaći hitmejkeri bi automatski nastojali podignuti ljestvicu svoga stvaralaštva.

Irena Žilić je i ovim izdanjem pokazala svoj snažan autorski potencijal i upečatljive glasovne mogućnosti. Sigurno je da, krene li stilski elektronskim krajolicima – neće pogriješiti jer je EP Small Hours zaista dragocjenost u korpusu hrvatske pop-glazbe. Uostalom, njezinu pjesmu The Moon odlučila je u svoj repertoar uvrstiti Morcheeba.

Kolekcije i reizdanja

Od ostalih izdanja valja istaknuti prvijence zagrebačkih pop/rock/funkera – terminatora s albumom Ovo nije raj, krčkog kantautora Frana Vasilića s njihovom vizurom bedroom popa na albumu Retrovizor te riječkih funkera Grapevine Babies s prvijencem Funkle Ben's Sex Potion. Izvrstan dvostruki EP Brisani prostor objavio je Darko Rundek sa svojom koncertnom Ekipom, Elemental su standardno provokativni i nadahnuti s albumom Ilica, a četvrti album splitskih Sunnysidersa, The Bridges, pokazao je zašto dominiraju hrvatskom blues scenom (a i šire!).

U finišu godine Pavel je objavio odličan pop-album Ennui, a Putokazi su realizirali jedan od svojih ponajboljih uradaka – slojevit elektronski album Meandri. Odlične albume imaju i Nemanja, Them Moose Rush, Ogenj, Plazmatick te dva banda smiješnih imena, ali prilično ozbiljnog pristupa: Svemirko i Mašinko. U dalmatinskoj regiji bilježimo novi, vrlo dobar album banda Valentino Bošković i zanimljive prvijence Šetača i BluVinila, kao i Škrinju, treći solo-album Saše Antića pod umjetničkim imenom Alejuandro Buendija.

Na tržištu je objavljeno i mnogo zanimljivih kompilacija i reizdanja, koja se inicijalno počinju objavljivati na vinilima. Upravo je taj format onaj koji iziskuju kolekcionari i diskografi će rado odgovoriti njihovim zahtjevima. Od kompilacija na vinilu izdvaja se Jugoton Funk, kolekcija snimaka iz sedamdesetih koja uključuje pjesme Ljupke Dimitrovske, Arsena Dedića, Zdravka Čolića, Pro Artea, Alfija Kabilja i drugih.

Od reizdanja, tu je prvi album Parafa, A dan je tako lijepo počeo, u special edition verziji s četiri dodatne pjesme u povodu 40. godišnjice originalne objave, dvostruki live album Haustora, Ulje je na vodi, reizdanje kultne kompilacije Bombardiranje New Yorka sa snimkama Majki, Satana Panonskog, Messerschmitta i drugih, kolekcija Music Pub s live snimkama iz emisije Zlatka Turkalja koje izvode Prljavo kazalište, Vanna, Zorica Kondža i drugi te posljednji dio serijala AQ Total Vinil, s hitovima i remiksima iz portfelja Aquarius Recordsa.

Zadnji LP posvećen je preminulom Alenu Balenu, a svih osam upakirani su u luksuzan box. Pips, Chips & Videoclips imaju reizdanje drugog albuma Dernjava na vinilu, a prvog Shimpoo Pimpoo na CD-u. Objavljeni su i odlično posloženi box-setovi Josipe Lisac, Gabi Novak (oba s imenom Diskobiografija u izboru Siniše Škarice), Miše Kovača i drugih.

Croatia Records objavila je i odličan vinil Amire Medunjanin For Him & Her koji se našao u Top 10 na uglednoj World Music Charts Europe. Posrijedi je album posvećen preminulim zvijezdama narodne glazbe Silvani Armenulić i Tomi Zdravkoviću.

Nažalost, u ovoj godini napustili su nas i neki renomirani glazbenici. Rajko Dujmić preminuo je od posljedica prometne nesreće, Krunoslav Kićo Slabinac imao je problema sa srcem i prerano je otišao, a od posljedica koronavirusa umro je poznati jazz gitarist Damir Kukuruzović. Njihovim je odlaskom hrvatska scena umnogome osiromašena.

U ovim teškim vremenima stoga je nužno pozdraviti svaki glazbeni istup, od onih očekivanih do onih najneobičnijih kakvih je, srećom, ipak bilo u ovoj godini: od sjajne suradnje Tereze Kesovije i Leta 3 u vrsnoj preradi njihove pjesme Sam u vodi do albuma Stjepana Jimmyja Stanića koji je s Orkestrom Josipa Cvitanovića snimio u 91. godini i koji se prigodno i zove: 91+.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. travanj 2021 05:17