
Dakle, desilo se! Čim je preuzeo Twitter i otpustio dobar dio visokorangiranih menadžera, Elon Musk je korisnicima najavio naplaćivanje članarine. Naime, osam dolara mjesečno koštat će plava kvačica koja će stajati uz ime korisnika, a koja označava verificirani račun.
‘Kvačica‘ je do sada bila besplatna na Twitteru u kojeg je Elon Musk platio 44 milijarde dolara, a ovu novost milijarder je obrazložio kao svoje nastojanje da porazi neželjenu poštu i prijevare.
Do sada su plave kvačice pored korisničkog računa uglavnom bile opcija za osobe visokog profila, najčešće slavne ljude, kako bi se zaštitili od lažnih profila i krađe identiteta.
"Snaga narodu! Plavo za osam dolara mjesečno", rekao je milijarder na Twitteru, kritizirajući staru metodu provjere. Međutim, prodaja ovakvog statusa, tvrde kritičari Muskovog poteza, mogla bi zapravo postići sasvim suprotan efekt.
Nu Wexler, bivši voditelj komunikacija globalne politike Twittera, upozorio je da bi uvođenje naknade za plave kvačice moglo otežati uočavanje dezinformacija.
"Budući da su dezinformacije problem s kojim se bore mnoge platforme, verifikacija je jedan od načina koji novinari, akademski istraživači i neki drugi korisnici koriste za filtriranje dezinformacija ili informacija niske kvalitete", rekao je Wexler za BBC.
"Ako nudite plave potvrde za novac, to otežava filtriranje dezinformacija i pronalaženje visokokvalitetnih informacija."
Bivša Twitterova metoda provjere korisnika za plavu kvačicu uključivala je kratki online obrazac za prijavu, a bila je rezervirana za one čiji su identiteti bili meta lažnog predstavljanja, poput slavnih osoba, političara i novinara.
Tvrtka je taj sustav uvela 2009. godine, nakon što se suočila s tužbom da nije učinila dovoljno da spriječi otvaranje lažnih računa. Prema izvješćima Guardiana, na Twitteru je 2021. bilo oko 400.000 verificiranih korisnika.
Ali Musk se još uvijek suočava s velikim izazovom dok radi na reviziji poslovanja Twittera, koji godinama nije ostvario dobit. Rekao je da želi smanjiti ovisnost Twittera o oglašavanju, ali su neke tvrtke već sada zabrinute zbog oglašavanja na stranici pod njegovim vodstvom.
General Motors - konkurent Muskovog Tesle - objavio je prošli tjedan da obustavlja oglašavanje na Twitteru. U međuvremenu, i neki drugi veliki brendovi potiho su privremeno zaustavili oglašavanje i čekaju da vide kako će se promjene pod Muskovom palicom odvijati.
Potreba za više jasnoće
U ponedjeljak je jedna od najvećih svjetskih kompanija za oglašavanje, IPG, savjetovala svojim klijentima da obustave oglase na Twitteru na tjedan dana, ističući potrebu za više jasnoće u vezi s planovima Twittera, a sve kako bi se osiguralo "povjerenje i sigurnost" na platformi, a to nije šala jer neki od najvećih svjetskih brendova IPG-u daju milijarde dolara godišnje za kreiranje marketinških planova i proračuna.
Mnogi su na platformi ponovili izjavu Stephena Kinga, koji je kao odgovor na najavu promjena napisao da bi Twitter umjesto da novac traži od njega - trebao plaćati njemu da bude Twitteraš.
Nakon što je mjesecima zapravo pokušavao izaći iz ugovora o kupnji Twittera, Elon Musk sada je vlasnik iznimno utjecajne platforme i pravo je pitanje - što će on učiniti s njom? Muskovo preuzimanje ne samo da potresa zaposlenike Twittera, već zanima i stotine milijuna ljudi širom svijeta koji tu platformu koriste svakodnevno.
No to bi također moglo utjecati i na iduće američke izbore, pogotovo ako Musk ispuni obećanje da će vratiti račune korisnika kojima je prethodno zabranjen pristup platformi, prije svega profil bivšeg američkog predsjednika Donalda Trumpa, i omekšati ograničenja sadržaja.
Istina, Musk opetovano naglašava da mu je cilj ojačati "slobodu govora" na platformi i raditi na "otključavanju" Twitterovog "izvanrednog potencijala".
Izvršni direktor Tesle sugerirao je da će ponovno razmisliti o Twitterovom pristupu moderiranju sadržaja i trajnim zabranama, s potencijalnim učincima na građanski diskurs i politički krajolik. Također je govorio o svojoj želji da oslobodi platformu od botova, iako je kasnije broj botova učinio središnjim za svoj argument da proljetos odustane od dogovora.
Pod Muskovim vlasništvom, Twitter bi mogao ukinuti korake poduzete kako bi platformu učinio prihvatljivijom za najranjivije korisnike, žene, pripadnike LGBTQ zajednice i obojene osobe, tvrde stručnjaci za sigurnost.
Musk nastoji uvjeriti oglašivače da ne planira pretvoriti platformu u "pejzaž pakla koji je besplatan za sve" unatoč svojim obećanjima da će smanjiti moderiranje sadržaja.
Topla i gostoljubiva za sve
"Osim poštivanja zakona zemlje, naša platforma mora biti topla i gostoljubiva za sve ", rekao je u otvorenom pismu objavljenom na Twitteru.
No što to znači? ‘Potpuna demokratičnost‘ nije tako jednostavna — pravila o dopuštenom sadržaju razlikuju se od jedne do druge zemlje, a u Europi zakoni o digitalnim uslugama nameću visoke standarde moderiranja. Musk je rekao kako misli da bi Twitter trebao biti "nesklon brisanju" i "vrlo oprezan s trajnim zabranama". To bi moglo značiti da će se dugačak popis kontroverznih osoba krajnje desnice i teoretičara zavjere, između ostalih, uskoro vratiti na platformu. "Mislim da nije bilo ispravno zabraniti Donalda Trumpa, mislim da je to bila pogreška", rekao je Musk. "Poništio bih trajnu zabranu."
No ako bi Trump prihvatio Muskovu ponudu da se vrati na Twitter, to bi moglo dovesti i značajan broj njegovih sljedbenika koje nije imao otkako mu je zabranjen pristup u siječnju prošle godine i to upravo u trenutku kada se utrka za predsjednika SAD-a 2024. zahuktava.
Na Truth Socialu Trump ima samo četiri milijuna pratitelja, a na Twitteru je bio dosegao više od 88 milijuna sljedbenika. Još jedno značajno pitanje visi u zraku - tko će donositi ove osjetljive odluke? Musk ima dvojbenu reputaciju u tehnološkoj industriji.
On je bez sumnje jedan od najambicioznijih i najuspješnijih inovatora i poduzetnika ovog doba. No, također je izazivao kontroverze, često i s vlastitog Twitter profila, gdje ima više od 100 milijuna sljedbenika. Tijekom godina, Musk je koristio Twitter za iznošenje obmanjujućih tvrdnji o pandemiji Covid-19, za iznošenje neutemeljenih optužbi, za ismijavanje ljudi drugačijeg rodnog identiteta, za ismijavanje MeToo pokreta...
Također je uspoređivao kanadskog premijera Justina Trudeaua s Adolfom Hitlerom, a Twitterovog sad već bivšeg direktora Paraga Agrawala sa Staljinom. Musk je bio široko kritiziran zbog komentara o ruskoj invaziji na Ukrajinu. Predložio je da Krim, regija koju je Rusija napala i anektirala 2014., postane "službeno dio Rusije".
Većina sljedbenika odgovorila je s "ne" na njegovu anketu, a ukrajinski veleposlanik u Njemačkoj Andrij Melnyk odgovorio je u tweetu: "F— off je moj vrlo diplomatski odgovor tebi." Ukratko, Elon Musk jest zagovornik demokracije, ali... To tvrde i najokorjeliji diktatori.
Trudio se ne kupiti ga
Premda je Musk kazao da je ‘razlog zašto sam kupio Twitter taj što je za budućnost civilizacije važno imati zajednički digitalni gradski trg", on očito vjeruje da se nitko ne sjeća da se do prije samo mjesec dana očajnički trudio - ne kupiti Twitter. Jedini razlog zašto je to učinio je taj što je bio pred gubitkom Twitterove tužbe, koja ga je prisilila da ga kupi.
Ovo bi mogao biti najveći "ne možeš me otpustiti jer sam ja već dao otkaz" trenutak u povijesti, piše Jon Schwarz, analitičar za američku neovisnu medijsku organizaciju Intercept.
- Twitter trenutno ostvaruje 90 posto svojih prihoda od oglašavanja. Ostalo je uglavnom od licenciranja podataka. To znači da vi, korisnik Twittera, niste klijenti Twittera. Vi ste njegov proizvod. Njegovi klijenti su korporativni oglašivači, a kao što svaki poslovni čovjek zna, kupac je uvijek u pravu, kaže Schwarz.
- Oglašivači ne žele ništa kontroverzno što bi ljude izbacilo iz kupovnog raspoloženja ili još gore, izazvalo bijes na njihove robne marke. Twitter je uostalom, govoreći samo u financijskom smislu, jadan posao. Bio je profitabilan samo dvije godine svog postojanja, 2018. i 2019. Već iduće godine izgubio je više od milijardu dolara, vrativši se lani na gubitak od ‘samo‘ 222 milijuna dolara.
Da stvar bude gora, Muskov dogovor o kupnji Twittera uključivao je uzimanje 12,5 milijardi dolara kredita. To znači da će Twitter morati doći do dodatnih milijardu dolara godišnje za servisiranje ovog duga, ali ako oglašivači postanu nervozni i pobjegnu s platforme, mogli bi svake godine imati gubitke u više milijardi dolara.
Istina je da je Musk rekao: "Uopće me nije briga za ekonomiju", ali čak i kao najbogatiji čovjek na svijetu, mora brinuti o novcu. Njegova trenutna neto vrijednost procijenjena je na 220 milijardi dolara, ali to nije 220 milijardi dolara u gotovini u trezoru banke nego je uglavnom povezano s njegovim udjelima u Tesli i SpaceX-u.
Stoga bi, kako bi pokrio velike gubitke Twittera, svake godine morao rasprodati sve više svojih dionica. To bi bilo bolno u monetarnom smislu, ali više u smislu moći: na kraju bi mogao doći u situaciju u kojoj bi mogao izgubiti kontrolu nad kompanijama, posebno Teslom, kaže Jon Schwarz.
On Muskovu kupnju Twittera smatra totalnim poslovnim promašajem koji će mu od života napraviti pakao, ali i potencijalno ozbiljnom prijetnjom demokraciji. Koliko god Musk upravo o demokraciji trubio na sva zvona...
- Bez obzira kakve odluke donese, razbjesnit će velike dijelove Twittera. Ljevica će vidjeti potvrdu svojih sumnji o njemu. Desnica će ga vidjeti kao samo još jednu lažljivu Big Tech svinju, zaključuje Schwarz.