StoryEditor
PanoramaTrgovina podacima

Društvene mreže stvorile su Donalda Trumpa: nakon 300 lajkova Facebook o vama zna više nego vaša supruga i spreman ih je prodati onome tko plati više

13. siječnja 2021. - 08:14
Josh Edelson/AFP

Korak koji su poduzeli Twitter i Facebook kad su još uvijek aktualnom američkom predsjedniku blokirali i izbrisali profile, širom svijeta izaziva različite reakcije, od zabrinutosti za globalnu moć društvenih mreža u smislu ugrožavanja slobode govora, do svesrdne podrške "gašenju" Donalda Trumpa, a sve u svjetlu nezapamćenog marša njegovih pristaša na Kongres tijekom kojeg je petero ljudi smrtno stradalo.

Dakako, dio analitičara podsjeća i na notornu činjenicu – zahvaljujući upravo društvenim mrežama, posebno Facebooku, Donald Trump je 2016. godine i ušao u Bijelu kuću, premda je sveukupno na izborima te godine dobio manje glasova nego Hilary Clinton.

Uostalom, Mark Zuckerberg je, praćen golemim publicitetom, u ljeto 2019. platio globu tešku pet milijardi dolara kad je Federalna trgovinska komisija (FTC) Sjedinjenih Država odlučila kazniti Facebook, u sklopu sudske nagodbe s tvrtkom, zbog dijeljenja privatnih podataka korisnika Facebook korisnika u slučaju poznatom kao Cambridge Analytica. Bila je to istodobno riječ o najvećoj kazni u povijesti za neku digitalnu tvrtku i najvećoj globi za nepoštivanje privatnosti korisnika ikad, no za tvrtku koja je samo u prvom kvartalu te godine zabilježila dobit od 15 milijardi dolara, nije to bio težak teret. No ta je kazna i svjedočenje Marka Zuckerberga pred istražnim povjerenstvom Kongresa značila i potvrdu da je oko pedeset milijuna korisnika Facebooka, ništa ne znajući, svoju privatnost dalo u ruke manipulatorima koji su, u finalu, Donaldu Trumpu osigurali predsjednički mandat. Zuckerbergov iskaz otkrio je još nešto – Facebook je ruskoj "farmi trolova" tijekom predsjedničke kampanje prodao oglase u vrijednosti od najmanje 100.000 dolara.

Ta "farma" bila je dio Internet Research Agency, sa sjedištem u Sankt Peterburgu, a specijalizirana za korištenje društvenih mreža kao sredstva širenja propagande.

Oni su na Facebook plasirali barem pet tisuća "targetiranih" oglasa kako bi utjecali na birače, osobito u državama u kojima su, prema istraživanjima mišljenja, Trump i Hilary bili izjednačeni.

image
Mandel Ngan/AFP

Psihologija i milijuni

Dakako, "trolanje" nije dovoljno. Za pobjedu Trumpa trebalo je više – trebao je novac i ekspertna znanja iz različitih područja, od psihologije do matematike i računarstva. Tu "uskače" tvrtka Cambridge Analytica, koja je sjedište imala u Velikoj Britaniji, a u koju je i znanje i 15 milijuna inicijalnih dolara usuo matematičar, specijalist za algoritme, a danas američki multimilijarder Robert Mercer.

Sama Cambridge Analytica je "tvrtka kćer" još veće Strategic Communication Laboratories, iza koje je stajao upravo Mercer, jedan od najvećih donatora Republikanske stranke i radikalni desničar.

Upravo njegovim novcem je Steve Bannon, Trumpov saveznik i njegov, sad već osuđeni, glavni strateg u Bijeloj kući i istodobno član uprave Cambridge Analytice, izgradio Breitbart News, utjecajno glasilo američke radikalne desnice, ujedno i jedan od najvećih svjetskih proizvođača lažnih vijesti. Dakako, ni to nije dovoljno za pobjedu te u zavjeru ulazi nešto što se naziva psihometrija, grana psihologije koja se bavi mjerenjem mentalnih i emotivnih sposobnosti i procesa. Upravo na toj temi je poljski psiholog Michal Kosinski doktorirao na Cambridgeu i njegova su istraživanja poslužila Cambridge Analytici na način koji ni on sam nije mogao zamisliti.

Samo temeljem 68 lajkova na Facebooku, pokazao je Kosinski u svom istraživanju iz 2012. godine, moguće je s 95-postotnom sigurnošću predvidjeti boju kože, s 88-postotnom sigurnošću predvidjeti seksualnu orijentaciju, s 85-postotnom sigurnošću predvidjeti političke preferencije pojedinca...

Temeljem 70 lajkova, utvrdio je Kosinski, moguće je o bilo kojem čovjeku doznati više informacija nego što ih imaju njegovi prijatelji. Sa 150 lajkova o osobi se može dobiti više informacija nego što ih imaju roditelji, a 300 lajkova dovoljno je da bi se osobu upoznalo bolje nego što je poznaje njezin muž ili žena. Zastrašujuće, ali istinito!

Kao šlag na kraju dolazi moldavski znanstvenik s američkom putovnicom i doktoratom s Cambridgea po imenu Aleksandr Kogan, koji je smislio i za Cambridge Analyticu izradio aplikaciju „thisisyourdigitallife“ koja je bila posebna vrsta testa osobnosti.

Aplikaciji se pristupalo putem Facebooka, i aplikacija je prikupljala podatke svih ljudi koji su riješili test, ali i svih Facebook prijatelja tih ljudi.

Sam test je odavao veoma osobne podatke, kao što su informacije o preferiranom provođenju slobodnog vremena, osobnosti, emocijama i slično. Tom aplikacijom je matematički precizno prikupljeno oko pet tisuća podataka o svakom američkom glasaču koji je posredstvom Facebooka riješio naoko bezazlenu "pitalicu".

U vrijeme kandidature Donalda Trumpa za predsjednika SAD-a, Trumpov tim počeo je ulagati velike iznose u oglašavanje preko Facebooka, oko otprilike milijun dolara dnevno.

image
Olivier Douliery/AFP

Udar na "prevrtljive"

Ljudi koji su radili na Trumpovoj kampanji surađivali su s Cambridge Analyticom, ogrnuti projektom nazvanim Alamo.

Prvi korak je bio oblikovanje osobnosti na temelju prikupljenih podataka. Zatim bi se izdvojili oni pojedinci koji su imali osobnost nazvanu "persuadables", što bi značilo da ih se može nagovoriti, odnosno pojedince bez čvrstog stava, glasače koji nisu bili sigurni za koga glasati.

Zatim su se odabrale savezne države SAD-a koje su u predizbornim anketama pokazivale gotovo izjednačen rezultat između Trumpa i Hillary Clinton. Kreativni tim Cambridge Alalyitice kreirao je personalizirani sadržaj koji se tada plasirao targetiranim glasačima diljem svih digitalnih platformi koje ti korisnici koriste, sve dok ti pojedinci nisu vidjeli svijet na način koji je Trumpov tim htio, odnosno sve dok nisu odlučili svoj glas dati Trumpu. Spomenuti kreativni sadržaj podrazumijevao je i javno sramoćenje Hilary Clinton, prikazivanje kandidatkinje u negativnom svjetlu, a cijela kampanja nazvana je „porazimo prevaranticu Hillary“.

Agresivnim plasiranjem u javnost sadržaja koji su stvarali takvu sliku o Hillary Clinton postignuta je manipulacija američkih glasača, a rezultat je poznat svima - Trump nije dobio više glasova nego Clinton, ali je postao predsjednik SAD-a nakon što je u šokantnom obratu uspio odnijeti pobjedu u saveznim državama Wisconsin, Michigan i Pennsylvania, upravo onim državama u kojima se, kako se kasnije pokazalo, birače najviše targetiralo propagandnim porukama preko Facebooka.

Facebook danas pere ruke od Donalda Trumpa i briše njegov profil, no... Ostaje moć društvenih mreža, pa i Facebooka i Twittera u kreiranju političkih odluka glasača širom demokratskog i manje demokratskog svijeta. Drugim riječima, ako vi i ne znate za koga ćete glasati - ima tko zna!

CAMBRIDGE ANALYTICA
Od Aljaske do Meksika,
od Brexita do Nigerije...

U tvrtki Cambridge Analytica, koja je ugašena 2018., demantirano je da su oni imali ikakve veze s kampanjom oko Brexita.
Guardian je, međutim, uspio pronaći bivše zaposlenike ove firme koji su tvrdili suprotno. Čak je i jedan od koordinatora kampanje za Brexit priznao da je Robert Mercer osobno preporučio Nigelu Farageu, britanskom desničarskom ekstremistu, da angažira Cambridge Analyticu.
BBC je prije tri godine objavio da je Cambridge Analytica bila angažirana i u Keniji, gdje ih je predsjednik Uhuru Kenyatta angažirao u utrci za još jednim mandatom. Kenyatta je na izborima dobio 54 posto glasova, 1,4 milijuna više nego njegov protivnik. No, rezultate izbora poništio je kenijski ustavni sud.
Cambridge Analytica, kako je bio objavio Bloomberg, bio je uključen i u predsjedničku kampanju u Meksiku, a također i u izbore u Nigeriji, Indiji i Brazilu. No nakon skandala 2018. ova tvrtka odlazi u likvidaciju.
Međutim, nekoliko bivših djelatnika Cambridge Analytice pokrenulo je Auspex International, tvrtku namijenjenu utjecaju na politiku i društvo u Africi i na Bliskom Istoku, druga tvrtka nazvana Emerdata također se značajno preklapala s Cambridge Analyticom, a prema Associated Pressu, Data Propria, tvrtku za analizu podataka, također vode bivši dužnosnici Cambridge Analytice...
Biznis ide dalje!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

13. siječanj 2021 12:29