StoryEditor
Ljepotasačuvajte mozak

Kako izbjeći demenciju i smanjiti rizik od Alzheimera u pet koraka

Piše PSD.
4. siječnja 2015. - 18:27
Zdrav životni stil može čak za trećinu smanjiti rizik od demencije, stručnjaci tvrde kako je uz pet jednostavnih koraka moguće mozak održati zdravim i smanjiti rizik od razvoja bolesti poput Alzheimera.

A tih pet koraka su redovito vježbanje, nepušenje, održavanje zdrave težine, mediteranska prehrana i konzumiranje malih količina alkohola.

Najnovija potvrda toga stigla je kroz “The Disconnected Mind” istraživački projekt koji je financirala “Age UK”, najveća britanska humanitarna organizacija posvećena osobama starije životne dobi, a istraživanje se bavilo time kako se mentalne sposobnosti mijenjaju s godinama, te kako promjene načina života mogu imati zdravstvene koristi.

Projekt je uključivao i reviziju najnovijih međunarodnih istraživanja demencije, te se utvrdilo kako prevencija i liječenje dijabetesa, visokog tlaka i pretilosti također mogu smanjiti rizik od demencije. Naročito se naglašava važnost vježbanja, odnosno fizičke aktivnosti, kao najučinkovitijeg načina sprečavanja pada umnih sposobnosti kod zdravih starijih osoba i smanjenja rizika od razvoja Alzheimerove bolesti.

Podaci su pokazali kako je značajno veći broj novih slučajeva Alzheimera među pušačima u usporedbi s onima koji nikad nisu pušili.

Istraživanja potkrepljuju i tvrdnje kako je veće konzumiranje alkohola također povezano s demencijom i rezultira gubitkom moždanog tkiva, naročito u dijelovima mozga koji su odgovorni za pamćenje, te obradu i interpretaciju vizualnih informacija. Umjereno konzumiranje alkohola, s druge strane, može štititi moždano tkivo povećavanjem razine dobrog kolesterola i smanjenjem lošeg kolesterola.

Premda još uvijek nema lijeka ni načina da se preokrene učinak demencije, rezultati najnovijih istraživanja pokazuju kako postoji jednostavan i efikasan način smanjenja rizika. Promjene koje bi trebalo napraviti već su se dokazale kao korisne za srce i zdravlje općenito, a ono što je korisno za srce, korisno je i za mozak, pa zdrav razum nalaže da se s tim promjenama u načinu života što prije krene kako bi se povećali izgledi za zdraviji život i u poznijim godinama.

Naravno, treba imati na umu da su bolesti poput Alzheimerove složene i vjerojatno izazvane mješavinom genetskih i drugih faktora koji još nisu sasvim razjašnjeni, ali način života i te kako utječe na razike obolijevanja od tih bolesti.

Težinu bi trebalo održavati u okvirima zdravog indeksa tjelesne mase koji je između 18,5 i 24,99, sve iznad toga je prekomjerna težina koja prerasta u pretilost.

Pušenje se, dakako, ne preporučuje, a pušači koji odbace cigarete do dobi od 40 godina mogu duljini života dodati deset godina, tvrde znanstvenici.

Mediteranska prehrana bogata ribom, voćem, povrćem, mahunarkama, orašastim plodovima, cjelovitim žitaricama, zdravima masnoćama poput maslinova ulja itd., jedan je od najzdravijih prehrambenih izbora.

Niska ili umjerena konzumacija alkohola odnosi se na tri ili manje jedinica alkohola dnevno za muškarce, odnosno dvije ili manje dnevno za žene. Mala čaša vina od 125 mililitara čini 1,3 jedinica alkohola, dok pola litre piva predstavlja dvije jedinice.

Istraživanja pokazuju kako je zdravstveno korisno vježbanje tri do pet puta tjedno između 30 minuta i sat vremena.

marija čović, foto: shutterstock
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. rujan 2021 12:18