StoryEditor
Gastroskrivene vrijednosti

Dio mrkve koji sigurno bacate, a pravi je izvor vitamina: evo kako nepoželjni ‘kraj‘ kombinirati u jelima, uz to možete i uštedjeti

Piše PSD
22. svibnja 2020. - 12:19
Shutterstock

Bilo da preferirate karamelizirane baby mrkvice, one pečene u kombinaciji sa slanim jelima ili pak u slatkoj desertnoj varijanti, mrkve malo tko ne obožava.

Ovo zdravo korjenasto povrće neizostavan je dio naše kuhinje, no čini se da nam je negdje usput promaklo iskoristiti baš sve hranjive vrijednosti ove ukusne namirnice. Riječ je dakako o zelenom lisnatom vrhu mrkve, koji većina ljudi baca, što zbog gorkastog okusa, što zbog neznanja o stvarnim vrijednostima ovog dijela omiljene narančaste namirnice.

Certificirana nutricionistkinja i kuharica Serena Poon smatra da je averzija prema travnatom dijelu mrkve potakla od uvjerenja da je ovaj dio mrkve zbog alkaloidnog sastava otrovan, no mnogi zaboravljaju da se isti taj sastojak nalazi i u drugim namirnicama koje često konzumiraju, poput krumpira, rajčice i patlidžana.

- Alkaloidi su dušikovi organski spojevi koji se nalaze u nekim biljkama, a ovisno o doziranju, vremenu izloženosti i osjetljivosti osobe koja ih konzumira mogu biti otrovni, ali i korisni, Poon pojašnjava za mindbodygreen te nastavlja: "iako zeleni dio mrkve sadrži nešto alkaloida u manjoj mjeri, malo je dokaza da ga nije dobro konzumirati."

Nutricionistkinja Mascha Davis, svima koji su alergični na peršin ili celer, savjetuje izbjegavanje zelenog dijela mrkve budući da se radi o članovima iste porodice, no u drugim situacijama naglašava da lisnati dio mrkve nema nikakve negativne posljedice na osobe koje ga konzumiraju.

Je li zdravo jesti travnati dio mrkve?

Iako ne postoji standardno upisani nutricionistički okvir za travnati dio mrkve, registrirani dijetetičar Jess Cording smatra da vrhovi mrkve, poput mnogih lisnatih zelenih vrsta, pružaju različite hranjive tvari poput vitamina C, klorofila, magnezija i vlakana.

Liječnica funkcionalne medicine Elizabeth Boham za mindbodygreen objašnjava da su ti hranjivi sastojci korisni iz različitih razloga.

- Vitamin C je sjajan za vaš imunološki sustav. Klorofil pomaže podržati proces detoksikacije, a vlakna su sjajna za uravnoteženje šećera u krvi i hranjenje dobrih bakterija u vašim crijevima. Sve to sadrži travnati dio mrkve koji može također sadržavati i vitamin A te kalij, kalcij i željezo, smatra Boham.

Kako ga kombinirati?

Zeleni dio mrkve možete koristiti kao i većinu bilja za pripremu raznih juha, umaka ili salata, no zbog gorkog okusa preporučljivo ga je prethodno blanširati. Evo nekoliko prijedloga za recepte u kojima možete iskoristiti i lisnati dio mrkve.

Nasjeckane listove mrkve možete koristiti prilikom pripreme zdravog smoothieja, a dobro ih je kombinirati s nekim blažim okusima koji će njihovu gorčinu dovesti u ravnotežu.

Također, od listova mrkve možete napraviti i pesto umak za tjesteninu, kombinirajući ih s maslinovim ulje, češnjakom, sjeckanim orasima i parmezanom za kraj.

U pripremi raznovrsnih salata, ne zaboravite povrtnim sastojcima pridružiti i lisnati dio mrkve koji će se odlično slagati s naribanom mrkvom, ciklom, aromatiziranom metvicom, peršinom i limunovim sokom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

20. rujan 2020 14:32