Mozaik Gastro

Pet zabranjenih

Hrana koju nikad ne biste trebali jesti na prazan želudac: omiljeno jutarnje 'iće' i 'piće' loše djeluju na probavu, nije poželjna ni voćka koju svi rado nose za marendu

Pet zabranjenih

Neki se ujutro probude gladni kao vukovi, neki ne mogu i ne žele jesti prije prve jutarnje kave. O utjecaju koje to omiljeno piće ima na želučano zdravlje već smo pisali, no što je s onima koji se vode principom "prvo hrana"? 

I jutros pijete kavu natašte? Nemojte, jer evo kakvu štetu to radi vašemu organizmu; Obožavani napitak učinite zdravijim i ukusnijim, uz ove sastojke dobit ćete senzaciju

Namirnica koju odaberete kao prvu koju ćete pojesti ujutro mogla bi utjecati na ostatak vašega dana, koliko god vam to nevjerojatno zvučalo. Hoće li vas zaboljeti stomak na putu do posla, hoćete li imati probavne tegobe, hoćete li iskoristiti svu energiju koju možete... Sve ovisi o hrani, a ono za čim prvim posežete redovito je najgora moguća opcija.

1. Lisnata peciva

Ukusna lisnata peciva iz pekarnica kalorijski su bogata, no nutrijentima siromašna. Prilično loš odabir kad se radi o prvoj stvari koju ćete pojesti ujutro. Razmislite o obroku od cjelovitih namirnica kojima znate podrijetlo, izbalansirajte omjere ugljikohidrata, proteina i masti. 

Mnogi nutricionisti kažu kako njihovi klijenti funkcioniraju bolje kad glavninu kalorija unesu ranije u danu. To bi značilo da se upravo za doručak možete "razbacati" - odlične opcije su zobene pahuljice (pune ugljikohdrata i vlakana), jaja (proteini) i avokado (masti) na integralnom kruhu.

Ova namirnica u dućanima košta manje od 5 kuna, a 'najstarija obitelj na svijetu' kaže da je upravo u njoj pronašla tajnu dugovječnosti: 'To je prava superhrana!'

Lisnata peciva su uz to, bila smrznuta duži period, zatim pripremljena s dodacima često staroga ulja. Birajte prirodnije, kad god to možete. Neki izvori kažu i da veća količina kvasca može iziritirati želudac i uzrokovati plinove.

2. Jogurt

Baš kad ste pomislili da nećete imati što "zalijevati" jutarnjim jogurtom, ako ćete se već odreći peciva iz pekare... No trebali biste razmisliti i o piću uz pecivo.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Orsolya G. Zsigmond (@orsi.gzs) on

Koliko god vam bio drag, a prema mnogima i koristan kad je u pitanju probavna mikroflora, iako sadrži "dobre bakterije", jogurt nikako ne biste trebali konzumirati na prazan stomak. Odnosno, ukoliko već svima propovijedate o vlastitim zdravim odlukama i probioticima koje unosite u organizam, odaberite barem bolji period za to.

Jer ukoliko ih unesete prve ujutro, na prazan želudac, te dobre bakterije uskoro bi mogle biti uništene djelovanjem želučane kiseline. Stoga i nećete imati mnogo koristi od njih.

3. Kruške

Kruške su bogate vlaknima, ali neki izvori navode kako ona nisu najpoželjnija za jutarnju konzumaciju - navodno mogu oštetiti delikatne membrane sluznice želuca. Ukoliko ste ju ikada jeli natašte, uvjerili ste se da kruška uistinu je malo "teža" od ostaloga voća, primjerice jabuke.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Jai (@jaideep342) on

Na prazan stomak trebali biste izbjegavati i citruse. Ukoliko patite od želučanih tegoba i gastritisa, kiselina iz limuna i naranče mogla bi izazvati stomakobolju. Pokušajte sa sokom pola limuna pomiješanog s toplom vodom, to je mnogo "lakša" varijanta za želudac.

4. Banane

Iako su pune vitamina i minerala, banane prema nekim izvorima nisu najbolja opcija za jutranju konzumaciju, natašte. Ayurveda brani konzumaciju voća uopće na prazan stomak, a neki izdvajaju bananu kao posebno nepoželjno budući da "njen visoki udio magnezija može izazvati disbalans između ovog minerala i kalcija u krvi, stoga i naštetiti srcu". 

Nisu provedena detaljna istraživanja koja bi potvrdila ovu tvrdnju, no činjenica je da većina nutricionista savjetuje ipak da se doručak ne sastoji samo od jedne namirnice, već da bude kombinacija svih grupa hrane, a naročito bogat ugljikohidratima i proteinima.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by syu92syu (@syu92syu) on

5. Rajčice

Iako su vrlo zdrave i pune vitamina te hranjivih tvari, rajčice biste trebali izbjegavati konzumirati natašte. Tanična kiselina kojom obiluju povećava proizvodnju želučane kiseline što dovodi do kasnijih tegoba. I inače su (koncentrati) rajčice poznati po svojemu "kiselom" djelovanju, a kod mnogih izazivaju i žgaravicu. Ukoliko imate problema s jednjakom, pogotovo ih izbjegavajte ujutro.

Naslovnica Gastro