Mozaik Gastro

Otrov u kuhinji

Tijelo ne tolerira ni prevelike količine zdrave hrane: ove namirnice mogu postati toksične, a u njima čak ne morate ni pretjerati

Otrov u kuhinji

Manje je ponekad uistinu više, a ne postoji bolji primjer za to od hrane. Namirnice koje su ekstremno zdrave ukoliko ih se konzumira u umjerenim količinama, u onim pretjeranim mogu ozbiljno naštetiti, pa i - otrovati.

O muškatnom smo oraščiću i njegovim svojstvima koja u većim količinama mogu biti halucinogena, izazvati povraćanje, mučninu i mantavicu, pisali jučer, a danas donosimo pet vrsta hrane kojima biste trebali pristupati na (otprilike) isti način. 

Začin koji može 'podići' omiljeni prilog od krumpira, ali i ozbiljno otrovati: izaziva zdravstvene probleme ako pretjerate s upotrebom, neki od njih prilično su neugodni

1. Riblje ulje i omega-3

Bez dovoljne količine omega-3 masnih kiselina ljudski organizam ne može funkcionirati na ispravan način. Esencijalne su za zdravlje, pomažu boriti se protiv infekcija i igraju ulogu u održavanju zdravlja srca i krvnih žila, piše Healthline.

Ne čudi stoga što se radi i o ekstremno popularnim suplementima - riblje ulje i omega-3 kapsule eksplodirale su na tržištu, iako su se njihove blagodati pokazale limitiranima.

Suplement koji milijuni koriste kao 'lijek'' u većini je slučajeva beskoristan: preventivno uzimanje samo vam 'izbija pare', a može biti i opasno

Isto tako, pretjerivanje i prekoračivanje doze može biti vrlo opasno. Uobičajena doza je 1-6 grama po danu, dok uzimanje količine od svega 13 i 14 grama može imati efekt razrjeđivanja krvi, pa i kod zdravih pojedinaca. Pretjerivanje u dozi predstavlja rizik naročito onima koji su već na terapiji za gustu krv.

Uz to, uzimanje veće doze ulja jetre bakalara može povećati količinu vitamina A u krvi i izazvati trovanje. Naročito je to opasno kod djece i trudnica.

2. Tuna

Ovu masnu ribu zbog obilne količine omega-3 kiselina i visokog udjela proteina nutricionisti smatraju vrlo zdravom, ali upozoravaju i na probleme koje ona može izazvati ako se pretjera u količini s konzumacijom.

Brojna istraživanja pokazala su daje u nekim ribama prisutna veća količina teških metala, a tuna je kao jedna od masnijih bogata živom. No problem predstavlja i velika količina elementa poznatog i pod nazivom "metilmerukur".

Sve preko 0.1 mikrograma na jedan kilogram težine predstavlja opasnost za ljude. To znači, navodi Healthline, da dijete teško 25 kilograma ne bi smjelo jesti više od 75 grama konzervirane ttune svakih 19 dana. Trudnice također trebaju biti posebno oprezne i smanjiti konzumaciju plodova mora koji se dovode u povezanost s ovim opasnim spojem.

Postoje brojne druge vrste masnih riba koje sadrže manje količine metilmerkura od tune. Losos, sardina, pastrva i skuša samo su neke od njh.

3. Cimet

Za cimet će neki reći da je "narodni lijek", poznat po svojim blagodatima na zdravlje - navodno smanjuje razinu šećera u krvi, pomaže probavi, koristi se kao prirodni pripravak protiv akni... A neke slastice jednostavno ni ne možemo zamisliti bez njega.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Gayatri Vaswani (@bricabracqueen) on

No jeste li znali da sadrži i tvar kumarin, organski spoj otrovan za jetru i bubrege? Pripazite stoga koju vrstu cimeta kupujete i u kojoj je količini koristite, evo razlike:

- kasija (cassia): poznata kao i "obični cimet", sadrži relativno velike količine kumarina

- cejlonski cimet: nazivaju ga još i "pravi cimet" i sadrži mnogo manju kolićinu opasnog kumarina

Količina koju ljudsko tijelo "tolerira" je 0.1 miligram po kilogramu težine - od 0.5 do 2 grama dnevno količina je koju ne biste smjeli prekoračiti kad je u pitanju prva vrsta cimeta.

4. Kava

Mnogima omiljeno piće puno je antioksidativnih svojstava i mnogi ne mogu zamisliti život bez nje, pa biraju čitati one članke koji potvrđuju da uistinu je zdrava.

No činjenica je da kava sadrži kofein, a on u prekoračenim dozama može biti i toksičan. Preporučena dnevna doza je do 400 mg, a šalica kave sadrži od 80-120. 

Konzumacija preko 500 mg može biti pretjerana. Može opteretiti živčani sustav, uzrokovati nesanicu, grčeve u želucu i u mišićima. No ove "nuspojave", iako nisu zanemarive, djeluju različito, od osobe do osobe. Svakako, pretjerivanje se nikako ne preporučuje.

5. Brazilski oraščić

Brazilski orah najbolji je prirodni izvor selena, no on u prevelikim količinama može biti toksičan. Za odrasle vrijedi pravilo 50-70 mikrograma dnevno, što čini količinu od svega dva oraščiča! Njih četiri, pet može predstavljati višu granicu dopuštenoga.

Simptomi intoksikacije selenom uključuju opadanje kose, probavne smetnje i probleme s pamćenjem.

Naslovnica Gastro