StoryEditor
Auto motoHRVOJE PRPIĆ

Zašto sam kupio električni auto? Ako za gorivo plaćate 1000 kuna mjesečno, ja na struju 70! Kvarova skoro da i nema, a baterije sada traju milijun km!

27. srpnja 2020. - 22:35
Luka Gerlanc/ HANZA MEDIA

U Hrvatskoj je nedavno osnovana udruga "Strujni krug", koja okuplja vlasnike i ljubitelje električnih automobila. Predsjednik Udruge je Hrvoje Prpić, koji nam kaže da u Hrvatskoj trenutno ima 635 potpuno električnih vozila. Premalo, ali ipak ih svake godine ima sve više.

- Želja nam je do 2035. godine u potpunosti izbaciti stara dizel i benzinska vozila iz gradova i na taj način značajno smanjiti zagađenje u gradovima - kaže Prpić, kojega smo upitali i koji on električni automobil vozi.

- Trenutno vozim Nissan Leaf 2018. godina, a to je moj drugi električni automobil. Prvi je bio Nissan Leaf iz 2014. godine, i taj se auto trenutno koristi za taksiranje. Taj stariji Leaf trenutno ima 180.000 km i jedino veće što je mijenjano na njemu su prednji amortizeri, ponajviše zbog ležećih policajaca po Zagrebu. Redovno se mijenjaju filteri za kabinu koje kupujem na Ebayu za 80 kn i sam ih promijenim. Kočnice su još uvijek originalne i prema trenutnom stanju će trajati još oko 200.000 km. Toliko neznatno održavanje i nedostatak redovnih servisa me čini prezadovoljnim - kaže Prpić, koji se osvrnuo i na "domet" baterije kod tog starijeg modela.

- Nažalost, taj stari model ipak ima daleko manju bateriju u odnosu na današnja vozila pa je njegov domet samo 130 km po gradu. Stoga sam prije dvije godine kupio novi Nissan Leaf s duplo većom baterijom koji može napraviti 250 km na otvorenoj cesti s jednim punjenjem. Nema ljepšeg osjećaja nego kad znate da vas prijeđeni kilometar košta samo 7 lipa ili često puta ništa jer je dosta punjača još uvijek besplatno. To vam u potpunosti mijenja način života jer što je tada otići na plažu u Makarsku iz Splita kad vas to ne košta ništa - kaže Prpić koji je prvi automobil kupio uz državne poticaje. Htio je i drugoga kupiti na poticaje, ali zbog vlastite greške ostao je bez poticaja.

image
Luka Gerlanc/ HANZA MEDIA

- Auto je bio samo jedan dan registriran u Švedskoj. Međutim, čim je vozilo bilo registrirano makar i jedan dan, gube se poticaji. A razlog zašto inozemni distributeri registriraju vozilo na jedan dan je taj što ne smiju prodavati nova vozila u drugim državama već su obavezni uputiti kupce na lokalne distributere. Da bi to izbjegli, registriraju vozilo na jedan dan i tada ga, iako je novo vozilo, prodaju kao rabljeno. I onda ja nisam mogao dobiti poticaj na vozilo jer je bilo samo jedan dan registrirano, tj. pretvorili su ga u rabljeno iako je bilo novo. Stoga, kad kupujte električno vozilo, a želite poticaje koji su zaista značajni, onda pazite na taj detalj. Nadam se da će takve administrativne zapreke u budućnosti ispraviti - kaže nam Prpić.

Evo odgovora i zašto taj čovjek više nikada neće kupiti benzinca ili dizelaša...

Koliko otprilike traje punjenje električnog automobila preko kućne utičnice?

- Kućna utičnica je idealna za korisnike koji se najčešće voze po gradu. Obična utičnica koju možete naći u svakom stanu će napuniti vozilo za dodatnih 200-300 km preko noći. Ako svoje vozilo koristite za taksiranje, onda je bolje uzeti jače punjače koji neka vozila mogu napuniti za dodatnih 150 km već za sat vremena. Za velike tvrtke postoje brzi punjači koji mogu napuniti njihova dostavna vozila već za pola sata, ali cijene takvih punjača iznose i do 15.000 eura. Srećom, i za njih se mogu dobiti poticaji jer EU snažno financira sve vezano za elektrifikaciju mobilnosti.

Je li to neki veliki trošak za domaćinstvo ako automobil konstantno punimo doma?

- Ne, iznos je smiješan. Električna energija potrebna za 100 km, ako auto punimo po noći, iznosi samo 7 kn.

Ako, recimo, mjesečno trošim na gorivo 1000 kuna, koliko bih trošio da mi automobil ide samo na struju?

- Trošili biste oko 70-100 kn.

Koliki je prosjek trajanja baterije (i koliko košta zamjena), jer ako sam i razmišljao o kupnji el. auta, svi su me odgovarali govoreći da se baterije kvare i da su skupe.

- Današnje baterije traju minimalno 500.000 km, a vjerojatno i po milijun kilometara. Ako kupujete auto proizveden prije 2014. godine, te bi baterije mogle imati značajno smanjen kapacitet. Međutim, tehnologija je jako napredovala od tada i znanstvenici su shvatili da se temperatura baterije mora jako dobro i precizno kontrolirati kako se baterija ne bi oštećivala prilikom punjenja i pražnjenja. Stoga novi modeli vozila imaju ugrađeno vodeno hlađenje baterije i na taj način čuvaju bateriju da traje i desecima godina.

Međutim, čak i kod modela bez vodenog hlađenja, ako korisnik pažljivo koristi vozilo, baterija može trajati stotine tisuća kilometara. Moj stari Leaf koji nema vodeno hlađenje trenutno je prošao 180.000 km i ima bateriju na 90% početnog kapaciteta. Zaključak je da ako kupujete novo električno vozilo, da odaberete neki od modela s vodenim hlađenjem ili ako vam to zbog cijene ne odgovara, da ne idete cestom na put duži od 350 km.

Koji automobili imaju vodeno hlađenje?

- Tesla, Renault, Hyundai, nova vozila PSA grupe (Peugeot, Citroen, Opel)...

Ljudi u salonima koji prodaju rabljena vozila tvrde da im električni automobil nitko ne želi kupiti, pa čak i kad daju nevjerojatnih 50 posto popusta u odnosu na prvu cijenu. Zbog čega toliki otpor?

- Kao i u svemu, jako je teško promijeniti nečije navike. Puno je mitova koji dolaze s početkom električnih automobila kad su dometi bili mali, kad su baterije bile kvarljive i kad je cijela industrija još bila puna dječjih bolesti. Danas su električna vozila sazrela i nema više tih problema. Kako vrijeme protiče, ljudi će se sve više odlučivati na kupnju električnih vozila i tih problema više neće biti.

Koliko vam, recimo kad stanete na pumpu, treba vremena da napunite automobil?

- Jako rijetko punim automobil na pumpi, to se događa možda desetak puta godišnje, kada idem u Dalmaciju. Tada obično planiram pauzu za ručak na Brinju ili Ziru, a punjenje traje 40-ak minuta. Auto najčešće punim preko noći ili kad idem u grad. U Zagrebu sve javne garaže imaju postavljene punjače, pa kad idem u grad onda dopunjavam vozilo.

Koliko Hrvatska trenutno ima e-punionica i na koliko lokacija, te koliko sve skupa priključaka?

- Hrvatska ima 564 punionice, odnosno skoro jedan punjač po svakom električnom vozilu. Ima 9 brzih punjača na svakih 100 km autoputa, a priključaka oko 1500-2000, dakle 2 puta više od broja vozila.

Kako to da nema punionice na Plitvicama, pa stranci koji žele starom cestom (a imaju el. automobil) ne mogu u nacionalni park, koji bi baš zbog toga jer je zaštićeno ekološko područje i trebao imati punionicu.

- Pred izgradnjom je punionica u Korenici, koja bi to trebala omogućiti. Davatelji usluga punjenja su se zadnje dvije godine posvetili autocesti pa sad na svakih 20-40 km imamo punjače, dok je situacija prije samo tri godine bila jako loša. Vjerujem da ćemo sljedeće godine moći i preko Plitvica. Također, još uvijek čekamo velikog davatelja usluga Ionity da napravi značajniji ulaz na hrvatsko tržište. Ionity postavlja punjače od po 200-400 kW, dok HEP postavlja uglavnom 50 kW punjače. Ionity punjači vam omogućuju dopunjavanje za 10-15 minuta ako vaše vozilo to podržava.

Koliko košta jedan električni automobil srednje klase bez i sa poticajima, primjerice recimo Golf, koji je omiljen kod Hrvata?

- Nakon diezelgatea, VW je sve svoje napore usmjerio na proizvodnju nove platforme ID3. To je platforma za električna vozila koja bi trebala biti treće vozilo na kojem će VW temeljiti svoju budućnost, nakon Bube i Golfa. ID3 je električno vozilo rađeno na principu skateboarda, gdje se sav pogon, baterije i motori nalaze u podnožju, šasiji. Ta šasija ima sve što je potrebno da bi se vozilo kretalo, a na tu se šasiju onda ugrađuje karoserija po želji

Ta će platforma poslužiti i svim VW članovima da izbace svoja vozila pa možemo očekivati i Škode i Seate i Audije bazirane na ID3 platformi. ID3 vozila se očekuju za koji mjesec, a razlog zašto sam naveo ove podatke je što to direktno utječe na cijenu e-Golfa. Naime, e-Golf se više ne proizvodi, a vozila koja još možete naći u prodaji imaju iznimno povoljnu cijenu. Tako se e-Golf može naći već za 23.000 eura, što je odlična cijena za vozilo prepuno opreme. Na tu cijenu ne možete dobiti poticaje jer su ta vozila uglavnom bila već registrirana.

I kakve su performanse tog Golfa, primjerice koliko mu treba da ubrza od 0 do 100 km i koliko najviše može "potegnuti", te koliko kilometara može prevaliti s punom baterijom?

- e-Golf ima ubrzanje 0-100 km/h za 9,6 sekundi. Brzina mu je limitirana na 150 km/h, a može prijeći oko 200 km s jednim punjenjem. Međutim, koliko god Golf glasio za predstavnika srednje klase u klasičnim vozilima, to kod električara nije slučaj.

image
SHUTTERSTOCK

A cijene ostalih automobila?

- Ostala električna vozila srednje klase koštaju oko 25.000 do 29.000 eura, nešto veća od 33.000 eura bez poticaja. Poticaji iznose 70.000 kn, ali ne mogu iznositi više od 40% vrijednosti vozila. Koliko se povoljni uvjeti mogu naći, govori činjenica da je jedan naš član kupio Škodu CitiGo za samo 11.000 eura kad se oduzmu poticaji. Prema našim informacijama, 29% naših članova je odlučilo kupiti Renault Zoe, 23% Hyundai Konu, 17% Teslu Model 3, a 8% VW ID3. Za Golfa se nitko nije odlučio.

To vam samo govori da se raspored snaga kod električara značajno promijenio i VW se s ID3 platformom nada povratiti svoj položaj lidera. Hyundai Kona u verziji s 64 kWh baterijom ima domet od čak 400 km na autoputu. S obzirom na to da Hyundai ne podržava punjače iznad 50 kW, jedino vozilo s kojim ne morate mijenjati navike ako imate ceste ture Split - Zagreb ili Split - Njemačka su Tesla modeli. Oni se mogu puniti brzinama i do 200 kW, što znači da za samo 6 minuta imate struje za dodatnih 100 km.

Ima li dovoljno punionica na svim otocima?

- Većina otoka ima čak i brze punjače, ali prednost otoka, ako živite na njemu, je što imate svoju utičnicu. Na taj način nikad više nećete morati na pumpu, a auto će vam svako jutro imati 150-400 km struje, ovisno o dometu vozila. Osobno mislim da nema bolje primjene električnih vozila od otoka jer struje ima svugdje, a benzinskih pumpi samo na određenim mjestima. Čak i ako otok nema struje, vlasnik vozila uvijek može postaviti solarne panele za punjenje svojeg vozila. Barem sunca na našim otocima ne nedostaje.

image
SHUTTERSTOCK

Kad će opet biti natječaj za poticaje i što preporučujete ljudima koji se budu prijavili?

- Natječaja više neće biti ove godine, ali ćemo s novim ministrom porazgovarati o pravednijem sustavu kako se tijekom novih natječaja ne događaju situacije da se gube poticaji zbog jednog dana registracije. Pokušat ćemo dogovoriti pravedniji i jednostavniji sustav kako bi svi koji kupuju električno vozilo mogli doći do poticaja.

Puno mogućnosti, malo problema

Je li istina da su električni automobili mnogo lakši za popravak i sastavljanje, naime imaju mnogo manje pokretnih dijelova?

- Da, električna vozila su puno jednostavnija za proizvodnju i njihova proizvodna cijena pada svake godine. Razlog zašto električna vozila nisu već danas jeftinija od klasičnih je što još uvijek kupujemo klasična vozila sa zastarjelom tehnologijom. Većina vozila danas u salonima ima stare motore snage ispod 100 KS, ručni mjenjač, a neka čak i ručne klime i ručno podizanje prozora. Ta vozila nemaju tempomate, a pogotovo ne adaptivne, a da o nekoj samovožnji i ne govorimo.

Električna vozila su, s druge strane, prepuna tehnologije i opreme. Motori su vrlo često iznad 130 KS, a kad 130 KS struje usporedimo s benzinskim ili dizel motorima, to je kao da ste u benzincu od oko 200 KS. Električna vozila imaju samo jednu brzinu, skoro sva dolaze s tempomatima, a neka čak i sa samovožnjom (Tesle i Nissan Leaf).

To je danas glavni razlog zašto su električni automobili skuplji od osnovnih verzija svojih starijih kolega. Međutim, čim dodate automatski mjenjač, povećate snagu motora i dodate barem osnovnu opremu, cijena se izjednačuje pa čak i prelazi cijenu električnog. Što se tiče servisa, on je stvarno rijedak i ograničen. Dosta stvari će vam moći riješiti i vaš lokalni mehaničar, a problemi vezani za pogon su stvarno izuzetno rijetki.

Klima i pražnjenje baterije

Koliko klima utječe na pražnjenje baterije?

- Skoro nimalo, domet pada za 1-5 km s upaljenom klimom ako je vanjska temperatura iznad 30 stupnjeva.

Ako je manja temperatura, onda se niti ne osjeti u dometu. Više možete postići da popustite papučicu akceleratora na 10 minuta nego da gasite klimu.

image
SHUTTERSTOCK
Bežično punjenje

Kada će se puniti bežično?
- Bežičnih punjača ima i možete dograditi svoje vozilo da koristi bežični punjač. Gubici su minimalni, a jedini razlog zašto ih još nema toliko je što nema niti toliko električnih vozila.

Osobno vjerujem da ćemo za 10 godina imati sva parkirališta po shopping mallovima s ugrađenim bežičnim punjačima. Za sada to možete napraviti kod svoje kuće ako ne želite svaku večer kopčati svoje vozilo na punjač.

Hibrid ili pravo električno vozilo?

Hibrid ili pravo električno vozilo?

U Hrvatskoj postoje i stotine hibrida, dakle automobila koji za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umjesto jednog kao kod tradicionalnih automobila. Među hibridima je najučestalija kombinacija benzinskog ili dizelskog motora s elektromotorom. Međutim, i među hibridima ima podjele na serijske i paralelne hibride, kao i one plug in hibridi, koji su, recimo to tako, najbliži električnim autima jer se oni također mogu puniti na struju preko utičnice. Takvih plug in hibrida ima 235.

Pitali smo Prpića je li on za hibrid ili za "čisto" električno vozilo?

- Po mojem mišljenju hibridi nemaju smisla. Električna vozila su posebna jer imaju značajno manje pokretnih dijelova i time izbacujemo potrebu za ikakvim redovnim servisima i značajno smanjujemo rizik da se nešto pokvari. Kod hibrida zadržavamo motore koji zahtijevaju redovno servisiranje, a to je ono na čemu auto-trgovci u stvari i zarađuju na nama. Današnji auto-zastupnici zarađuju vrlo malo kod prodaje novih automobila i svu svoju zaradu temelje na redovnom održavanju vozila.

Kompletno električna vozila ne zahtijevaju redovan servis, iako će vam neki brendovi uzimati po 600 kn za promjenu filtera kabine kako bi vam produžili garanciju. To je nešto što jako muči auto-kuće i one će nerijetko odgovarati svoje kupce od električnih vozila jer na njima više nema dodatne zarade. Moja oba Nissana nikad nisu otišla na redovni servis niti su bila u ovlaštenom servisu. Zamjenu amortizera je obavio lokalni auto-mehaničar - kaže Prpić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

04. studeni 2020 20:53