
Kultni jugoslavenski automobil "Yugo" bio je izvedenica Fiata 127 koji je prozvan "Europskim automobilom 1972. godine". Iako omiljen među "našim" ljudima, Yuga su ismijavali ljudi diljem svijeta, a "dokrajčio" ga je Hyundai Pony, koji se na tržištu pokazao izdržljivijim, piše Autoportal.
Početkom 1980-ih američki poduzetnik Miro Kefurt započeo je s prodajom ovog malog i ekonomičnog jugoslavenskog automobila na američkom tržištu. Njegov fokus bio je na Kaliforniji te ga je izložio u salonu u Los Angelesu, gdje ga je vidio Malcolm Bricklin.
Bricklinu, koji je u to vrijeme u SAD uvozio modele Bertonea i Pininfarina (i koji je tržištu predstavio Subaru, ali i vlastitu marku sportskih automobila) se ideja o automobilu Yugo činila jako isplativom. Tako je ovog razmjerno suvremenog, malog gradskog automobila Amerikancima počeo prodavati po vrlo povoljnoj cijeni od 3990 dolara.
Iako se danas karakterizira kao potpuni promašaj, model Yugo America bio je upravo suprotno. Naime, u osam godina kupilo ga je čak 141.511 Amerikanaca, dok je ukupno izvezeno 256.691 komada. Ipak, probleme mu je stvorio jeftiniji i kvalitetniji konkurent iz Koreje koji je na tržište pristigao vrlo brzo nakon Yuga.
Loš publicitet kojeg Yugo ni kriv, ni dužan ima, ipak nije njegova krivica. Naime, zbog 500-ak promjena koje je bilo potrebno napraviti da bi ovaj automobil bio kompetentan za vanjsko tržište donosio je profit i domaćim kupcima. Uz to, Amerikancima nisu bili dostupni drugi istočno-europski automobili - zbog čega je bilo nemoguće znati koliko je Yugo kvalitetniji od ostalih. Još jedna činjenica je da je zbog svoje jeftine cijene ovaj automobil bio kronično zanemarivan od svojih vlasnika - što je za njega bilo pogubno.
Hyundai je takav nemar vlasnika mogao podnijeti - zbog čega ga je zadesila bolja sudbina.
"Kupite Yugo, ne traje dugo", bila je dosjetljiva izreka kojom se "gadio" ovaj živahan i štedljiv automobil, kojeg "naši" pamte malo drugačije.
Unatoč sitnim kvarovima, Yugo je svoje vlasnike služio vrlo dobro. Bio je dugačak 349 cm, a širok 155 cm te je u osnovnoj verziji imao Fiatov motor od 903 ccm i 45 KS, koji je bio izveden iz baznog motora legendarnog "Fiće".
Ipak, projekt "Yugo America" je 29. siječnja 1989. proglasio bankrot, a svoje je poslovanje formalno zaključio tijekom posljednjeg dana u siječnju te godine. Na samom kraju svoje proizvodnje u Srbiji se zvao "Tempo", a njegov posljednji model proizveden je 11. studenog 2008. godine.