StoryEditor
Auto motosigurnost na cesti

Važnost zimskih pneumatika: prava guma glavu čuva i u najtežim uvjetima

1. prosinca 2020. - 06:21
Nikola Vilić/Ilustracija/Cropix

Snijeg, led, jaka kiša... sve su to elementi koji se mogu svesti pod pojam vožnja u opasnim uvjetima što često najsposobnije i najsigurnije vozače čini nervoznima. Montažom zimskih guma taj problem se znatno umanjuje, odnosno povećava se sigurnost pri vožnji. Budući da je odvajanje velikog iznosa za kupnju popriličan financijski teret, prije nego što odlučite odvojiti određeni iznos svakako biste se trebali što bolje informirati o svim pozitivnim i potencijalno negativnim stranama montaže zimskih pneumatika.

Zimske gume posebno su namijenjene niskom temperaturama jer u tim uvjetima jamče najbolje držanje ceste i trakciju. Niskim temperaturama smatraju se svi vremenski uvjeti u kojima temperatura padne ispod sedam Celzijevih stupnjeva. Na tim niskim temperaturama zimski se pneumatici ponašaju bolje od onih za sva godišnja doba ili ljetnih ne samo po pitanju trakcije, već i po pitanju držanja ceste u zavojima i kočenja.

Njihova se učinkovitost ne očituje samo kroz sprečavanje klizanja automobila po snijegu i ledu, već oni omogućuju i puno bolje držanje mokrih i suhih cesta pri temperaturama nižim od sedam Celzijevih stupnjeva. Redovnim ispitivanjima običnih i zimskih pneumatika u uvjetima kočenja na mokrim cestama pri brzini od 100k m/h i pri 5 Celzijevih stupnjeva utvrđeno je da zaustavnih put običnih „ljetnih” pneumatika iznosi 70,5 metara, dok je u istim uvjetima zaustavni put zimskih pneumatika manji i iznosi 65,7 metara.

Razlog leži u činjenici da se obični pneumatici mogu stvrdnuti pri niskim temperaturama, što povećava njihov zaustavni put. Isto tako, postoji i veća opasnost od akvaplaninga u kišnim uvjetima gdje voda uđe između guma i podloge, te se gubi kontrola nad vozilom. Zimski su pneumatici učinkovitiji zbog svoje jedinstvene smjese koja jamči fleksibilnost bez obzira na niske temperaturne vrijednosti i otežane uvjete kao što su snijeg i led. Osim mekane gume koja poboljšava držanje ceste na asfaltu, zimski pneumatici imaju i dublje i šire gazne slojeve od običnih pneumatika. Za još bolje držanje ceste i veću stabilnost blokovi gaznog sloja na sebi imaju malene utore koji se još nazivaju lamele.

Na zimskim pneumaticima naići ćete na dvije vrste simbola: slova M+S i oznaku planinskog vrha s pahuljom. Premda oznaka M+S označava da pneumatici jamče vrhunsku razinu upravljivosti po snijegu i blatu, ista nije povezana s obveznim ispitivanjima performansi i jednako je prisutna i na univerzalnim pneumaticima. Ali zato ćete oznaku planinskog vrha s pahuljom pronaći isključivo na zimskim pneumaticima. Taj simbol znači da pneumatici udovoljavaju svim EU regulativama za minimalne zahtjeve performansi po snijegu.

Zimski pneumatici poboljšavaju performanse vozila tijekom vožnje za zimskih mjeseci, ali trebate li investirati u nabavku istih ovisi o više čimbenika. Ono što najprije treba uzeti u obzir svakako su okolnosti kako i gdje vozite. Koliko često vozite? Gdje najčešće vozite? Primjerice, po autocestama ili sporednim cestama. Živite li na selu ili u gradu? Kakvi su obično vremenski uvjeti u podneblju u kojem živite? Vozite li uglavnom danju ili i noću? Putujete li svojim automobilom u inozemstvo? Temeljem tih parametara lako je utvrditi da su zimski pneumatici najpotrebniji onima koji žive na selu u podnebljima u kojima prevladavaju snijeg, led i mokri uvjeti. Dok je, za one koji žive u gradu gdje se glavne ceste redovno čiste, ta odluka već osobni odabir.

Trošak zimskih pneumatika varira i ovisi o vašem automobilu i dimenzijama kotača. Na web-stranicama pojedinih proizvođača prave pneumatike za svoje vozilo možete jednostavno pronaći pretraživanjem tako da unesete podatke o automobilu, primjerice, marku, model, tip motora, godinu proizvodnje i dimenzije pneumatika. Drugi čimbenici koje treba razmotriti s obzirom na trošak uključuju i činjenicu hoćete li kupiti i drugi komplet naplataka kako biste izbjegli zamjenu dvaput godišnje te trebate li platiti skladištenje pneumatika ako nemate odgovarajuću garažu ili spremište.

Pored potencijalnih troškova montaže ne zaboravite i da ćete morati kupiti pet, a ne četiri, pneumatika kako biste pokrili i rezervni kotač. Ako imate kit za krpanje guma, onda nije nužna opcija kupnje rezervnog pneumatika. Jedna od većih grešaka je upotreba ljetnog pneumatika u kombinaciji s tri zimska što može vožnju automobilom učiniti opasnijim zbog različitih razina držanja ceste.

Najbolje je zimske gume nabaviti prije dolaska hladnog vremena kako biste bili spremni. Na vozilo ih trebate montirati neposredno prije predviđenog pada temperature ispod sedam Celzijevih stupnjeva. Upamtite da se pri temperaturama višim od sedam Celzijevih stupnjeva zimski pneumatici zapravo ponašaju lošije od običnih pneumatika i zato ih nemojte montirati prerano. Ovisno o vremenskim uvjetima, zimske je pneumatike najbolje upotrebljavati u razdoblju između sredine listopada i sredine travnja.

Kvalitetan komplet zimskih pneumatika potrajat će vam između četiri i pet godina ako ih upotrebljavate samo pola godine. Zakonom je propisana dubina gazećeg sloja ne manja od 1,6 mm. Dok neki proizvođači preporučuju čak i veću dubinu gazećeg sloja za upotrebu tijekom hladnijih mjeseci kako bi se poboljšalo držanje ceste, neki pneumatici, zadržavaju dobru razinu performansi (kočenja, trakcije i ubrzavanja) sve dok se gume ne istroše. Zbog toga se preporučuje zamjena pneumatika na 1,6 mm i ne prije toga. Tako štedite svoj novac i manje škodite okolišu.

Kao i kod ostalih pneumatika, nužni su redovni vizualni pregledi kako bi se provjerilo da nema oštećenja. Vrijednosti tlaka u pneumaticima treba provjeravati jednom mjesečno ili prije duljih putovanja sukladno preporukama proizvođača s naljepnice.

Lanci za snijeg

Lanci za snijeg, koji su čvrsti ali i teži za montiranje, također su dobro rješenje u nuždi. Za razliku od zimskih pneumatika, oni su privremeno rješenje za nagli nalet snijega i leda, a ne za upotrebu općenito u zimskim uvjetima. Jeftinija su i privremena alternativa koja može donijeti bezbrižnost.

Druga potencijalna opcija su univerzalni pneumatici, osmišljeni da budu jednako učinkoviti u ljetnim i zimskim uvjetima. Kočione performanse iste su im kao kod ljetnih pneumatika na suhim cestama, ali pružaju i dobro držanje ceste u mokrim uvjetima i pri niskim temperaturama. Međutim, nisu toliko učinkoviti kao zimski pneumatici u opasnim uvjetima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

19. siječanj 2021 00:23