
Zimski uvjeti u Dalmaciji? Olujno nevrijeme krajem proteklog tjedna pokazalo je kako itekako trebamo računati na zimske uvjete u priobalju, posebice u unutrašnjosti.
Mnogi podcjenjuju opasnosti na cesti povezane s hladnijim vremenom, jer je udio takvog vremena znatno manji nego u kontinentalnim dijelovima Hrvatske, no klimatske promjene povećavaju rizike povremenih zimskih uvjeta i na samoj obali. No dovoljno je da se na skliskoj cesti uz smanjenu vidljivost, u nepripremljenom automobilu, s lošim gumama, pri neprilagođenoj brzini vožnji, zateknete jedanput da nastane nesreća s velikom štetom i mogućim stradavanjima. Zbog toga je preporučljivo pripremiti automobil, što se prvenstveno odnosi na redovit servis i kvalitetne gume, te voziti smanjenom, uvjetima prilagođenom brzinom – naglašava prometni stručnjak Željko Marušić.
Sve što je važno za sigurnost vožnje u lošim uvjetima, posebice je važno na skliskoj cesti i u uvjetima iznenadnog nevremena. Tada je najvažnije procijeniti trebate li uopće tada voziti, odnosno možete li vožnju ipak odgoditi. To je često spasonosno, odnosno vrlo isplativo. A ako ipak tada trebate voziti, pamet u glavu i vožnju prilagodite uvjetima. Dakle, vozite smanjenom brzinom uz povećan razmak od vozila ispred i izbjegavanje naglih pokreta kojima možete ugroziti sigurnost vožnje i izazvati nesreću.
Za sigurnost vožnje u otežanim uvjetima (niske temperature, loša vidljivost, skliska cesta, snažan vjetar) važna je potpuna ispravnost vozila, a to se najbolje osigurava redovitim servisiranjem u kvalitetnom servisu. Ako vam je servisni interval pri kraju, preporučljivo ga je napraviti i prije isteka roka. Time se povećava sigurnost vožnje, a skraćivanje servisnog intervala povoljno utječe na pouzdanost i trajnost automobila.
Najvažnije je ipak u zimske uvjete vožnje ući s kvalitetnim gumama na automobilu, po mogućnosti zimskim. Nažalost, mnogi se zavaravaju da zimske gume u priobalju nisu nužne. Zimske su oborine (susnježica, snijeg) rijetke, poledice se mogu očekivati samo u sjevernijim dijelovima, pa se može proći i s ljetnim gumama. Može, ali su rizici problema i nesreća neusporedivo veći. Naime, prianjanje ljetnih guma opasno se kompromitira već kad temperatura padne ispod +7 Celzijevih stupnjeva. Usto je dalmatinski asfalt na dosta dionica opasno sklizak.
To je posljedica korištenja asfaltnog agregata bogatog vapnencem (zbog štednje), pa se površina brzo uglača, a sitne čestice vapnenca se u obliku prašine izlučuju na površinu te s prvim kapima kiše stvaraju sloj sklizak poput leda. Mnogi tek nakon nesreće shvaćaju kako je ulaganje u kvalitetne gume, posebice zimske, itekako isplativo. I najmanje oštećenje automobila skuplje je popraviti nego kupiti set najboljih guma. Treba razmišljati i o težim posljedicama, koje su u slučaju stradavanja osoba neprocjenjive.
Pri nižim temperaturama na skliskom asfaltu s ljetnim se gumama znatno produžava zaustavni put, u usporedbi sa zimskim, zbog čega se može naletjeti na pješaka, drugo vozilo, skrenuti na suprotni trak i izazvati frontalni sudar, sletjeti s ceste... Kvalitetne gume, posebice zimske, važne su za sprječavanje nastanka aquaplaninga na velikoj kiši, kakvoj smo nedavno svjedočili.
Kvalitetne, neistrošene gume imaju uzdužne, kose i poprečne utore, koji osiguravaju drenažu vode ispod gaznog sloja te sprječavaju da vodeni klin nastao pri kiši pred gumom izdigne kotač, te guma tada gubi kontakt s asfaltom i tada se automobil počinje nekontrolirano proklizavati i zanositi, a vozač potpuno gubi mogućnost upravljanja. Aquaplaning se sprječava kvalitetnim gumama i prilagodbom brzine vožnje uvjetima, dakle smanjenom brzinom.
Statistike pokazuju da se najviše nesreća događa u prvim danima velikog zahlađenja. Uzrok je najčešće u neodgovarajućim gumama i nerazumnoj vožnji. Mnogi kalkuliraju, a u Dalmaciji i štede na gumama. Po zakonu, može se voziti i s ljetnim ako im je dubina utora veća od 4 milimetra, uz nošenje kompleta lanaca u prtljažniku.
No ako iz Dalmacije putujete kontinentalnim dionicama, na kojima je nužna zimska oprema, nije pametno koristiti tu mogućnost jer su zimske gume tada spasonosne. To je dodatan razlog da automobil opremite zimskim gumama. A njihovim se korištenjem umanjuje trošenje ljetnih, pogotovo ako ih koristite na posebnim naplacima, pa se troškovi izmjene guma s vremenom izniveliraju.
Mnogi zimi putuju autocestom A1 prema Zagrebu, a tada su, pri većim brzinama, zimske gume itekako korisne, jer u zimskim uvjetima osiguravaju dobra vozna svojstva te sigurno upravljanje i kočenje. Pritom smanjuju rizik proklizavanja i skraćuju zaustavni put. Važno je i da u gumama bude propisani tlak zraka, prema specifikaciji za vozilo i opterećenje, te ga je preporučljivo provjeriti i po potrebi podesiti prije ulaska na autocestu, odnosno pri dolijevanju goriva.
Dakle, zimski se uvjeti ne smiju podcijeniti ni u Dalmaciji, pogotovo noću i ujutro, te je preporučljivo temeljito servisirati automobil, ugraditi kvalitetne, po mogućnosti zimske gume. U otežanim uvjetima lošije vidljivosti i skliskog kolnika izbjegavajte voziti, a ako ipak vozite, brzinu svakako prilagodite uvjetima – zaključuje Željko Marušić.