StoryEditor
Auto motoRECESIJA

Prodaja putničkih vozila mogla bi pasti ukupno za više od 20 posto u odnosu na prethodnu godinu

Piše Robert Radica
5. svibnja 2020. - 14:52
AFP

Sa svih strana stižu nam vijesti o golemoj recesiji u autoindustriji ove godine, prouzročenoj prije svega pandemijom koronavirusa.

Već prije objavljena je procjena da bi godišnja prodaja putničkih vozila mogla pasti ukupno za više od 20 posto u odnosu na prethodnu godinu, zbog pandemije i ekonomske krize koja joj neizbježno slijedi. To je pad za oko 19 milijuna automobila širom svijeta, odnosno s prošlogodišnjih više od 90 na oko 71 milijun proizvedenih vozila u 2020. godini.

Recesija bi mogla biti i veća, ovisno o brzini i uspješnosti oporavka pojedinih regija. Analitičari očekuju da će u Europi i SAD-u najmanja prodaja vozila biti u travnju, ali da će oporavak tržišta biti mnogo sporiji i dulji nego što se to u početku predviđalo.

Na glavnim europskim tržištima svi brendovi su prošlog mjeseca zabilježili ogroman pad prodaje, oko 52 posto ukupno, jer su širom Europe poduzete mjere za obuzdavanje širenja pandemije.

Registracija novih automobila u ožujku pala je na svega 853.077 vozila u Europskoj uniji, Velikoj Britaniji i zemljama Europskog udruženja za slobodnu trgovinu (EFTA), objavilo je industrijsko udruženje ACEA. Iako su brojevi, kako zaraženih, tako i prodaje, varirali, neka su tržišta bila više pogođena od drugih. U Italiji, koju je pandemija posebno pogodila, prodaja u ožujku smanjena je za oko 85 posto, u Francuskoj 72 posto, Španjolskoj 69 posto, u Velikoj Britaniji oko 44 posto, a u Njemačkoj 38 posto.

Očekuje se da će i ostale europske države ovih dana objaviti koje će mjere poduzeti u svrhu oporavka svojih automobilskih tržišta i kompanija. Njemačka je već odlučila otvoriti svoje autokuće širom zemlje, što je potez koji su željno očekivali kako proizvođači, tako i distributeri i kupci. U isto vrijeme, Volkswagen i Daimler su najavili postupno pokretanje proizvodnje u europskim tvornicama, što su Audi i Hyundai već učinili.

Njemački automobilski giganti pozvali su vladu na uvođenje programa “gotovina za kupce” kako bi se potaknula prodaja novih vozila i oporavak državne autoindustrije. Tijekom posljednje financijske krize otprije desetak godina, Njemačka je uvela poseban program zamjene, potičući ljude da mijenjaju svoja starija vozila za nova, uz određene olakšice. To se pokazalo korisnim i pomoglo da se njemačko gospodarstvo u to vrijeme relativno brzo oporavi.

Ovaj put rješenje bi mogle biti porezne olakšice ili gotovina kao pomoć za kupce novih automobila. Iako za sada ništa nije potvrđeno, vlasti nisu demantirale mogućnost pomoći u gotovini za kupce novih vozila, prije svega domaćih u kojima, naravno, prednjače grupacije Volkswagen, Daimler i BMW.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

18. rujan 2020 18:43