StoryEditor
Auto motostanite sa strane

Kako postupiti kod ‘gumidefekta‘? Izvezite auto s vozne površine i pozovite pomoć

5. kolovoza 2022. - 12:00

Većina automobila na našim cestama ima rezervni kotač, a mnogi novi imaju komplet za popravak (reparaturni set). No što ako se kotač isprazni, odnosno nastane “gumidefekt”?

Danas se to događa znatno rjeđe nego prije nekoliko desetljeća, jer je tehnologija radijalnih automobilskih guma bez zračnica (tubeless) znatno napredovala. Gume su povećale širinu, a smanjile visinu poprečnog presjeka, te su dobile znatno čvršću i otporniju noseću strukturu, uz višestruko ojačanu gaznu plohu. Automobili su znatno boljih performansi i veće mase nego prije, te trebaju imati solidnije i otpornije pneumatike.

Uveden je standard da uz redovitu izmjenu guma “gumidefekt” treba očekivati statistički najviše jednom u 250.000 kilometara. U praksi to izgleda i bolje. Mnogi koji kvalitetno održavaju automobil i normalno voze (izbjegavaju penjanje na rubnjak) i ne sjećaju se kad su posljednji put imali “gumidefekt” na cesti. Problem je ako se gume, zbog štednje, voze predugo, ako im se redovito ne provjerava tlak zraka, ako se vozi preoštro, ako se često i nepažljivo automobilom penje na rubnjak. Tada može nastati “gumidefekt”. I što tada napraviti? Treba izmijeniti kotač, to većini prvo pada na pamet. No koliko je to izvodivo i preporučljivo, odnosno opasno?

Bizarna tragična nesreća dogodila se 8. srpnja 2022. na pretjecajnom traku autoceste A1, između čvorova Otočac i Perušić, kad je starijem vozaču 20-godišnje Škode Octavije otkazala guma, a on se zaustavio na pretjecajnom traku (!) pa je na njega naletio kombi. Dvije osobe u Škodi su poginule, a dvije osobe u kombiju su ozlijeđene. To pokazuje najvažniju stvar u slučaju “gumidefekta”. Premda vožnja s ispuhanom gumom može oštetiti i uništiti gumu i naplatak (osim ako gume nisu Run-flat tehnologije, koje omogućavaju vožnju s ispuhanom gumom, a koriste je samo skupocjena vozila), treba po svaku cijenu ukloniti automobil s vozne površine na zaustavni trak, ugibalište ili izvan ceste. I tada je najbolje zvati službu pomoći jer je izmjena kotača kod suvremenih automobila naporna, zahtjevna, a može biti opasna, naglašava prometni stručnjak Željko Marušić.

image

Kada guma pukne najbolje je stati sa strane i pozvati pomoć

Izmjena kotača posljednji je relikt neorganiziranog automobilskog prometa. Naime, ona ne bi smjela biti dopuštena zbog važnog tehničkog razloga. Automobil leži na kotačima i samo se njima dodiruje podloge, ubrzava, upravlja, koči… A kotači su za glavinu učvršćeni s pet vijaka (kod starijih vozila s četiri), koji trebaju biti pritegnuti na propisani okretni moment. To je posebice važno kod aluminijskih naplataka, koji se, ako se vijci pritegnu, lako mogu oštetiti, a ako se slabo pritegnu, kotač može ispasti.

Suvremena vozila, posebice sve popularniji SUV-ovi i crossoveri, imaju naplatke od 17, 18, 19, 20 cola. Kako izmijeniti kotač od 19 cola, koji je golemih dimenzija, a masa je (naplatak i guma) i veća od 15 kilograma? Može li to nježnija osoba uopće napraviti i uz koliki rizik? Bolja je opcija reparaturni set, a pomaže i posebni sprej za slučaj “gumidefekta”. Ako u automobilu s velikim kotačima nemate ni jedno ni drugo, najbolje je, nakon što se sklonite s voznog traka i propisno se zaustavite, pozvati službu pomoći. Pogotovo što većina polica osiguranja, a i članstvo u HAK-u uključuje jednu besplatnu službu pomoći. Dakle, ne “igrajte” se s izmjenom kotača.

Za pouzdanost guma važno je da kupujete kvalitetne proizvode (izbjegavajte jeftine “no name” kineske gume), redovito provjeravajte i podešavajte tlak u gumama, izbjegavajte penjanje na rubnjake i oštru vožnju i koristite gume prilagođene vremenu. Vožnja zimi s ljetnim gumama loša je za sigurnost vožnje, ali ako ljeti vozite na zimskim gumama, tada, uz pogoršanje voznih svojstava, riskirate oštećenje i otkazivanje gume. Kvalitetna guma teško otkazuje, a ako “pokupi” oštar vijak ili čavao, postupno gubi tlak zraka. Zbog toga je dobro imati noviji automobil s mjeračem (signalom) tlaka zraka u gumama, a ako ga nema, tlak zraka treba redovito provjeravati, zaključuje Željko Marušić.

Bjež'te s voznog traka…

Ako je do "gumidefekta" došlo na autocesti, po svaku cijenu izvezite auto na zaustavni, parkirajte uza sami desni rub zaustavnog traka, odmah, 150 metara iza vozila na sredini zaustavnog traka, postavite sigurnosni trokut i pozovite službu pomoći na cesti!

Izmjena kotača na autocesti je pogibeljna - ako je u pitanju lijevi kotač, izlažete se riziku da vas "pokupi" jureće vozilo, a ako je desni, trebali biste, radi izmjene kotača, vozilo udaljiti od desnog ruba zaustavnog traka, pa bi se lijevim bokom opasno približilo brzom voznom traku.

Važni su snaga i pamet

Ako planirate sami izmijeniti kotač, auto postavite na ravnu i tvrdu podlogu, ispravite volan i dobro zakočite. Prije nego što postavite dizalicu, popustite (ne odvijte) vijke. Često zapeku te ih je najlakše popustiti trzajem, što se ne smije raditi dok je automobil podignut. Dok je kotač skinut, ne podvlačite se pod automobil!

Stavite rezervni kotač i umetnite vijke. Uvijte ih rukom, a potom ključem, stežući ih u nekoliko koraka "u križ", kako bi se kotač dobro centrirao u ležištu. Tada kotač spustite do kraja, odvojite dizalicu te "muški" pritegnite vijke, ali bez pretjerivanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. kolovoz 2022 12:02