
Većina automobila na našim cestama ima rezervni kotač, a mnogi novi imaju komplet za popravak (reparaturni set). No što ako se kotač isprazni, odnosno nastane “gumidefekt”?
Danas se to događa znatno rjeđe nego prije nekoliko desetljeća, jer je tehnologija radijalnih automobilskih guma bez zračnica (tubeless) znatno napredovala. Gume su povećale širinu, a smanjile visinu poprečnog presjeka, te su dobile znatno čvršću i otporniju noseću strukturu, uz višestruko ojačanu gaznu plohu. Automobili su znatno boljih performansi i veće mase nego prije, te trebaju imati solidnije i otpornije pneumatike.
Uveden je standard da uz redovitu izmjenu guma “gumidefekt” treba očekivati statistički najviše jednom u 250.000 kilometara. U praksi to izgleda i bolje. Mnogi koji kvalitetno održavaju automobil i normalno voze (izbjegavaju penjanje na rubnjak) i ne sjećaju se kad su posljednji put imali “gumidefekt” na cesti. Problem je ako se gume, zbog štednje, voze predugo, ako im se redovito ne provjerava tlak zraka, ako se vozi preoštro, ako se često i nepažljivo automobilom penje na rubnjak. Tada može nastati “gumidefekt”. I što tada napraviti? Treba izmijeniti kotač, to većini prvo pada na pamet. No koliko je to izvodivo i preporučljivo, odnosno opasno?
Bizarna tragična nesreća dogodila se 8. srpnja 2022. na pretjecajnom traku autoceste A1, između čvorova Otočac i Perušić, kad je starijem vozaču 20-godišnje Škode Octavije otkazala guma, a on se zaustavio na pretjecajnom traku (!) pa je na njega naletio kombi. Dvije osobe u Škodi su poginule, a dvije osobe u kombiju su ozlijeđene. To pokazuje najvažniju stvar u slučaju “gumidefekta”. Premda vožnja s ispuhanom gumom može oštetiti i uništiti gumu i naplatak (osim ako gume nisu Run-flat tehnologije, koje omogućavaju vožnju s ispuhanom gumom, a koriste je samo skupocjena vozila), treba po svaku cijenu ukloniti automobil s vozne površine na zaustavni trak, ugibalište ili izvan ceste. I tada je najbolje zvati službu pomoći jer je izmjena kotača kod suvremenih automobila naporna, zahtjevna, a može biti opasna, naglašava prometni stručnjak Željko Marušić.
Izmjena kotača posljednji je relikt neorganiziranog automobilskog prometa. Naime, ona ne bi smjela biti dopuštena zbog važnog tehničkog razloga. Automobil leži na kotačima i samo se njima dodiruje podloge, ubrzava, upravlja, koči… A kotači su za glavinu učvršćeni s pet vijaka (kod starijih vozila s četiri), koji trebaju biti pritegnuti na propisani okretni moment. To je posebice važno kod aluminijskih naplataka, koji se, ako se vijci pritegnu, lako mogu oštetiti, a ako se slabo pritegnu, kotač može ispasti.
Suvremena vozila, posebice sve popularniji SUV-ovi i crossoveri, imaju naplatke od 17, 18, 19, 20 cola. Kako izmijeniti kotač od 19 cola, koji je golemih dimenzija, a masa je (naplatak i guma) i veća od 15 kilograma? Može li to nježnija osoba uopće napraviti i uz koliki rizik? Bolja je opcija reparaturni set, a pomaže i posebni sprej za slučaj “gumidefekta”. Ako u automobilu s velikim kotačima nemate ni jedno ni drugo, najbolje je, nakon što se sklonite s voznog traka i propisno se zaustavite, pozvati službu pomoći. Pogotovo što većina polica osiguranja, a i članstvo u HAK-u uključuje jednu besplatnu službu pomoći. Dakle, ne “igrajte” se s izmjenom kotača.
Za pouzdanost guma važno je da kupujete kvalitetne proizvode (izbjegavajte jeftine “no name” kineske gume), redovito provjeravajte i podešavajte tlak u gumama, izbjegavajte penjanje na rubnjake i oštru vožnju i koristite gume prilagođene vremenu. Vožnja zimi s ljetnim gumama loša je za sigurnost vožnje, ali ako ljeti vozite na zimskim gumama, tada, uz pogoršanje voznih svojstava, riskirate oštećenje i otkazivanje gume. Kvalitetna guma teško otkazuje, a ako “pokupi” oštar vijak ili čavao, postupno gubi tlak zraka. Zbog toga je dobro imati noviji automobil s mjeračem (signalom) tlaka zraka u gumama, a ako ga nema, tlak zraka treba redovito provjeravati, zaključuje Željko Marušić.