
Malo je onih koji prodaju automobil dok je u dobrom stanju ili samo zato što više nije novi model. A najgore je rabljeni automobil kupiti bez temeljite i stručne provjere ili na temelju predrasuda.
Dobro upućeni u stanje na našem tržištu rabljenih automobila potvrdit će vam najvažnije pravilo, a to je da – pravila nema. Bolje je kupiti Fiat u dobrom stanju nego izraubani i oštećeni Mercedes-Benz, a formalni status osobe od koje kupujete ne znači ništa. Automobil prodaje sveučilišni profesor ili ugledni djelatnik državne službe, ali proteklih ga je godina vozio i uništavao njegov problematični sin.
Vlasnik tvrtke, koja na žicom ograđenom skladištu prodaje dobro uglancane automobile, uvjerava vas u svoju besprijekornu poslovnu povijest i politiku, ali to za automobil koji kupujete nema nikakav utjecaj. Dapače, može vas navesti na pogrešan trag.
Osnovno je da pri kupnji rabljenog automobila a priori ne vjerujete ničemu, od papira do riječi, dok ne provjerite. Trebate krenuti s VIN oznakom (Vehicle Identification Number), koji se kolokvijalno naziva broj šasije. Dakle, prije prvog fizičkog kontakta s prodavačem i vozilom, po VIN oznaci, u ovlaštenom servisu, provjerite sve bitno o automobilu koji se kupuje, počevši od godine proizvodnje do podataka o servisiranju i stanju automobila, naglašava prometni stručnjak Željko Marušić.
Ako u startu otkrijete bilo kakvu netočnost, odmah odustanite. A to je najčešće s godinom proizvodnje. Prodavači, kako bi postigli što bolju cijenu, navode godinu prve registracije, odnosno stavljanja u pogon, za godinu proizvodnje. Primjerice, automobil može imati prvu registraciju 2015., a proizveden je 2014., te je čest slučaj da je automobil proizveden godinu prije prve registracije.Postoje i slučajevi kad su automobili kupljeni kao salonski, da je godina proizvodnje dvije, tri… godine prije prve registracije.
Najbolje je kupiti automobil koji ima 100-postotnu sljedivost stanja i održavanja, ako je kupljen u Hrvatskoj, gdje sve možete provjeriti u ovlaštenom servisu i u stanici za tehnički pregled. A da automobil nije imao karambol, najlakše se provjerava mjerenjem debljine laka. Ako to štima, a motor pali i radi normalno, u probnoj vožnji ne uočavaju se problemi, s kupnjom ne bi trebalo biti problema.
Tri četvrtine ponuda na tržištu rabljenih automobila odnosi se na vozila “unesena” s inozemnih tržišta rabljenih, a nažalost, oni koji ih kupuju kako bi ih u Hrvatskoj prodali ciljano kupuju jeftine ili najjeftinije automobile, dakle one bez sljedivosti u servisiranju i održavanju i s upitnim stanjem: pretrpljenim karambolom, vraćenom kilometražom, mešetarenjem s dijelovima.
Dakle, pri kupnji rabljenog automobila, pogotovo iz uvoza i bez odgovarajuće i vjerodostojne servisne dokumentacije, trebate provjeriti sve. Sve što vam prodavač govori uzimajte s rezervom.
Najbolje je platiti uslugu ovlaštenom servisu, 200 do 300 kuna, za preliminarni (preko VIN oznake) i fizički pregled (na dizalici). Bolje je odustati i izgubiti taj novac nego kupiti neprovjeren automobil. A odlazak na provjeru u ovlašteni servis iskoristite kao probnu vožnju, koja je važan dio svakog postupka kupnje rabljenog automobila. Pritom je preporučljivo da povedete stručnu osobu, naglašava Željko Marušić.