StoryEditor
Auto motoPrvi put u povijesti

Elektrificirani auti nadmašili dizelaše po prodaji u Europi

26. studenog 2020. - 06:25
Bruno Konjević/Ilustracija//Cropix

Nije potrebno da imate „viška godina“ da biste se sjetili vremena kada su dizel automobili demonstrirali apsolutnu dominaciju u Europi. „Ups“, reče Volkswagen 2015., u vrijeme kada je izbila afera s dizel motorima. Bilo je potrebno nekoliko godina i priličan broj milijardi dolara da bi njemački gigant „kompenzirao“ stvari i ostavio ružnu prošlost iza sebe.

Međutim, kompanija je također morala predstaviti uvjerljivu strategiju u vezi s planovima koji podrazumijevaju otklon od oslanjanja na omražene dizel motore. Samim tim, električna inicijativa koja je uslijedila nimalo ne treba čuditi, a pet godina kasnije možemo vidjeti prve rezultate nove orijentacije njemačkog proizvođača, i to u vidu ID.3.

Čuveni JATO Dynamics, nezavisna kompanija koja se bavi istraživanjem u automobilskom sektoru, objavila je prodajne brojke iz rujna, vezane za europsko tržište. Ono čemu svjedočimo je do prije godinu-dvije bilo potpuno nezamislivo. Naime, prvi put u povijesti automobilske industrije, broj novih registriranih elektrificiranih vozila (BEV, PHEV i HEV) je u rujnu nadmašio broj registracija dizel modela. Ovo se sigurno neće svidjeti našim vozačima, koji željno čekaju dizel polovnjake sa zapada, jer se bliži trenutak kada ih više neće biti.

Doduše, još uvijek govorimo o maloj razlici, ali čak i da se radi o samo jednom automobilu, i to bi bila značajna vijest. Prije nego što odemo detaljnije u priču, stvari treba sagledati iz ove perspektive: prije deset godina, na dizele se odnosilo 50 posto novih registracija, dok je tržišni udjel električnih automobila bio ispod jednog posto. U ovogodišnjem rujnu svjedočimo prodaji dizel vozila od 24,8 posto, dok se gotovo polovina tog postotka (12%) odnosi na čisto električna vozila. Kada se tome dodaju „plug-in“ i regularni hibridi, dobivamo ukupan marketinški udjel elektrificiranih vozila od 25 posto.

Prema brojkama koje je iznio JATO Volkswagen, grupa je lider u BEV segmentu u smislu rasta, a slijedi Tesla. Volkswagen je zabilježio rast od čak 352 posto, naravno zahvaljujući novom modelu ID.3, dok je najprodavaniji Tesla Model 3, s 15.702 jedinice, iza kojeg je Renault Zoe, s 11.023 prodana primjerka.

Usprkos ohrabrujućem startu, ID.3 nije uspio ostvariti peteroznamenkastu brojku, jer je isporučeno 7897 primjeraka ovog modela. Kada je o segmentima riječ, SUV/crossoveri i dalje uvjerljivo vode s 41,3 posto tržišnog udjela, dok ih prate modeli iz B segmenta (19 posto), a zatim oni iz C segmenta (17,7 posto). Svi ostali „barataju“ jednoznamenkastim brojkama.

Postoji više razloga zašto dizel automobili više nisu omiljeni izbor europskih kupaca, a teško je reći koji je od tih razloga važniji u odnosu na drugi. S jedne strane imamo regulativu koja nedvosmisleno ima namjeru izbaciti dizel motore iz velikih gradova u budućnosti, vjerojatno i u potpunosti. S druge strane, sve veći broj ljudi počinje obraćati pažnju na ekološki utjecaj koji vrše njihove vozačke navike.

Javnost je danas mnogo svjesnija opasnosti koju donose zagađenje i emisija ugljičnog dioksida, a uz sve to, „dizelaši“ emitiraju i dušične okside NOx, kao i druge za zdravlje štetne čestice. Pored toga, razvoj hibridne tehnologije znači da većina prednosti koju posjeduju dizel motori može biti postignuta kroz miks električnog i benzinskog pogona. Visok okretni moment pri niskim "đirima", široka autonomija, niska emisija CO2, sve se to može dobiti s hibridima.

Na kraju, cijene elektrificiranih modela konstantno padaju, a u nekim slučajevima, kupnja takvog vozila može biti čak atraktivnija u odnosu na ekvivalent dizelskoj opciji, zahvaljujući brojim subvencijama. S konkurencijom koja postaje sve oštrija, i razvojem novih tehnologija, pad cijena baterijski pogonjenih vozila se podrazumijeva, iako bi aktualna stopa mogla biti nešto usporena u budućnosti.

Dakle, regija koji je nekada bio „Meka“ za dizel automobile, pretvara se u njihov „mrtvački sanduk“. Čini se da Europa ubrzano odbacuje „naftaše“, bez bilo kakvog izgleda da bi se stvari mogle promijeniti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. siječanj 2021 17:01