More Nautika

NOVI MERCURY V6 I V8

Više kubika, manje stresa

NOVI MERCURY V6 I V8

Mercury Four Stroke 200 od šest cilindara i Verado 300 s osam cilindara revolucija su u dosadašnjoj filozofiji proizvodnje nabrijanih penti. Rezultat je da ste u nekoliko sekunda katapultirani na 40 čvorova, a bez velikog opterećenja i vibracija motori će

Velika ulaganja u znanje i tehnologiju omogućila su proteklih desetljeća proizvodnju brodskih motora otpornih na ekstremne tlakove i temperature, sposobne dugo izdržati visoke okretaje i uz to zadovoljavati sve strože ekološke zahtjeve. Iz malih se zapremnina izvlačilo sve više snage, uz sve tanje stijenke cilindara i rashladne kanale kako bi motori bili lakši i konkurentniji. Najbolji primjer je Mercury Verado 400R, koji je snagu od 400 konja uz pomoć svih dostupnih inženjerskih majstorija izvlačio iz zapremnine od samo 2600 kubika.
Ove godine su Amerikanci odlučili reći dosta i okrenuli pilu naopako. Predstavili su dvije nove platforme motora - V6 od 3400 kubika i V8 od 4600 kubika u 17 verzija - Four Stroke, Verado, XS Pro i Sea Pro. Zastupnici Mercuryja iz tvrtke MCM Verada 300 V8 i Mercuryja 200 V6 montirali su na Quicksilverove glisere i dovezli do Murtera kako bismo se iz prve ruke uvjerili u njihovu novu filozofiju.

Buka samo na startu

Unatoč umjerenoj do jakoj buri, isplovili smo s Quicksilverom 755 i 675, te isprobali što se to skuhalo u dalekom Wisconsinu. Po uzoru na Porscheove automobile, odabirom opcije sport na multifunkcijskom ekranu može se prilikom pokretanja motora proizvesti sportski zvuk koji će sve u vašoj blizini natjerati da se okrenu prema vašem Veradu. Taj efekt je aktivan samo kod plovidbe na minimumu i automatski se gasi kad dodate malo više gasa. Tek nakon gašenja sportskoga zvuka stječe se dojam kako V8 tiho i uravnoteženo radi. Dodirom poklopca motora osjeti se vrlo lagano vibriranje, neusporedivo s očekivanim. Jedan od razloga za to je Advanced Midsection, gumirano postolje motora zaslužno za upijanje svih vibracija, poput nosača automobilskih i ugradbenih brodskih motora.
Učinilo nam se da se sedam metara dug i 1400 kilograma težak gliser neće moći nositi s maksimalnom dopuštenom snagom, ali ugodno nas je iznenadio. Elektronska ručica i uključen Active Trim omogućili su da bez straha sjednemo na gas i, začudo, sva snaga se bez odmaka pretvorila u brzinu. U nekoliko sekunda ste katapultirani na 40 čvorova i još nekoliko sekundi mu treba do krajnjih 47. Trup odlično prima ogroman okretni moment motora i iz najvećeg zavoja ga vrlo glatko izvlači. Pokušali smo isto i s isključenim automatskim trimom i nije zapažena neka velika razlika, što je zasluga dobro projektiranog trupa.

Bez opterećenja i vibracija

Zbog jakog vjetra bilo je teško procijeniti razinu buke motora, no osjećaj u plovidbi je bio sjajan. Na punom gasu je potrošnja 97 litara na sat ili dvije litre po milji, no na 23 čvora potrošnja je prihvatljivih 29 litara na sat (1,25 litara po milji). Najbolji dio je što se motor tada vrti 3500 okretaja u minuti. Bez velikog opterećenja i vibracija će zajamčeno duže trajati. A najlošiji dio ovoga iskustva je što se nakon V8 teško vratiti stepenicu niže.
Pogriješili smo što smo prvo isprobali Verada, jer je preuzimanje timuna Mercuryja 200 nezasluženo prošlo u prisjećanju na netom završeno iskustvo. Prelazak s Veradovog elektro-hidrauličkog sustava na običnu hidrauliku je također bio bolan. Pola metra kraći Sundeck 675 težak je 1130 kilograma i ugrađenih 200 konja je njegov maksimalan pogon, ali ubrzanje nije trenutno kao u Verada... Hm, čini se da će se ovaj tekst nastaviti uspoređivanjem, što nipošto nije fer. Dakle, s Mercuryjem 200 smo dostigli 5500 okretaja i 38 čvorova. Možda bismo mogli i više, ali udari bure su nas nekoliko puta dobro poprskali. Na tim je okretajima potrošnja bila 70 litara na sat, dok je najjeftinija plovidba bila na 3000 okretaja u minuti. Na 17,5 čvorova trenutna potrošnja je bila 16,2 litara, što je 0,9 litara po milji, a na 27 čvorova 34 litre na sat (1,25 litara po milji). Za V6 motor odličan rezultat.

Veći volumen, duži vijek

Iako nema gumeni kavez, šestak je u radu vrlo miran i dovoljnog momenta za prilagoditi se raspoloženju vozača - s obitelji ekonomično, a s prijateljima sportski. Upravo zaliha snage će privući kupce da izdvoje nešto više novca za motor jer mogu biti sigurni da će manje opterećen duže trajati. Estetama će možda biti važan i odabir boje poklopca iako bi više koristilo doplate iskoristiti za elektronske stabilizatore, poput Active Trima i Zip Wakea, koji nam je značajno olakšao upravljanje. U korisne dodatke spadaju i multifunkcijski ekrani Vessel View za potpuni pregled funkcija broda i motora, povezivi s raznim sondama i mobitelima.
Za kraj naglasit ćemo američku praktičnost u obavljanju osnovnih servisnih radnji, poput mjerenja razine i dolijevanja ulja. To se obavlja bez saginjanja, kroz vratašca na vrhu kape motora, dok se ergonomski oblikovanom ručicom cijeli poklopac lako podiže s motora, čak i dok motor radi.

Naslovnica Nautika