More Nautika

XO DFNDR

Branitelj morskih dubina

XO DFNDR

Rešetkasta konstrukcija nadgrađa sa sivomaslinastim interijerom odlično se nadopunjuje na aluminijski trup, ulijeva osjećaj sigurnosti i kao magnet privlači poglede ostalih nautičara

Morska verzija pustinjskih buggyja kojima su zlikovci hvatali Mel Gibsona u Pobješnjelom Maxu prvo je što nam pada na pamet pogledom na konstrukcijski kavez XO DFNDR-a. Ovako složene crne aluminijske cijevi zbilja su nešto novo na plovilima za razonodu i teško ćete s nečim drugim postići toliku razinu poštovanja ostalih sudionika u pomorskom prometu. Budući da glavni junak ove priče ima 7,76 metara, nosi samo pet osoba, a opet plijeni pažnju kao malo koji brod na tržištu. Avangardna dizajnerska filozofija finskog malog brodogradilišta zasigurno nikoga na ostavlja ravnodušnim. Iako aluminij kao građevinski materijal slabo prolazi na jugu Europe, modeli poput XO-a su jako dobar povod zašto bi se netko odmetnuo od provjerene plastike ili hypalona.

Višak snage

Igračke za bogate muškarce trebaju biti uzbudljive, a XO spada u tu adrenalinsku kategoriju, pogotovo ako ga uparite s odgovarajućim pogonskim strojem. Mercury Verado 300 svakako je taj, iako treba naglasiti kako na krmi mogu biti i dva motora po 200 konja za tjeranje broda do granica izdržljivosti. Kolege koji su imali priliku isprobati tu kombinaciju bili su oduševljeni, iako su u konačnici postigli svega dva čvora više. Treba biti objektivan pa reći da je za tonu i pol težak gliser s Veradom 300 i 41 čvor dobar rezultat.
Naziv DFNDR (defender ili branitelj) savršeno mu pristaje i jasno daje do znanja na kakve korisnike cilja. Profesionalci svih profila, ronioci i macho nautičari s osjećajem za ekstravaganciju u njemu imaju dobru alternativu za brze gumenjake, jer s čvrstim aluminijskim trupom ne moraju biti posebno pažljivi. Dapače, gledajući kvalitetu trupa i vara XO će se bez problema nasukati na plitku pješčanu ili šljunčanu plažu. Za svaki slučaj na oštri pramac je dodan i odbojnik stilski usklađen s bokoštitnikom.

Plitki kokpit

S čvrstim i visokim rukohvatom na pramcu silazak na obalu ne predstavlja ni najmanji problem. I krmene platforme su dodatno ojačane cjevastim okvirom pa će u svakom kontaktu drugi brodovi izvući deblji kraj. Linija trupa je vrlo niska pa stalno imate dojam da će more kod naginjanja prijeći preko ruba. To se naravno nije dogodilo, no manje iskusnima plitki kokpit bi mogao izazvati nelagodu. To je posebno izraženo na pramcu i krmi gdje su volumeni spremnika povisili prostor. Središnji dio zato je siguran poput bunkera. Dva sjedala i klupa iza njih su zaštićeni u kavezu po mjeri crash testa. Izrazito sportska sjedala presvučena su vrhunskim materijalom i na poleđini imaju praktične otvore za zrak. Najvažniji dio udobnih sjedala nalazi se ispod – plinski amortizer sa snažnom oprugom za bezbrižno skakanje po valovima.
Za zahtjevnije vremenske uvjete zaštitna cerada se može potpuno zatvoriti patentima i osigurati putnike u kavezu od prskanja. Dok su bokovi otvoreni, završeci s patentima lepršaju na vjetru, a oni na podu čak i smetaju kod prolaska tako da bi ih u slučaju nekorištenja bilo najbolje potpuno skinuti. Kad je sve zatvoreno, zrak stiže kroz klizni krovni otvor sa zatamnjenim staklom. Na krov se možete i popeti jer ima rešetkastu konstrukciju za nošenje tereta sa šest LED reflektora sprijeda i straga. Da bi off-road dojam bio potpun, ispred vjetrobrana je uglavljen i kanistar za gorivo.

Hibridni trup

Kombinacija aluminijskog trupa i plastičnog sivo-maslinastog nadgrađa je rješenje budućnosti, sigurno ekološki najprihvatljivije i najugodnije za korištenje. Dugovječnost i izdržljivost nisu upitni pa će i nakon niza godina eksploatacije ostavljati dobar dojam. Ugrađena dva pametna Simradova EVO3 ekrana također bi trebala izdržati tehnološku revoluciju jer se na njih može spojiti sve što budućnost donese. Glavni prekidači na konzoli su analogni i smješteni unutar aluminijskog kućišta kako ih netko ne bi naslanjanjem slučajno aktivirao. Pored kožnog sportskog volana je i zatamnjeni pretinac za dokumente, te komande za Zipwake trim-ploče. Nažalost, taj vrlo koristan sustav nije bio aktiviran pa nismo mogli uživati u svim blagodatima automatskog trimanja. Naime, XO je širok samo 2,28 metara i osjetljiv na bočno opterećenje i ako ne želite previše razmišljati o razmještanju putnika i stvari po brodu potrebna je pomoć tehnike.
Naš stari znanac Verado 300 s rednih šest cilindara zapremine 2600 kubika poznat je po odzivu na gas i svaki pokret elektronske ručice gasa podiže razinu adrenalina. Glisiranje započinje već na 2600 okretaja u minuti što je idealnih 40 posto od njegova potencijala i u rasponu od 20 do 30 čvorova jamči ugodnu potrošnju od 1,7 litara po milji. To se na većim brzinama penje na 2,5 litara, te na punom gasu rastrošnih 3,5 litara po milji. Ako ste racionalni, s punim spremnikom goriva možete prijeći 200 milja, ne računajući dodatne kanistre na palubi.
S amortiziranim sjedalom plovidba ima sasvim drugu dimenziju. Oštri pramac sječe valove i glatko naliježe s jednog na drugi bok. U okretima se sigurno klizi do ruba i s dodavanjem gasa elegantno izvlači bez proklizavanja. Na testu nismo imali putnike pa je teško procijeniti kako je boraviti na klupi u kavezu dok XO hvata krivine, no jedno je sigurno, taj osjećaj neće nikada zaboraviti.

 

OSOBNA KARTA
Dužina 7,76 m
Širina 2,28 m
Gaz 0,90 m
Težina bez motora 1478 kg
Spremnik goriva 355 l
Kategorija C/5 osoba
Maks. snaga motora 400 KS
Proizvođač XO Boats, Finska
Zastupnik Princess Yachts Adriatic, Zagreb
Cijena s motorom i PDV-om 116.500 eura

 

BROJ OKRETAJA BRZINA POTROŠNJA
1000 4,0 3,5
1500 5,8 6,5
2000 6,7 10,4
2500 9,6 16,4
3000 12,7 27,9
3500 18,7 32,1
4000 23,7 41,1
4500 28,7 46,4
5000 32,4 66,4
5500 36,4 86,8
6000 40,0 104
6400 41,0 147

 

KONAČNA OCJENA
DOBRO:
Atraktivnost
Kvaliteta izrade
Amortizirana sjedala

LOŠE:
Visina bokova
Okvir cerade
Obvezni flapsovi

 

Naslovnica Nautika