StoryEditor
MoreINVESTICIJA OD 200 MILIJUNA KUNA

Na prostoru veličine 14 nogometnih igrališta: pogledajte kako će izgledati megamarina za kruzere u Krilu Jesenice

1. ožujka 2017. - 15:01
KRILO00

Za jedne nužna potreba i okidač za razvoj, drugima put u ekološku, prostornu i svaku drugu katastrofu: riječ je o izmjenama i dopunama Prostornog plana općine Dugi Rat i njegovoj najintrigantnijoj točki – novoj luci za javni promet od županijskog značenja u Krilu (Jesenicama).

Plan predviđa proširenje postojeće luke, i to istočno nekih 200 metara od postojeće i u nastavku jedine uređene šljunčane plaže u mjestu, ukupne dužine 700 metara.

Planirano je oko 200 vezova, svaki širine 10,5 metara i duljine 50 metara, a zauzela bi ih mahom lokalna flota mini kruzera. Upravo je Udruga privatnih brodara iz Jesenica u nastajanju inicijator ovih izmjena i čvrsto stoji iza ideje. U sklopu nove luke predvidjeli su i pristanište za trajektnu liniju prema Supetru i njezino premještanje iz Splita. Argument im je da se ne radi samo o najkraćem pomorskom putu do otoka, nego i da bi se dalmatinska metropola u ljetnim mjesecima rasteretila nesnosnih gužvi.

Sve u svemu, radi se o jednom od najozbiljnijih infrastrukturnih projekata na cijelom Jadranu, "teškome" nekih 200 milijuna kuna.
Idejom nije baš fasciniran dio mještana pa su se digli na noge. Na dvije gusto tipkane stranice napisali su osam primjedbi i namjeravaju ih predati na općinski protokol do srijede (danas), kada završava javna rasprava, a iza podneva zakazana je prezentacija novog prostornog plana.

Mastodont

- Da se radi u uređenju kakva kućnog dvorišta, ozbiljnije bi se pristupilo čitavom poslu – ogorčen je dr. Davor Krasić, znanstveni savjetnik na Institutu za turizam u Zagrebu i porijeklom Dugoraćanin.

- Već 35 godina radim kao inženjer građevinarstva i znanstvenik, bio sam angažiran u čitavom nizu projekata ove vrste i slobodno mogu reći da se radi o najvećem ataku na prirodnu obalu našeg mora od postojanja neovisne Hrvatske. Predlaže se mastodontska nova luka s betonizacijom 700 metara prirodne plaže i zahvaća prostor od čak 23 hektara na kopnu i moru. Do sada važeći plan za luku je rezervirao 7,3 hektara, što znači da se sada želi zauzeti tri puta veća površina – pojašnjava dr. Krasić.

Njemu, kao i Ivanu Trgi, još jednom Dugoraćaninu sa zagrebačkom adresom, posve nevjerojatno zvuči da se kao argument za opravdanje proširenja luke na prostoru veličine 14 nogometnih igrališta navodi premještanje trajektne linije Split - Supetar u njihovo susjedstvo.

- Ne treba objašnjavati kakve bi to negativne posljedice imalo na Bračane, kojima se samo u jednom smjeru regionalni centar Split udaljuje za 20 kilometara vožnje po ionako preopterećenoj i zagušenoj Jadranskoj magistrali, a morali bi plaćati i autobusnu kartu – navodi dr. Krasić, dok Trgo pojačava:

- Svima nama s tog područja, a koji nismo brodari, onemogućio bi se direktan pristup moru na gotovo jedan kilometar obale. Općina Dugi Rat prostire se na ukupno sedam kilometara obale, a samo luka sa 700 metara dužine oduzela bi nam 10 posto tog dragocjenog prostora.

Grade još 10 brodova

Nevezano za predviđenu mega luku, Županija je preko svoje Lučke uprave previdjela 30 milijuna kuna za proširenje postojeće. Dobit će se 70 vezova, ali privatnim brodarima ni to neće riješiti problem manjka vezova.

- Sada u staroj luci zimuje ravno 157 brodova. Osim toga, računajte da se u ovom trenutku gradi još 10 novih mini kruzera. Sveukupno naša flota vrijedi milijardu kuna – odgovara Ivo Vuković, jedan od inicijatora nove Udruge privatnih brodova.

- Ljudi koji se ne bave brodarstvom naprosto ne shvaćaju o čemu se ovdje radi. Nova luka uvijek donosi blagostanje. Neka samo pogledaju što su dobile Vodice, Baška Voda... Na ovih 10 brodova što se grade trenutačno, 70 će ljudi dobiti posao. Pa to vam je jedan hotel s 350 postelja. A zadnjih godina bilo je slučajeva kada se gradilo i po 14 kruzera – ističe Vuković.

Odbija optužbe o devastaciji prostora jer na predviđenoj lokaciji "more danas tuče obalu, pa se ne može provući kanalizaciju ni ostalu infrastrukturu". Također u prilog novoj luci navodi činjenici da bi Europska unija financirala 85 posto od ukupnih 200 milijuna kuna.
- Nemojte misliti da mi ne shvaćamo da je ovo sve, pa i trajektno pristanište o kojemu se govori, teško izvedivo bez buduće zaobilaznice Trogir - Split - Omiš – napominje Vuković.

Ministarstvo i Županija

Na stranu brodara staje i HDZ-ov općinski načelnik Jerko Roglić.

- Ti ljudi, kaže, zapošljavaju veliki broj radnika i ovo im je jednostavno potreba. Danas su naslagali brodove jedne na druge kao srdele u konzervi. Ne dao Bog da nešto plane, sve bi otišlo k vragu.

Po njemu, Općina je ispoštovala svu potrebnu zakonsku proceduru, pa i u dijelu koji se tiče dužine javne rasprave i osmodnevnog roka za podnošenje pisanih primjedbi, za što ga proziva nezadovoljni dio sumještana. Zašto prethodno nisu rađene studije, bilo ekološke, bilo prometne, odgovara:

- Prije nego što bilo što krene, radit će se studija utjecaja na okoliš. Ona će reći može li ili ne može takav projekt. Ali nemojte zaboraviti da su se o svemu već pozitivno izjasnili i Županija i Ministarstvo. Kada je o prometnoj infrastrukturi riječ, vodilo se računa da je iznad Krila predviđena spojna točka na buduću brzu cestu Trogir - Omiš, tako da smo i tu pokriveni.

Roglić i HDZ imaju devet od 15 vijećnika u Vijeću i uvjereni su da će prostorni plan glatko proći s još kojom rukom viška u zraku.


Nasmijali zeta Marasa

Među nezadovoljnicima prostornim planom na čelu s dr. Davorom Krasićem kruži priča da je jedan od pokretača "ovog suludog zahvata u prostoru" bivši ministar poduzetništva Gordan Maras. Navode da se on oženio kćerkom jednog od utjecajnih i najbogatijih brodara iz Krila Jesenica, a da se "privatnim vezama zadovoljavaju interesi ograničene skupine enormno bogatih ljudi".

Kada smo mu prenijeli optužbe, Maras se najprije glasno nasmijao i tražio da mu ponovimo.

- Istina da moj punac ima brodove u vlasništvu, ali jedino što ja imam s Krilom jest da dolje dolazim na godišnji odmor. S prostornim planom i planiranjem nemam nikakve veze i neka se gospoda obrate na pravu adresu – poručio je Maras.


Računica

157 brodova zimuje u staroj luci
23 hektara kopna i mora zauzela bi nova luka
7 hektara za luku predviđeno je starim planom
85 posto novca nadaju se dobiti iz EU-a za novi projekt
1 milijardu kuna vrijedna je turistička flota Kriljana
30 milijuna kuna osigurano je za proširenje postojeće luke
70 vezova dobilo bi se širenjem postojeće luke

Izdvojeno

08. kolovoz 2020 12:55