Mišljenja Parangall

Parangall

zlatko gall

SEX PISTOLS Live 1976

Izvođač: SEX PISTOLS
Album: Live 1976 (Universal)
Ocjena: ***

Četverostruki CD sa live snimkama Sex Pistolsa iz 1976. jedini pravi razlog za objavljivanje ima u četrdesetoj obljetnici eksplozije punka. Što će reći da je ovaj box prvenstveno namijenjen publici koja doma želi imati "dokumente“ iz povijesnog razdoblja uzleta punka (dakle, sve moguće dostupne materijale Ramonesa, Damned, Sex Pistolsa, Clasha...) ili profesionalcima koji se kane pobliže pozabaviti fenomenom.

I punka i Sex Pistolsa. Družine koja je - a dokazni materijal nudi upravo ovaj box - bili mnogo više od "običnog“ rock banda. Preciznije rečeno: predvodnici, katalizator goleme glazbene promjene, simbol "ideologije punka“ odnosno onog njegovog anarhoidnog odsječka (kojem na drugoj strani stoji profilirana aktivističko-ljevičarska ideologija Clasha) ili naprosto band čiji je kulturološki (ili subkulturni) značaj bio mnogo veći od same "kvalitete“ njihovog glazbenog iskaza.

Pri tome ne mislim samo na kvalitetu snimki koje su se našle na ovom izdanju (a godinama su bile dostupne kao bootlezi) već na autorski iskaz Pistolsa koji - kad bi ga se moglo gledati izdvojeno od značaja kojeg je imao za nastanak i bujanje ne samo britanske punk scene - je bio slabiji od onog ipak izvanvremenih Ramonesa, Clasha pa i Damneda, Buzzcocksa... Za svaku smislenu raspravu na ovu temu live zapisi iz 1976. - dakle snimke nastale prije objavljivanja albuma prvijenca - dragocjen su materijal.

Koji svjedoči, recimo, o golemom utjecaju i privrženosti Pistolsa (te Malcolma McLarena) New York Dollsima (Pistolsi su na koncertima redovno izvodili njihovu "No Fun“) te "dugu“ kojeg imaju prema britanskoj sceni šezdesetih. Posebice The Who i Kinksima. "Substitute“ ovih prvih bio je, recimo, jedan od brojeva redovno izvođenih na nastupima Pistolsa a "Pretty Vacant“ debelo inficiran ranim materijalom Petea Townshenda. "Submission“ je pak nastao u nepatvorenom ozračju Kinksa i njihovih brojeva poput "You Really Got Me“.

Kolekcija na četiri diska donosi gotovo navlas iste skladbe (dakle, koncertni set Pistolsa) sniman u raznim prigodama tijekom 1976. Odnosno prije ugovora s EMI-jem i odlaska basista Glena Matlocka (kojeg je, naravno, zamijenio Sid Vicious). Prva dva nastupa snimke su iz lipnja i kolovoza. One prve su snimljene na koncertu u manchesterskom Lesser Free Trade Hallu gdje su Pistolsi - zajedno s Clashom - stigli na poziv i u organizaciji Howarda Dewotoa i Petea Shellyja iz Buzzcocksa.

U kolovozu su, pak, Pistolsi - na još jednom znamenitom nastupu koji je bio okidač za popularizaciju punka i nastanak niza novih bandova - nastupili u Islingtonu (Screen on the Green Cinema)... U oba slučaja svjedoče o razdoblju traženja kojem je svojevrsni nazivnik bila poruka Glena Matlocka "Nas ne zanima glazba; zanima nas kaos!“. Posvemašnje distorzije, ispadanja iz ritma i tonaliteta te Rottenovo još uvijek neartikulirano traženje "vlastitog glasa“ zapanjujuće su brzo "fermentirale“ u prepoznatljiv iskaz. Svjedočeći o brzom "odrastanju“ na sceni.

Pokazuje to, uostalom, usporedba spomenutih snimaka s onom tek nešto kasnijom (24. rujna) iz "76 Cluba“ u Burton On Trentu. Iste skladbe zvuče apsolutno uvjerljivije, smislenije, s Cookovom ubojitom gitarom i Rottenom u naponu snage kao pravim prorokom novog doba.

Prava je stoga šteta što ovu kolekciju (ipak remasteriranih snimaka koje su bolje kvalitete od onih sa starih bootlega) nije moguće kupovati kao pojedinačne diskove jer 4. CD apsolutno daje protuvrijednost za uloženi novac. Diskofilima ostaje utjeha da se i danas u prodaji može naći album iz 2008. (doduše za paprenih šezdesetak dolara) objavljen pod imenom "The 76 Club: Live in Burton on Trent 1976“.

Naslovnica Parangall