Mišljenja Librofilija

Librofilija

Ivica IVANIŠEVIĆ

Roman žedan likova

Librofilija

Može li se naučiti pisanje književnoga teksta? Postavite li ovo pitanje Australki britanskog porijekla Jane Harper, s puno čvrstog uvjerenja ponudit će vam potvrdan odgovor. A kako i ne bi. Dotična dama građanskim je zanimanjem bila novinarka, i to ne osobito istaknuta, sve do trenutka kad se odvažila upisati radionicu kreativnog pisanja. Njezina škola nije imala učionicu, ali jest predavače, premda su se oni definirali kao puki zbroj piksela. Harperova je, naime, upisala online tečaj u trajanju od tri mjeseca, a njezin romaneskni prvijenac pod naslovom "Suša" (libar je na hrvatski preveo Dražen Čulić) izravni je produkt te edukacije na daljinu. I to – ako je suditi po odjecima – prilično impresivan. Knjiga je do danas objavljena u 25 zemalja, dobila je nekoliko nagrada, među ostalima i "Gold Dagger", a produkcijska kuća slavne glumice Reese Witherspoon otkupila je prava na njezinu ekranizaciju. Poslije svega, onaj tko poželi kazati poneku zločestu opasku na račun radionica kreativnog pisanja ima lijepe šanse ispasti budala. To prije što i sama autorica ističe kako duguje zahvalnost ne samo učiteljima nego i kolegama s kojima je dijelila (digitalne) klupe i bez kojih njezin hvaljeni roman ne bi bio moguć.
"Suša" je situirana u australsku zabit, i to usred najgore suše u zadnjih stotinu godina. Teško je reći što više puca, žedna zemlja ili živci mještana koje je elementarna nepogoda osiromašila i bacila na koljena. Jedan od raspucanih očajnika do te se mjere skršio da je propucao svoju suprugu, sina, a onda i sebe. Na sprovod nesretne obitelji iz dalekog Melbournea doći će Aaron Falk, policajac specijaliziran za poslovne malverzacije i financijske prevare. On se u tome zabačenom selu rodio i proveo formativne godine, a pokojnik mu je u djetinjstvu bio najbolji prijatelj. Povratak u zavičaj, koji je trebao trajati samo nekoliko sati, oduljit će se nakon što Falk i mjesni policajac počnu kopkati po sumnjivim okolnostima zločina, razgrćući usput i talog uspomena pod kojim su zakopane tajne iz vremena kad je glavni junak bio tinejdžer.
"Gold Dagger" najprestižnija je svjetska nagrada kojoj se pisac krimića može nadati i "Suša" je nije slučajno osvojila. Doslovno u svakom od ukupno 42 razmjerno kratka poglavlja knjige čitatelja će sustići neki dramatični obrat koji će dodatno podići fibru napetosti. Na razini zanata Harperici se nema što prigovoriti. Dapače, zbog svoje apotekarske izvaganosti i metronomske preciznosti ova knjiga zaslužuje biti uvrštena na popis obvezne lektire za sve ambiciozne polaznike tečajeva kreativnog pisanja, koji bi htjeli naučiti ponešto o dramaturgiji trilera. No, obrtnička sprema, ma koliko neupitna ona bila, nije dovoljna da bi se neki rukopis uzdigao do statusa ozbiljne literature. Zaokupljena održavanjem napregnute konstrukcije zapleta, autorica kao da je putem pogubila i ambijent u koji je situirala priču i svoje likove. Sve što nam je uspjela reći o suvremenoj Australiji jest da je u nekim njezinim predjelima pasje vruće. Puno više nećemo naučiti ni o njezinu glavnom junaku. Znamo što mu se u mladosti dogodilo, čime se danas profesionalno bavi, ali to je ujedno sve što ćemo o njemu ikada saznati. Kao i svi ostali likovi, on je samo nositelj dramaturške funkcije i ništa osim toga. "Suša" je, ukratko, žanrovski besprijekorno natopljena krvlju, ali žedna punokrvnih karaktera koji joj nasušno fale.

Naslovnica Librofilija