Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

POLAROID Fotoaparat donosi smrt

FILM: Polaroid; horor; SAD/Kanada/Norveška, 2019.; REŽIJA: Lars Klevberg; ULOGE: Kathryn Prescott, Tyler Young; DISTRIBUCIJA: Blitz; OCJENA: ** ½

Sablasni negativac, stvor iz fotića, daleko je najbolja stvar u gledljivom, ali generičkom hororu koji zanimljivo načinje, ali ne i razrađuje motiv odnosa između 'retro' polaroida i milenijalaca. Oni napučuju usne i za fotografije na ovako starom aparatu, a fotke su im glavni izvor komunikacije, tj. potvrda da se nešto dogodilo. 'Polaroid' se može shvatiti i kao upozorenje milenijalcima koji će poginuti za dobru fotku, posebice 'selfie'.

"Ako se fotkaš ovim, umireš." - "Polaroid" (2019.)

Skandal u kojem se našao Harvey Weinstein imao je dalekosežne posljedice po filmsku industriju. Propala je Weinstenova "oskarovska" kompanija Miramax ("Pakleni šund", "Engleski pacijent", "Dobri Will Hunting", "Zaljubljeni Shakespeare", "Chicago").

To je posredno utjecalo na to da se na klimavim nogama nađu, pa i bankrotiraju, njezine "podružnice" poput Dimension Filmsa (hitovi s kraja devedesetih kao što su serijal "Vrisak", "Mimic", "Dosje: Alien", "Noć vještica: 20 godina poslije"...).

Dimensionov horor "Polaroid" snimljen je 2017. kao produžetak dvije godine starijeg istoimenog - i nagrađivanog - kratkog filma norveškog redatelja Larsa Klevberga. Datumi premijere su se konstantno odgađali i sve dosad film je proveo vrijeme u limbu, da ne rečemo mračnoj komori.

Dakle, "Polaroid" je tek dvije godine kasnije "razvio film" u kinima. Kao da ga je, na "meta" ravni, stiglo prokletstvo polaroida SX-70 koji pokreće njegovu priču. Zlokobnost (pra)starog polaroida "fotografira" uvodna sekvencija koja pokušava prizvati prolog superiornijeg "Screama" s tinejdžerkom samom u kućerini, samo bez autoironijskog diskursa, premda je film za to imao dobrog povoda.

Djevojka će klišeizirano pitati "Ima li koga?" kad se suoči sa šuštanjem u mraku, a Klevberg pokušava stresirati publiku standardnim audiovizualnim tropima (loptica po podu, naglo rušenje ljestava potkrovlja), što sve kulminira prepoznatljivim zvukom fotkanja polaroida.

Klevberg čini zgodan "rez" na fotografiranje tinejdžera u školi, valjda za godišnjak, što li. "Malo spusti glavu, smješak...", daje upute osoba s aparatom mladićima i curama, uključujući Bird Fitcher (Kathryn Prescott), heroinu filma.

Bird radi u dućanu za antikvitete i ukleti fotić, za koji ona misli da je običan i ignorira cviljenje psa, već će u narednih pet minuta dospjeti u njezine ruke kad joj polaroid, kupljen na dvorišnoj rasprodaji, pokloni kolega. "Proizvodili su ih u sedamdesetima", oduševljena je Bird, "ovakve više ne prave".

Možda je to i metafilmska opaska u filmu s junakinjom iz antikvarnice, usmjerena na (japanske/azijske) horore poput "Polaroida" kakvi se više ne snimaju, a bili su "in" početkom novog milenija ("Kletva", "Oko"), usmjereni na stravu od tehnologije, TV ekrana ("Krug"), fotoaparata ("Okidač") itd.

Film "Polaroid" gotovo može proći kao slobodni američki remake potonjeg tajlandskog horora, "Shutter", o "duhovitim" fotografijama s misterioznim sjenama, iako je isti već (doslovnije) snimljen 2008. s Joshuom Jacksonom i Rachael Taylor u glavnim ulogama.

I u "Polaroidu" se na svakoj fotki ukaže mrlja nalik aveti iza osobe u kadru koja bi mogla nakadno nastradati od te nadnaravne kreature/utvare. "Ako se fotkaš ovim – umireš", shvaćaju ubrzo likovi. Novost je da sjena prelazi s jedne slike na drugu, ali i da se može promijeniti zacrtani redoslijed stradavanja kao u "Putu bez povratka", nadnaravnom "slasher" serijalu u koji se "Polaroid" također ugleda.

Takozvani stvor iz fotića, među ostalim, orkestrira smrti tinejdžera kao nesretne slučajeve (pad niz stepenice i tome slično), makar će drugoj žrtvi glava biti zaokrenuta za 180 stupnjeva kao u "Istjerivaču đavola", kako primijećuje jedna tinejdžerica, očito upoznata s američkim klasicima strave i užasa, ali ne i japanskim da povuče paralelu s nekim "J" hororom.

Policija, predvođena šerifom Pembrokeom (Mitch Pillegi, Walter Skinner iz serije i filmova "Dosjei X"), definitivno misli da je riječ o nesretnim slučajevima i, naravno, ne sluša tinejdžere, a ovi im jednostavno mogu podastrijeti fotografiju kao dokaz.

Još naravnije, kako bi razbili kletvu, mladi se sami upuštaju u istragu o prošlom/izvornom vlasniku polaroida, ovjekovječenu i montažom pretraživanja starih novina u lokalnoj biblioteci. Teška tipologija, no film ima tračak izvornosti u konceptu.

Recimo, ako se fotografija zapali, akteri na njoj će i sami doživjeti "spontano sagorijevanje". Ako se zgužva, i oni će biti zgužvani, kao da su vudu lutke od papira. Režiser će iskoristiti to za barem jednu gadnu smrt: nekoga će zloduh doslovce rasparati na pola kad to isto napravi s njegovom fotkom. Sablasni negativac je daleko najbolja stvar u filmu, gledljivom, ali generičkom hororu u rangu "Istine ili izazova".

Osobito je solidan "photo finish" s njime, pokušajem kreacije novog hororskog "boogeymana" koji bi htio imati frašizu, iako (promotren iz daljine) izgleda kao fotorobot Kanker Mana iz superiornije "Somnije" te Bye Bye Mana i Slender Mana iz inferiornijih istoimenih filmova. Fotomonstrum se glasa kao da će izdahnuti ili da je upravo izdahnuo, a njegova "slika" se zamuti kad se približi izvoru topline jer - kao i svaki horor zlikovac - ima svoju "Ahilovu petu".

U "back" priču negativca je nakratko uveden i potencijalni motiv preteče "online bullyjinga" s nepodesnim polaroidnim fotografijama koje se distribuiraju okolo, no od toga se brzo odustalo i skrenulo na drugu, tipiziraniju stranu. Zanimljivo je i načet, ali ne i razrađen motiv odnosa između "retro" polaroida iz 20. stoljeća i milenijalaca.

Oni napučuju usne i za "selfie" na ovako starom aparatu, žele odmah znati kako su ispali i nemaju strpljenja čekati da se film razvije, a fotke su im glavni izvor komunikacije, odnosno potvrda da se nešto dogodilo ("pic or it didn't happen"). S pričom o ubojitom fotiću "Polaroid" se može shvatiti i kao upozorenje milenijalcima koji će poginuti za dobru fotku, posebice "selfie". Fotoaparat donosi smrt i moš se slikat'.

Produživanje horora

Ovo je, nakon "Lights Out", još jedan primjer horora koji je pronašao inspiraciju u hvaljenom kratkom filmu i proširio ga na dugometražno trajanje.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE