Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

CRVENA JOAN Baka špijunka iz atomskog doba

FILM: Red Joan; špijunska drama; Velika Britanija, 2018.; REŽIJA: Trevor Nunn; ULOGE: Judi Dench, Sophie Cookson; DISTRIBUCIJA: Blitz: OCJENA: ***

'Crvena Joan' je istinita priča o starici optuženoj da je radila za KGB. Redatelju nije bitan odgovor na pitanje je li Joan 'kriva', već zašto je napravila što je napravila da publika razumije njezine akcije, posebice kad se pridoda kontekst, tj. seksizam ere.

Obje britanske glumice u ulozi "Crvene" Joan Stanley u filmu "Red Joan" imaju špijunsko "podrijetlo". Oskarovka Judi Dench, koja utjelovljuje stariju Joan na prijelazu milenija, točnije 2000., bila je Bondova šefica M u razdoblju Piercea Brosnana i Daniela Craiga, od "Zlatnog oka" iz sredine devedesetih do "Skyfalla" 2012. godine.

Sophie Cookson, tumačica mlade Joan krajem tridesetih i u četrdesetim godinama prošlog stoljeća, glumila je 2015. i 2017. špijunku u akcijama "Kingsman 1&2". Nije to slučajan "casting" za ulogu Joan u filmu nadahnutom istinitom pričom.

"Crvena Joan" je, naime, inspirirana stvarnim likom i djelom Melite Norwood, poznate pod nadimkom Baka špijunka, koja je u poodmakloj dobi (odatle "granny spy") bila optužena za izdaju i kršenje zakona o državnim tajnama - prenošenje informacija Rusima u četrdesetima.

Britanski redatelj Trevor Nunn htio je biti što autentičniji u podjeli uloga, ali na taj je način, za u istinitu priču neupućene gledatelje, izveo (prerani) zaključak da je Joan - špijunka. Bez njezine krivice, jasno, ne bi bilo istinite priče ukoričene u romanu Jennie Rooney, posljedično ni filma.

No, problem je što "Red Joan" gotovo prvu polovicu trajanja skriva krivicu protagonistice koju njezina starija inačica uporno niječe dok je ispituje Britanska tajna služba na šok i nevjericu sina odvjetnika Nicka (Ben Miles). Odnosno, u zraku visi pitanje je li Joan doista počinila zločine za koje je tuže, radila kao špijun za KGB i odala britanske tajne Rusima.

Potraga za odgovorom podrazumijeva špijunsko-trilerski "suspense". Na koncu, "Crvena Joan" se reklamira kao "spy thriller". Međutim, film ne isporučuje napeti, uzbudljivi špijunski triler iz "atomskog doba" u stilu Johna le Carrea. Tko uđe u kino s takvim očekivanjima, bit će grdno razočaran.

Ipak, tko je spreman na povijesnu (melo)dramu iz ratnih vremena s elementima špijunskog filma, bit će zadovoljniji, a na to redatelj kao da računa. Veći dio priče, ispričane na dva narativna kolosijeka, u sadašnjosti i prošlosti, odvija se u povijesti, točnije "flashbackovima" stare Joan na njezine studentske dane na Cambridgeu, počevši od 1938. godine.

Tad se Joan, studirajući prirodne znanosti/fiziku, sprijateljila sa komunisticom Sonjom (Tereza Srbova) nakon što joj je ova pripita upala kroz prozor u sobu studnetskog doma. Kad Sonja pozove Joan na filmsku večer i projekciju "Oklopnjače Potemkin", ona se tamo upoznaje s njezinim rođakom, još žešćim komunistom Leom (Tom Hughes).

Među njima brzo plane ljubav i Leo joj tepa "moja mala drugarice". Pravi zaplet kreće kad Joan postane asistentica na strogo povjerljivom projektu kodna naziva "Slitine za cijevi", zatim i ravnopravna partnerica nuklearnom znanstveniku Maxu Davisu (Stephen Campbell Moore) jer "nije samo lijepo lice".

Max i Joan se zaljube dok u vladinu laboratoriju projektiraju superbombu koju moraju napraviti prije Nijemaca, a u priču se vraća Leo želeći od nje da razmjenu znanja o bombi kako bi je imali i Rusi. Tu postaje kristalno jasno da Nunnu nije bio bitan odgovor na pitanje je li Joan "kriva" što su "top secret" dokumenti dospjeli u KGB.

Stoga je i postupio onako kako jest, oponašajući više dramski triler poput "Igre oponašanja" (s pridodanom romansom) nego špijunski "lecarreovski". Važnije je otkriće zašto je Joan napravila što je napravila. Vidjevši fatalne posljedice bacanja nuklearnih bombi na Hirošimu i Nagasaki, Joan je računala da ako obje strane imaju isto oružje, odnos snaga će biti iznalansiran i nijedna ga neće upotrijebiti.

"Samo tako sam mogla spriječiti strahote još jednog rata", objašnjava ona kako je pokušala spasiti svijet od masovnog uništenja bez jasnog ideološkog predznaka. Zato je lakše razumjeti njezine akcije, ako već ne povjerovati da nije bila špijunka ni izdajica u punom smislu te riječi, posebice kad se pridoda kontekst i feministički podtekst, tj. seksizam ere.

Osim profesora Davisa, Britanci su dvojili u sposobnosti Joan kao žene, a ona im je pred nosom slala tajne podatke. "Nitko ne bi posumnjao na nas, žene smo", rekla je Sonja. Pretapajući prošlost i sadašnjost glavnog lika, "Red Joan" upotpunjuje njezinu karakterizaciju i u konačnici donosi studiju jedne žene koja se nije dala omalovažavati.

Stara i mlada Joan u istom kadru

Judi Dench i Sophie Cookson nisu se mogle zajedno naći u istoj sceni, ma koliko željele, ali redatelj je tome doskočio tako što su podijelile kadar u jednom montažnom pretapanju.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE