Mišljenja Cinemark

Cinemark

Marko Njegić

UPGRADE Terminator: Evolucija

FILM: Upgrade; SF akcijski triler; SAD, 2018.; REŽIJA: Leigh Whannell; ULOGE: Logan Marshall Green, Melanie Vallejo; OCJENA: ****

Filmsku Novu godinu prikladno započinjemo SF akcijskim trilerom koji izgleda kao da je 80-ih projicirao budućnost 2019., baš poput 'Blade Runnera' i 'The Running Mana', ambijentiranih upravo u tu godinu. Naime, 'Upgrade' je dijete 'Terminatora' i 'RoboCopa', unaprijeđeno i prikopčano na suvremene primjerke SF žanra poput 'Ex Machine'. Ovakav akcijski SF gotovo da se više ne snima i mogao bi, uz malo sreće, povesti malu žanrovsku (r)evoluciju kao 'Terminator' i 'RoboCop' za generaciju novog milenija.

"Mislio si da sam bogalj, ali nisi znao da sam ninja." – "Upgrade" (2018.)

Prekasno je "Upgrade" stigao na hrvatsko filmsko tržište da ga uvrstimo na top-listu naj-filmova 2018., gdje bi sigurno našao svoje mjesto, moguće u kombinaciji s "Kinom". Pojavio se, naime, u prvim danima 2019. godine, i to u "online" videotekama, ali njegov tajming je podesan. Filmsku Novu godinu prikladno započinjemo znanstveno-fantastičnim akcijskim trilerom koji izgleda kao da je osamdesetih projicirao budućnost 2019., baš poput "Blade Runnera" i "The Running Mana", klasičnih SF-ova dekade ambijentiranih upravo u tu godinu.

Naime, "Upgrade" je punokrvni "sci-fi action thriller" osamdesetih, dijete "Terminatora" i "RoboCopa", unaprijeđeno i prikopčano na suvremene primjerke SF žanra poput "Ex Machine". Priča je "robocopovska": nakon što mu supruga (Melanie Vallejo) bude ubijena, a on pretvoren u kvadriplegičara, Grey Trace (Logan Marshall Green) prihvaća ponudu "elonmuskovskog" tehnološkog inovatora Erona Keena (Harrison Gilbertson) da ponovno prohoda pomoću računalnog čipa nalik "žoharu", tj. sustava zvanog Stem. "Može voziti i izračunati bilo što, pričati s bilo s kim. To je novi, bolji mozak", Eron na početku filma predstavlja Stema, "sadašnjost i budućnost ostatka svijeta".

"Tko miče moje ruke", pitat će se Grey nakon operacije ugrađivanja Stema. "Ti sve to radiš, nisi robot. Stem radi u službi tvog mozga. Tvoj mozak izda naredbu Stemu i on je izvrši", objašnjava Eron Greyju i gledatelju kako funkcionira super-računalo koje kontrolira njegovo tijelo. Grey je pristaša analogna svijeta koji prihvaća tehnološko "cyborg" unaprijeđenje kako bi pronašao odgovorne za smrt supruge i filmu pridodao epitet osvetničkog "whodunt" trilera koji se poigrava s percepcijom publike i njome vješto manipulira.

"Ljudi su bolji u nekim stvarima", govori on Eronu i vidi "deset nezaposlenih", a ne "budućnost" u Stemu. Protagonist je, prigodno, predstavljen u automehaničarskoj garaži kako sluša ploču i popravlja "muscle" automobil kakvog bi rado vozio akcijski junak stare škole Bullitt. U njegov "old school" svijet prodire "vrli novi", što odmah najavljuje kompjuterizirani glas izgovarajući nazive produkcijskih kompanija koje stoje iza filma (originalno), a zatim i dolazak njegove supruge u njihov pametan, digitalizirani dom u samovozećem tenku od automobila.

Dualnost između odumirućeg starog (analogno) i dominantnog novog (digitalno) temelj je filma oslonjena na inteligentne kultne SF klasike osamdesetih s ljudskim srcem i robotskom dušom Camerona, Verhoevena, Carpentera i Cronenberga koji bivaju u citirani u tekstu ili slici na temu čovjeka protiv tehnologije, ali pojačani za "hi-tech" i njime pripadajući tehnofobični novomilenijski nihilizam ("Ex Machina"). Osamdesete su se nostalgično (re)kreirale u nekoliko navrata tijekom 2018. ("Ready Player One", "Bumblebee"...), a "Upgrade" odlazi na tamnu stranu tog desetljeća više od "Kina" ili ne tako davnog "Elysiuma" i okreće se mračnijim žanrovcima "R" predikata.

Film redatelja Leigha Whannella (proslavljen kao scenarist "Slagalice strave") pogađa "darkersku" vibru "Pobješnjelog Maxa", "Bijega iz New Yorka", "Istrebljivača", "Terminatora", "Skrivenih", "RoboCopa", "Trkača", "Oni žive", "Potpunog sjećanja", "Generacije 1999" i "Terminatora 2" koji je dobio i humornu posvetu u sceni kad Grey u invalidskim kolicima dođe u bar prepun opasnih faca i izazove podsmjeh svojim smionim potraživanjem, poput nagoga Teminatora.

Ovakav akcijski SF gotovo da se više ne snima, pače jedva da ima pandana u 21. stoljeću i mogao bi, uz malo sreće, povesti malu žanrovsku (r)evoluciju kao "Terminator" i "RoboCop" za generaciju novog milenija. "Upgrade" je sve što remake "RoboCopa" nije - pravi "cyberpunker" koji nosi pobunu protiv modernih superherojskih blockbustera današnjice, nerijetko obogaljenih beskrvnošću i generičnošću. Doduše, Grey će i sam postati superheroj kad njegovim motoričkim funkcijama upravlja super-računalo, pokrećući njegovo tijelo nadljudskom brzinom.

Da stvar bude nevjerojatnija, "Upgrade" će podsjetiti na Marvelova "Venoma" ne samo zbog frapantne sličnosti Logana Marshalla Greena s Tomom Hardyjem, već i radi odnosa Greya i Stema na tragu onoga Eddieja Brocka i Venoma. Stem (HAL-ovska vokalna uloga Simona Maidena) razgovara s Greyjem kao njegov unutrašnji glas i njih dvojica se dogovaraju oko kontrole nad tijelom u scenama dobrodošlog crnog humora kao kontrapunkta krvavocrvenoj akciji i "body" hororu.

No, dok je "Venom" bio akcijski računalan i hororski sterilan, "Upgrade" je "cronenbergovski" tjelesan i brutalan. Negativci, unaprijeđeni ljudi-kiborzi s kompleksom boga, imaju u ruci implatante oružja pričvršćene za mišiće, a ugrađene u tkivo pomoću biomehanike u scenama transformativna "body" horora, plus njihovo kihanje je također smrtonosno zbog nanotehnoloških bakterija. Kad se Grey sukobi s "unaprijeđenima", redatelj Whannell neće zazirati od ekstremnog horora u stilu njegova "Sawa" (vilice se cijepaju na pola!), no akcija je kamerno i koreografski još ekstremnija, podijeljena između tijela i uma, Greya i Stema, ujedinjenih u ubojitu mašinu.

"Dopuštenje da mogu nezavisno djelovati", traži Stem od Greya i tada nastupa akcijski pičvajz. Virtuozna kinetička kamera se podiže s Greyjem za 45 stupnjeva od poda i preuzima, čak i "utjelovljuje" njegovu matematičku, geometrijsku, robotsku preciznost dok izbjegava i zadaje borilačke udarce koji su mu dotad bili nepoznanica. Takoreći, Grey postaje borilački Van Damme/Seagal kiborg na autopilotu, robotska inačica Nea iz "Matrixa" ubačena u akciju "Racije". Kultni film budućnosti. Ma i sadašnjosti. Instant kult.

Pobuna mašina

Kako se računalni sustav može oteti kontroli i postati utjelovljenje Abu Ghraiba, jasno je u sceni kad Grey dade Stemu dopuštenje da izvuče informaciju iz jednog od negativaca, a ovaj ga, izvan kadra, njegovim rukama sasjecka po licu i jedva se zaustavlja u torturi.

Naslovnica Cinemark

VIŠE IZ RUBRIKE