StoryEditor
Kulturagangsterova producentica

Vanja Jambrović: Budućnost hrvatskog filma je u koprodukcijama

Piše PSD.
6. svibnja 2014. - 10:33
Hrvatska producentica Vanja Jambrović izabrana je za “Producers On The Move”, platformu za umrežavanje s ciljem poticanja europskih filmskih koprodukcija koja se održava u sklopu nadolazećeg festivala u Cannesu. Vanja Jambrović najpoznatija je kao producentica dokumentaraca “Dvije peći za udarnika Josipa Trojka” Gorana Devića, “Blokada” Igora Bezinovića i napose kinohita “Gangster te voli” Nebojše Slijepčevića, koji je počela razvijati na programu EURODOC 2010., trotjednoj radionici na kojoj 20 mladih europskih producenata, uz mentorstvo iskusnih i priznatih svjetskih dokumentarista, razvija svoje prve međunarodne projekte, gdje je najprije i skrenula pažnju na sebe.

Uvjet koji je Vanja morala ispunjavati za “Producers On The Move” jest da kao producent ima iza sebe film koji je nastao kao međunarodna koprodukcija više zemalja i postigao međunarodni uspjeh. Kako je “Gangster te voli” nastao kao koprodukcija između Hrvatske, Njemačke i Rumunjske, imao je međunarodnu premijeru na drugom najvažnijem festivalu dokumentarnog filma u svijetu, HOT DOCS u Kanadi, odnosno europsku u dokumentarnoj konkurenciji “A” festivala Karlovy Vary, Hrvatski audiovizualni centar zaključio je da Vanja ispunjava sve uvjete i kandidirao ju je za “Producers On The Move”. Organizacija “European Film Promotion”, zadužena za promociju europskog filma, a ujedno i organizator tog programa, prihvatila je njezinu kandidaturu i odabrala je kao jednog od kandidata za ovogodišnje izdanje “Producer On The Move” u Cannesu.

– Moram priznati da je moj omiljeni festival Berlinale, jer obožavam taj spoj berlinske opuštenosti, boemštine i industrije profesionalnog svijeta filma. To je sjajna kombinacija koja ti omogućava da se nikada ne osjećaš suvišnim. Čini mi se da toga u Cannesu nema i da je sve mnogo pompoznije i rezerviranije. Bila sam u Cannesu turistički prije nekoliko godina izvan festivalskog termina i moram priznati da mi je tada taj njihov “Palais des Festivals” izgledao kao naša robna kuća “Nama”. No, sigurna sam da za vrijeme festivala sve to skupa dobije neki novi život i kontekst. Prvenstveno sam izuzetno uzbuđena zbog odlaska, jer osim što je Cannes industrijski zaista najvažniji festival u Europi, sigurna sam da ću tamo upoznati sjajne kolege iz čitavog svijeta – rekla nam je Vanja, koju očekuju predavanja, radionice, “pitchinzi” i sastanci “jedan na jedan” s filmskim stručnjacima.

– Najviše se veselim otkrivanju novih ljudi, filmskih profesionalaca s kojima želim u budućnosti surađivati. Nema ništa ljepše nego kada otkrijete nekog iz, na primjer, Južne Koreje s kim na prvi pogled nemate ama baš ništa zajedničko, no onda nakon kratkog razgovora shvatite da o filmu razmišljate na sličan način, on ili ona pokažu vam neki svoj trailer koji vas oduševi, vi njemu ili njoj pokažete svoj novi projekt i na kraju dana zaključite da biste baš mogli surađivati u budućnosti. Što se tiče programa, još uvijek nismo dobili popis filmskih stručnjaka s kojima ćemo imati sastanke, no od Cannesa očekujem samo ugodna iznenađenja – kaže jedna od 24 europska “producenta na potezu” 2014. godine.

Koliko joj “Producers On The Move” može međunarodno pomoći u daljnjoj karijeri, pitamo producenticu.

– Kažu da filmski producent vrijedi koliko i njegova baza kontakata, tako da sam uvjerena da će mi ova platforma u tom smislu pomoći da postanem bolji producent. Sadašnjost, a i budućnost filma u malim i ekonomski slabim zemljama poput Hrvatske je u međunarodnim koprodukcijama, i sve tendencije u europskom financiranju filmova idu prema tome da se više cijene međunarodne koprodukcije. Za male je nacionalne kinematografije najvažnije da umjetnički uspiju zadržati autentičnost, a financijski da postanu međunarodni proizvod. Ali Hrvatskoj tek predstoji prvi korak u tom cilju, a to je stvaranje filmske prepoznatljivosti u međunarodnim okvirima – govori Jambrović, koja će ostati nekoliko dana nakon završetka radionice kako bi uspjela pogledati i koji film. Najviše se veseli novim filmovima Mikea Leigha i Kena Loacha.

– Diplomirala sam na Akademiji dramskih umjetnosti s diplomskim radom o temi “Socijalni realizam u britanskom filmu: Mike Leigh i Ken Loach”, tako da se izuzetno veselim što dolazim prvi put u Cannes baš kad će obojica mojih omiljenih britanskih redatelja imati premijere svojih novih filmova.

marko njegić

Novi projekt

Vanja Jambrović s redateljem Nebojšom Slijepčevićem i novinarkom Biserom Fabrio u Njemačkoj snima trailer za projekt u razvoju “Zen majstor je rekao”, ambijentiran u kineski akrobatski nacionalni cirkus koji svake godine gostuje po čitavoj Europi.


Uvijek nam nedostaje vremena

“Ključni faktor za uspješan kreativni dokumentarni film je vrijeme. Filmska ekipa jednostavno mora imati dovoljno vremena na raspolaganju za praćenje filmskih junaka. Najčešće nam je potrebno nekoliko godina da bismo snimili filmski vrijedan proces promjene u životu junaka, i jedino tako mogu nastati važne priče za neko društvo. To se ne može napraviti u 10 dana snimanja, kako televizije najčešće kod nas rade. U tom slučaju nastaju produžene TV reportaže, a ne dokumentarni filmovi.”


Gangster za 10.000 eura

“Cjelokupni produkcijski budžet filma “Gangster te voli”, koji smo dobili od HAVC-a, iznosio je manje od 10.000 eura i nismo imali nikakvu financijsku podršku od HRT-a, dok je do mene u učionici na radionici EURODOC sjedila mlada kolegica iz Austrije koja je samo za istraživanje i pisanje scenarija svojeg dokumentarca imala istih tih 10.000 eura. Ona je, naravno, također već imala dogovorenu koprodukcijsku podršku austrijske televizije ORF i nakon radionice je planirala prijaviti projekt na mali regionalni austrijski filmski fond u regiji gdje je snimala film, od kojega je znala da može dobiti oko 50.000 eura.

Danima sam im svima u učionici objašnjavala kako stvari stoje u Hrvatskoj i kako, osim ovih 10.000 eura od HAVC-a, nemam gdje drugdje tražiti ikakve financije za film jer regionalni fondovi kod nas ne postoje, HRT nema nikakav interes koproducirati filmove nezavisnih autora i producenata, a država nije omogućila komercijalnom sektoru primamljive porezne olakšice kako bi imali neki interes sponzorirati hrvatski film. Tada mi je bilo jasno da će svi moji kolege s EURODOC-a uspjeti završiti filmove bez obzira na to uspjeli ili ne dobiti financije u drugim europskim državama, naprosto zato što većina njih ima dovoljno podrške u svojoj zemlji, no da ćemo Nebojša i ja uspjeti završiti svoj film samo ako uspijemo pronaći financijere iz Europe.


Izdvojeno

09. kolovoz 2020 11:21