StoryEditor
KulturaBRITANSKA GLUMAČKA ZVIJEZDA EKSKLUZIVNO ZA 'SLOBODNU' O ULOZI U NOVOM FILMU KULTNOG REDATELJA JIMA JARMUSCHA 'SAMO LJUBAVNICI OSTAJU ŽIVI'

Tom Hiddleston: Moj vampir je kao roker iz šezdesetih, Hamlet u tijelu Syda Barreta

Piše PSD.
24. lipnja 2013. - 00:19
Intervju s vampirom Tomom Hiddlestonom napravili smo dan nakon projekcije filma “Samo ljubavnici ostaju živi“ Jima Jarmuscha, jednog od najosebujnijih iz službene konkurencije ovogodišnjeg Cannesa. Moderna vampirska romantična drama centrirana je na dvoje višestoljetnih krvopijaca. On je Adam (Hiddleston), melankolični underground glazbenik iz Detroita koji zdvaja poput Hamleta i deprimiran je stanjem suvremena svijeta. Ona je Eva (Tilda Swinton), “nezamjenjivi yin Adamovu yangu”. Koincidencija ili ne, s Tomom smo porazgovarali u canneskom klubu “Chivas Beach“, u prostoriji koja je scenografski odisala vibrom Adamova stana, s nizom izloženih glazbenih instrumenata, mahom gitara. Hiddleston se i sam nasmijao uvidjevši sličnost s “gajbom” njegova lika. Pitanje se nametnulo samo od sebe - svira li i on ponešto kao Adam?

- Znam zasvirati, ali ne onakvu električnu gitaru (pokazuje prema “stratocasteru“ na zidu). Više sam za akustičnu – rekao je glumac, uzeo gitaru u ruke i na trenutak prebrao po njezinim žicama.

» Među Adamove heroje spadaju Jimmy Hendrix, Tom Waits, Iggy Pop... Hendrixove, Waitsove i Iggyjeve slike obješene su na njegovu zidu, ali u oko upada i fotografija Nikole Tesle za kojeg je vaš Adam rekao da je “ignoriran”...


- Nisam znao puno o Tesli prije snimanja filma, ali uz ulogu sam naučio. Sve o čemu Adam govori morao sam i ja znati. Tesla je bio izniman. Čitao sam njegove memoare. Svakojake stvari su mu se dogodile kao djetetu, od odnosa s ocem i majkom nadalje. Dao mi je misliti kako klincima poput njeganije bilo dopušteno da se tako ponašaju i iskaču od okoline, budu drukčiji. Jer, znate već kako to ide u tim situacijama, ljudi kažu “Čekaj malo, čudan si“, a ne smiješ biti čudan.

Tom Hiddleston kao supernegativac Loki u Marvelovu 'Thoru'...
» Kako biste opisali lik Adama?

- Melankolija i tuga prednjače u njegovu liku, po mom mišljenju. Ako čitate o vampirima, uvijek se ističe da subesmrtni. Besmrtnost vam daje vremena, tako puno vremena. A svima nama fali vremena. Svi imamo listu stvari koje želimo učiniti prije smrti. No, što ako nikad ne umrete? Što ako imate sve vrijeme ovoga svijeta?

» Uloga u vampirskom film ulijeće u pravo vrijeme. Vampiri su nikad popularniji zahvaljujući “Sumrak“ filmovima...

- Istina, postoje popularni filmovi prema “Sumrak” romanima. Pogledao sam prvi film koji je divna alegorija kako biti tinejdžer, no nisam vidio ostale, nisam imao vremena. Obožavam “Draculu“ Francisa Forda Coppole sa sjajnim Garyjem Oldmanom, ali i cijelom glumačkom ekipom. Film je bio hrabar i drukčiji je od ostalih. No, meni se vampirski film dogodilo slučajno. Glavni razlog zbog kojeg sam pristao na ulogu Adama jest što sam htio snimiti film Jima Jarmuscha, ne zbog vampira. Veliki sam obožavatelj njegova opusa već dugo vremena. Osvježavajuće mi je bilo što ni Jim nije išao na to da snimi klasični “vampire movie”, već film o interakciji dvoje ljudi, Adama i Eve, od početka vremena nadalje. Jim ih je načinio neobičnima, misterioznima, lijepima, kreativnima, sofisticiranima. On živi u Detroitu, ona u Tangeru. Vole se, prihvaćaju jedno drugo. I da, oni su, usput, vampiri. Dakle, “Only Lovers Left Alive” je više romansa, ljubavna priča o dvoje vrlo inteligentnih, delikatnih, fragilnih autsajdera na putovanju prihvaćanja jedno drugog, manje vampirski film.

» “Samo ljubavnici ostaju živi“ istražuju što jedan autsajder/umjetnik misli. Stječe se dojam kako je za Jarmuscha to bio prilično osoban film.
- Sjećam se da smo jedan put prije početka snimanja Tilda, Jim i ja čitali poeziju jedno drugom, slušali muziku, razglabali o knjigama, glazbi. Evo Shakespeareova komada, evo Einsteinove teorije, evo te i te glazbe... Bilo je ekstraodinarno i strast je proradila. Sjećam se i da smo jedne večeri pili piće na balkonu nekog bara. Grmilo je u podlozi, a Jim mi je tad rekao “Tom, od svih filmova koje sam snimio, ovaj mi je najosobniji“. U tom sam trenutku shvatio koliko mu je stalo i moja je odgovornost bila nositi to, pokušati održavati njegovu mudrost u liku. Bilo koji rad umjetnika njemu je osoban. A ako znači nešto vama, postoji šansa da će i značiti nekome drugome, no to ne možete nikad znati. Morate reći “Evo mog srca i načina na koji ja vidim svijet, nadam se da će vam se svidjeti, a ako ne, žao mi je, ali tako ja osjećam“. Svaki filmaš s kojim sam radio bio je dovoljno hrabar da napravi to, kaže “Evo srce na pladnju, uzmite ga ili ostavite“.

... i 'Osvetnicima'
» Spomenuli ste maločas “film Jima Jarmuscha”. Kako biste Vi definirali “a Jim Jarmusch movie”?

- Jimovi su filmovi poetični, misteriozni, čudesni i duboki, veoma smiješni i čudni. Zahtijevaju strpljenje, ali uvijekuživam u njima. Zapravo, gotovo su kao san. Što ih gledate kasnije navečer, bolji su. Dodiruju točno tamo gdje vaš um odlazi kad ima slobodu lutati. Naš je mozak najimaginativniji od 11 navečer do 6 ujutro. Preko dana ga umore dnevne obveze i tome slično. Jarmuschovi filmovi opstoje u tom limitiranom prostoru i vremenu. Da, oni su kao san i volim ih zbog toga.

» Kako je došlo do suradnje između Vas i Jarmuscha?

- Jim me je vidio u engleskom filmu “Arhipelag“, a preporučio me je njegov casting agent. Sjeli smo na šalicu čaja u Sohou u New Yorku u studenom 2011. Ispričao mi je priču, ali nije još mogao odlučiti jesam li ja Adam. Priča mi se svidjela, kao i lik. Mogao sam ga zamisliti kako funkcionira. Imam dio sebe koji voli iste stvari kao i Adam, poeziju, glazbu. Uzbuđuju me iste stvari kao i njega. Razlika je što nisam nadaren kao Adam. Također, ja imam 32 godine, a Adam stotine. Ključna stvar bila je kad je Jim opisao Adama kao “Hamleta u tijelu Syda Barreta“. Nasmijao sam se. Kad me je Jim vidio kako sam se nasmijao, rekao da je znao da sam to ja.

» S jedne strane, niskobudžetni art-filmovi kao Jarmuschov, s druge megabudžetirani spektakli poput “Thora“ i “Osvetnika“. Kako doživljavate snimanje tako različitih filmova?

- Manje je vremena potrebno da se snimi film kakav je “Only Lovers Left Alive“. Snimanje je trajalo sedam tjedana, a “Avengersi“ su snimani 19. Manje je i tzv. green screena. Svi glumci s kojima imam interakciju u ovom filmu su ljudi od krvi i mesa, za razliku od digitalnih tvorevina “Osvetnika”, poput Hulka. Mehanika snimanja tih filmova je drukčija. No, moj je posao izgraditi lik u koji vjerujete, bio on nordijski Bog ili vampirski gotički rocker. Moj je posao izgraditi ih neovisno o tome. To je moć glume.

Kao F. Scott Fitzgerald u 'Ponoći u Parizu' Woodyja Allena
» Jeste li umjetnički ispunjeni i kad radite veliki blockbuster jednako kao i manji film?

- Ne želim raditi usporedbe. “Osvetnici“ su akcija, spektakl. “Samo ljubavnici ostaju živi” su punokrvni Jarmusch. Ipak, ja volim i Španjolsku i Grčku. Drukčija su to mjesta, ali volim ih svejedno posjetiti. Ne mogu generalizirati. Svakako, u velikim studijskim filmovima koje sam snimao bonus je što je lik Lokija jako zahvalan za igrati. Dosta se toga događa u njemu. Zabavan je, ali ima unutarnjeg bijesa i boli.

» Koliko su vam “Osvetnici“ promijenili život?
U smislu da sam prepoznatljiv ljudima? Nema šanse da za to možete biti spremni kad se dogodi, da vas ljudi prepoznaju u situacijama kad ne želite ili ne očekujete. Bio sam neki dan na trajektu u dva ujutro, nasred engleskog kanala. Jedem sendvič, sjedim na podu s tinejdžerima, vozačima kamiona... Jedan od njih pije kavu i najednom počne upirati prstom prema meni. “Jesi li ono ti...“, počeo je pitati. “Nisam“, odgovorio sam. Ali, prepoznao me je, i to iz “Ponoći u Parizu“. Život mi se svakako promijenio, no film je industrija i jedan aspekt toga jest da budete prepoznati.

» U liku Adama dio minutaže provodite bez majice kao Matthew McConaughey...

- To je Jim sugerirao jer je želio da Adam bude kao rock ‘n’ roll glazbenik šezdesetih. Morrison, Stonesi... Bila je to dekada puštanja dugmadi na korzetima i skidanja odjeće radi osjećaja slobode. Jim mi je pričao kako je jednom bio u posjetu Iggyju Popu, pokucao mu je na vrata i našao ga u vrtu bez majice. Nije to nikakav “show off”, više potpis slobodnog duha.

Hiddleston i filmski kritičar 'Slobodne' nakon ćakule
» Adam razmjerno nalikuje liku Erica Dravena iz stripa i filma “Vrana“. Zanimljivost je tim veća kad se sjetimo da je vama nedavno ponuđena glavna uloga u remakeu “Vrane“.
- Slična je silueta između Adama i Brandona Leeja, da. Imao sam razgovor s redateljem F. Javierom Guiterrezom. Bila je to vrlo rana faza razgovora. Na kraju sam jednostavno izabrao ne snimiti film. Volim prvu “Vranu“ i nisam htio kopati po tom filmu. Na kraju će Luke Evans igrati Erica Dravena.

» U jednoj sceni Adam veli kako nema junake. Vi?

- Ne bih stajao sad za ovim stolom da ih nemam. Hrabrost glumaca koje sam volio u životu nadahnula me da se i sam okušam u glumi. Daniel Day Lewis u “U ime oca“, Al Pacino u “Pasjem popodnevu“, Robert De Niro u “Taksistu“, Jack Nicholson u “Letu iznad kukavičjeg gnijezda“, Kenneth Branagh u predstavi Davida Mameta gdje glumi sredovječnog Amerikanca koji ima živčani slom... sve su te uloge uhvatile duh vremena. Konstantno imam nove junake i bivam inspiriran. I Spielberg je junak. Režirao je “Schindlerovu listu“, “Spašavanje vojnika Ryana“, “Indianu Jonesa“... “Indianu“ sam vidio kad sam imao deset godina. Želio sam biti Indy. Dobro je imati junake.



» Zasad jako dobro gradite karijeru. Koji vam je idući korak?
- Uvijek sam iznenađen kako se stvari dogode. Glumac bi trebao biti vođen, slijediti svoj nerv. Ne znam, teško mi je objasniti zašto me nešto privuče projektu. Znam što me zanima, a nekad moram raditi jako da uvjerim ljude da sam dobar za određenu ulogu. Ali, ne treba imati velike planove. Učitelj glume rekao mi je da, ako si sretan, tvoja karijera postaje vremenska kapsula i svaki izbor koji si imao na kraju će života reći nešto o tebi. Treba se naći na mjestu gdje udre munja, uhvatiti je i kanalizirati, bilo na papiru ili glumom. Pročitat ću vam nešto, citat Andyja Warhola koji sam dobio porukom na mobitel. “Ne misli o tome da praviš umjetnost, jednostavno je našpravi. Pusti drugima da odluče je li dobro ili loše, je li vole ili mrze. A u međuvremenu, dok odlučuju, pravi još više umjetnosti“.

marko njegić

Zaposleni britanski momak

Tom Hiddleston rođen je 1981. u Londonu kao Thomas William Hiddleston. Interes za glumu počeo je pokazivati odmalena. Studirao je na Cambridgeu i diplomirao na Royal Academy of Dramatic Arts 2005. Tijekom studija ostvario je zamijećenu izvedbu u predstavi “Tramvaj zvan čežnja“, nakon čega su ga počeli angažirati na televiziji. Proboj na filmu doživio je ulogom supernegativca Lokija u Marvelovu blockbusteru “Thor“ (2011.) koju je ponovio i u “Osvetnicima“ (2012.), a reprizirat će je i u nastavku “Thora“ zakazanom za kraj godine. U međuvremenu, Hiddleston je glumio F. Scotta Fitzgeralda kod Woodyja Allena (“Ponoć u Parizu“), bio dio ekipe Spielbergova “Puta rata“ i ljubavnik Rachel Weisz u “Dubokom plavom moru“ Terencea Davisa. Upravo počinje snimati dramu “Close Enough“ – portretirat će poznatog fotografa (Robert Capa) tijekom španjolskog Građanskog rata.

Jarmuschovi vampiri otkupljeni za hrvatska kina

Dobra vijest za filmofile: “Samo ljubavnici ostaju živi“ otkupljeni su za hrvatsku kinodistribuciju od strane kompanije “Discovery“ i na repertoaru bi se trebali pojaviti u dogledno vrijeme, najvjerojatnije krajem godine.

S Rachel Weisz u 'Dubokom plavom moru'

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. siječanj 2022 18:40