KulturaŽENSKI BOURNE I HANNIBAL

Psihoseksualna igra mačke i mačke: plaćena i serijska ubojica razvija krajnje neobičan odnos flerta i erotskih tenzija s agenticom MI6 u seriji 'Ubijanje Eve'

Piše Marko Njegić
23. studeni 2019. - 19:47
KIlling-Eve1

"Ubojstva su okej, ali želim više priče", zatraži pred kraj druge sezone "Killing Eve" ubojita Villanelle (jako dobra, na momente uistinu izvrsna Jodie Comer). Ovim riječima Villanelle je sumirala cijelu seriju "Ubijanje Eve", pa i čitavu televizijsku produkciju.

Televizija novog milenija, osobito desetih godina 21. stoljeća, navikla je gledatelje na svakojake scene umorst(a)va koje frekventno postaju sebi svrhom pod izlikom da je sve dopušteno i TV trpi štogod treba. Priča u takvim serijama opstoji čisto kao vezivno tkivo od jedne do druge erupcije nasilja, umjesto da je stvar obratna.

Možda je to i samosvjesno – ubijanje kao ubijanje vremena, za što brojne serije primarno i služe. Međutim, serija "Killing Eve", utemeljena na, hm, seriji romana "Villanelle" Lukea Jenningsa, želi (i daje) više priče, ma koliko da je njezin "body count" visok, ponekad i brutalan u egzekuciji, zaslugom ruske plaćene ubojice Villanelle koja u ubojstvima uživa kao da je "serial killer".

Primjerice, Villanelle ubija ukosnicom za kosu, točnije ubada je u oko mete, a iskoristit će i iglu za pletenje kad joj dođe pod ruku i zariti je u nečiji vrat. Plaćena i serijska ubojica u jednoj osobi svakako je novost serije koja nije "cops and robbers", kako primjećuje jedan od likova. "Ubijanje Eve" je u tom smislu žanrovski postavljena negdje između akcijsko-špijunskog trilera i "serial killer thrillera", bivajući istovremeno (ženski) "Jason Bourne" i "Hannibal".

U tu nesvakidašnju kombinaciju kreatorica prve sezone serije, kreativna Phoebe Waller-Bridge ("Fleabag"), unijela je crni humor i komediju "offbeat" karaktera s puno sitnih dijaloških detalja u opisu likova ("Ne smiješ psihopatu reći da je psihopat...", "Je li teško biti zločest? Ne ako vježbaš!"), kao i snažne elemente psihoseksualnog trilera.

Naime, Villanelle razvija krajnje neobičan odnos flerta i erotskih tenzija s agenticom MI6 Eve Polastri (Sandra Oh) koja joj je na tragu. Može li se Fleabag zamisliti kao Villanelle ili ne, Waller-Bridge je obogatila prvu sezonu svojim sad već prepoznatljivim pečatom koji kreatorica druge Emerald Fennell nastoji sačuvati pod njezinom izvršnom producenturom.

Obje sezone mogu se okarakterizirati kao psihoseksualna igra mačke i miša, bolje reći mačke i - mačke. Bez daljnjega je osvježenje vidjeti inverziju sad već standardnog tipa krimi-trilera (npr. "Basic Instinct") o policajcu opsjednutim ubojicom i "vice versa".

Ovdje, za promjenu, žena lovi ženu, mijenjajući uloge lovca i lovine, a "sirove strasti" su implicitne i na distanciji, ne eksplicitne i izbliza. Zato "Killing Eve" zaslužuje istaknuto mjesto unutar "zlatnog doba" televizije kao nešto drukčije, originalno i nekonvencionalno, premda je serija ipak precijenjena jer baš i nije "savršena", "najbolja ikad" itd., kako joj mnogi tepaju, iako je mogla biti.

Žanrovski, tonalni i ini preokreti čine je više ili manje nepredvidljivom, ali istovremeno i pomalo disbalansiranom. Drugim riječima, žanrovi se ne slažu uvijek i nisu kompatibilni "jin-jang" kao likovi Villanelle i Eve. Špijunski segmenti s "krticom" prilično su klišeizirani i sve samo ne nepredvidljivi, a serija u nekim trenucima pati od vjerodostojnosti.

Eve vrlo brzo zaboravlja smrt bliskog i naizgled neprežaljenog kolege (David Haig) kojega je Villanelle izbola do smrti na plesnom podiju u berlinskom klubu u prvoj sezoni i zbližava se, dakle, s njegovom ubojicom koju je donedavno zbog toga željela "ubiti golim rukama". Njezin crnohumorno sjajni komentar upućen mlađim kolegama "Ako itko kaže 'it's murder on the dance floor', bacit ću ga kroz prozor" s odmakom nije smiješan.

Nadalje, na kraju prve sezone kad – oprez: "spoiler" – Eve ubode Villanelle u stomak nakon malčice prenagle ispovijesti o njihovoj uzajamnoj privlačnosti ("Masturbiram na tebe"...), ona će s tim nožem u ruci, potom i džepu, napustiti njezin stan i doći na aerodrom da bi se tek pred "security check" sjetila da bi bilo dobro da ga se riješi. Govorimo o agentici MI6, pobogu!

Jednako tako, u drugoj će sezoni mlađeg kolegu (Edward Bluemel) ostaviti u lokvi krvi kako bi krenula za Villanelle, makar je on moli da to ne napravi. U redu, "Ubijanje Eve" tipuje na ono što je rekla Villanelle - "Kad voliš nekoga, činiš lude stvari", ali spomenute "nenormalnosti" mogu izvući gledatelja iz radnje, neovisno o tome što je deviza serije "normalno je dosadno".

"Koliko je teže biti normalan i pristojan nego takav kao kao ti", razmišlja Eve ciljajući na Villanelle, ženskog Adama njezinoj Evi (jabuka uključena). "Misliš mi", nadoveže se Villanelle koja smatra da ju je Eve ubola da pokaže koliko joj je stalo do nje. Jedna od poanti serije bi mogla biti da uvijek ima luđih od tebe, potvrđena u epizodi u kojoj o ranjenoj Villanelle skrbi svojevrsni Norman Bates s dementnom majkom.

Villanelle je psihopat, a nije daleko ni Eve, "Azijatkinja s divnom kosom"; ona još na početku serije reagira rječju "cool" na potankosti jednog umorstva. Čudaštvo je "cool" u seriji koja je najbolja kad postavlja slične/različite glavne likove u opoziciju i ne zamara se sporednima ili podzapletima.

Dok Eve čezne za opasnošću i bijegom od uredskog posla/iz urednog života sa suprugom (Owen McDonnell), "attention seeker" ubojica Villanelle počinje žuditi upravo za tim što ona ima, "normalnim stvarima", "nekim s kim bi mogla gledati filmove".

Druga sezona, koja počinje 30 sekundi nakon kraja prve, izokreće njihove karaktere - Eve postaje bliža Villanelle i obratno, što je jasno u relativno sličnim početnim scenama s djetetom. No, Villanelle se bolje snalazi u obje "uloge" i u konačnici preotima seriju Eve kojoj ne pristaje "zločestoća" kao njoj. "Ne zaboravi, jedina stvar koja te čini interesantnom sam ja", podsjeća Villanelle. 

Treća sezona iza ugla

Prva sezona je osvojila Zlatni globus za ulogu Sandre Oh i BAFTA nagrade za naj-dramu, te glavnu i sporednu glumicu (Jodie Comer, Fionna Shaw). Treća sezona se upravo snima, a prikazat će se 2020. godine.

#SERIJE