StoryEditor
Kulturabundimpešta

Od Caravaggia do Canaletta u Muzeju lijepih umjetnosti

Piše PSD.
14. prosinca 2013. - 10:58
Tri godine nakon grandiozne izložbe posvećene talijanskoj renesansi koja je privukla više od 230 tisuća posjetitelja, Muzej lijepih umjetnosti u Budimpešti organizirao je ove jeseni izložbu u čast talijanskg slikarstva 17. i 18. stoljeća. Izloženo je 140 djela velikih talijanskih majstora baroka i rokokoa.

Izložba pod nazivom “Od Caravaggia do Canaletta - sjaj talijanskog slikarstva baroka i rokokoa” u Muzeju lijepih umjetnosti je veliki projekt koji je okupio čak devet Caravaggiovih remek-djela.

Izložba prati uspon postrenesansnog naturalizma Caravaggia (i njegovih sljedbenika), koji je svoj vrhunac doživio 1593. s djelom “Dječak s košarom voća”, slikom koja je posuđena iz rimske Galerije Borghese, te formalnog klasicizma Annibalea Carraccija i Guida Renija.

Logičan nastavak

Nakon prve izložbe 2010. godine, “Od Botticellija do Tiziana”, nova izložba predstavlja logičan nastavak, a nikada do sada nije mađarskoj javnosti predstavljen tako bogat raspon talijanskog slikarstva. Međutim, izložba nije interesantna samo Mađarima - gotovo da nema turističke agencije koja je ne uvrštava u svoj program, kao atkaktivan segment obilaska Budimpešte, a ostaje otvorena do 16. veljače iduće godine.

Izložba „Od Caravaggia do Canaletta“ podijeljena je na osam cjelina i predstavlja vodeće stilove, istaknute umjetnike, te fascinantno bogatstvo žanrova, tehnika i tema talijanskog slikarstva toga razdoblja, počevši od Caravaggia, čije su aktivnosti u Rimu izazvale radikalne promjene u slikarstvu, pa sve do razvoja rokokoa i klasicizma.

140 djela stotinu velikih talijanskih majstora je posuđeno iz 62 zbirke iz 11 zemalja svijeta, od čega su mnoga stigla iz madridskog Prada, firentinskog Ufficija i pariškog Louvrea, te Londona, Washingtona i Beča.
Međutim, našlo se na izložbi i radova iz „domaćih“ zbirki. Mađarska je u 17. i 18. stoljeću održavala žive kulturne odnose s Italijom - prije svega s umjetničkim centrima sjeverne Italije. Nove ideje i iskustva donio je velik broj talijanskih umjetnika koji su posjetili Mađarsku (kao što su Pietro Liberi, Antonio Galli Bibbiena, Carlo Innocenzo Carlone, Francesco Casanova i drugi), a neki od njih su i ostavili svoja djela u Mađarskoj.

U ostavštini bogatih mađarskih plemićkih obitelji Esterházy, Pálffy i Zichy sačuvani su izvanredni primjerci baroknog i i rokoko slikarstva koji su također sastavni dio izložbe.

-Kultura je dijalog između i ljudi i djela, ali isto tako i dijalog između dviju zemalja”, rekao je u povodu izložbe mađarski ministar kulture Zoltán Balog.

Unatoč brojnim djelima rijetke ljepote koje posjetitelji tek otkrivaju, Caravaggiova djela raspoređena na strateškim mjestima u Muzeju smještenom na peštanskom Trgu Heroja ipak izazivaju najveću pozornost.
Među njima je i slavna “Ecce Homo” (1605.), proglašena “djelom genija koje ostavlja bez daha”.

Majstorstvo izvedbe

Prizor je preuzet iz Evanđelja po Ivanu, a na slici Pilat prikazuje Krista na gomili s riječima “Ecce homo!” (“Evo čovjeka”).

Djelo karakterizira dramatično svjetlo, nedostatak pozadine, a povjesničari umjetnosti posebno ističu snagu koja izbija iz Kristova lika premda ima spušten pogled.Pilat je pak, u skladu s tadašnjom slikarskom tradicijom odjeven kao činovnik iz 17. stoljeća, a oko izraza njegova lica nema unisonog mišljenja: neki drže da je posve neutralan, drugi da je zloban, a treći čak vide u njemu prikriveno suosjećanje.

„Dječak s košarom voća“ također je interesantan primjer slikarstva ovoga razdoblja koje karakterizira majstorstvo u izvedbi, pa se u vezi s njim posebno ističe finoća prikaza dječačkog tena koji se uspoređuje s korom breskve u samoj košari.

Ovu sliku nisu analizirali samo povjesničari umjetnosti, nego i agronomi koji su zaključili da je prikazano voće savršene kvalite, a slikar je kao lagani „poremećaj“ dodao pomalo oštećeni list vinove loze koji je napala neka biljna bolest.

jasmina parić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

30. rujan 2020 11:46