StoryEditor
Kulturazabavnjak izglasan na gradskom vijeću

MUCALO IZABRAN Kandidati nisu poznavali osnove suvremene drame

Piše PSD.
21. travnja 2011. - 18:10

Bez iznenađenja: Mucalo imenovan za intendanta HNK-a

Duško Mucalo je većinom glasova splitskog Gradskog vijeća izabran za intendanta splitskog HNK za razdoblje od četiri godine. Odluku koja nije iznenađenje još mora potvrditi novi ministar kulture Jasen Mesić. Podsjetimo, Božo Biskupić nije prihvatio Mucala kao intendanta HNK.


Kada bi se uzelo u obzir mišljenje Vijeća u kulturi za kazališnu i glazbeno-scensku djelatnost grada Splita o predloženim programima kandidata za intendanta HNK, nakon ovog, četvrtog natječaja trebalo bi raspisati i peti natječaj za čelnoga čovjeka splitskog teatra.



Vijeće čiji su članovi dramaturg Jasen Boko, muzikologinja dr. Ivana Tomić-Ferić, redatelj i docent na Umjetničkoj akademiji Split Goran Golovko, dirigent Ivan Repušić i pravnica Gorana Lepetić jednoglasno je zaključilo da ponuđeni programi Duška Mucala, Majde Goluže i dr. Helene Peričić ne ispunjavaju uvjete koje bi morao sadržavati ozbiljan intendantski program za nacionalnu kazališnu kuću te drže da Gradsko vijeće ne bi trebalo prihvatiti ni jednoga kandidata.

O novom intendantu, kojega se traži već godinu i pol dana, raspravljat će se na sjednici Gradskog vijeća, tj. glasat će se o imenovanju Duška Mucala na prijedlog Kazališnog vijeća.

Kazalište za zabavu

Međutim, gradsko Vijeće u kulturi za kazališnu i glazbeno-censku djelatnost pročitalo je sva tri programa i dalo o svima mišljenje koje je uvršteno u materijale za sjednicu. Ono za vijećnike nije obvezujuće, iako je to riječ struke. - Držimo da ponuđeni prijedlozi programa HNK Split kod troje kandidata ne pokazuju bitne razlike u repertoarnoj politici. Naslovi u prijedlozima repertoara vrlo su slični, ali nije razvidno za kakav se estetski pristup zauzimaju, navodi se, a posebno se ističe da se kod kandidata pokazuje potpuno nepoznavanje suvremene drame, koja bi trebala činiti bitan dio repertoara.

Program Duška Mucala temeljen je na njegovu iskustvu rada na mjestu v.d. intendanta tijekom proteklih šest mjeseci, proizlazi iz zatečene prakse i uglavnom potvrđuje slične ili iste odrednice repertoara HNK Split u proteklih devet godina, misli Vijeće. - Osnovna uvodna teza programa Duška Mucala citira Brechta i kaže: “Kazalište se može odreći svega, osim da bude zabavno. To je njegova osnovna zadaća.”

Osim što ovim citatom izvađenim iz konteksta pokazuje elementarno nerazumijevanje Brechtove poetike i njegove ideje angažiranog političkog kazališta, Mucalo tvrdi da kazalište mora zabavljati, čak da mu je to osnovna zadaća. Držimo da javna ustanova u kulturi, HNK u Splitu, koje troši više od polovice gradskog proračuna za kulturu ne smije imati ulogu zabavljanja, već da su osnovne zadaće ovoga kazališta puno složenije. Radi se o potpuno krivom estradnom polazištu.

Autokratske tendencije

Osim toga, premda Duško Mucalo tvrdi kako će “osluškivati suvremeno svjetsko kazališno bilo”, što je obveza nacionalne kuće, samo jedna od 20 drama predloženih u četverogodišnjem programu napisana je u posljednjih 20 godina (Yasmina Reza), a ona je već prije tri godine izvedena u hrvatskim kazalištima. Četverogodišnji program drame, dakle, pokazuje potpuno nepoznavanje i suvremene drame i događanja u hrvatskim kazalištima u posljednjih nekoliko godina, pa u cijelom programu nema ni jedne praizvedbe!

Usput, Duško Mucalo ne zna da se druga scena HNK zove Scena 55, a ne Mala scena, što je ime poznatog zagrebačkog kazališta. O kandidatkinji Peričić stoji, premda joj je životopis impresivan, da je njezin program tek pokušaj znanstvenog eseja s malo dodira s praksom. Krajnje su sporni njezini proizvoljni, višekratni zaključci oko “trenda krivotvorenja književnih djela i naše povijesne stvarnosti kroz kazališne predstave”. Ideja da je svrha kazališta ilustriranje dramskog teksta i da se pritom “ne smije iznevjeriti sam tekst“ pokazuje nepoznavanje suvremene kazališne prakse u nas i u svijetu. Kao da je jedina svrha suvremenog kazališta doslovno predstavljanje dramskog teksta na sceni!

Tvrdnja da će intendant odlučiti koje se drame smiju lokalizirati, a koje ne (pa se tako “Šjora File” smije izvoditi u dijalektu, a “Konj” ne) kao i priča da je “Bakhe” trebalo zabraniti jer su iznevjerile tekst pokazuju autokratske tendencije, neutemeljene u struci. Prijedlog dr. Peričić vezan uz operni i baletni repertoar, u kojem se zauzima za sustavno uprizorenje novih, suvremenih glazbeno-scenskih djela hrvatskih autora te tako opravdava pridjev “hrvatsko“ u nazivu nacionalne kazališne kuće, razlikuje se od programa drugih dvoje kandidata. Ukratko, umjesto relevantnog programa dr. Peričić vjeruje u mudru odluku Gradskog vijeća kojem iskazuje poštovanje i na čiju se mudrost i nekonvencionalnost poziva.

‘Šjora File’ u dva puta

Kandidatkinji Goluži Vijeće zamjera puno pravopisnih pogrešaka i općih mjesta. Kažu da ona navodi niz naslova u četverogodišnjem radu Drame koji potvrđuju potpunu nekompetentnost u poznavanju recentne kazališne situacije u hrvatskom kazalištu. Dobar dio dramskih tekstova koje navodi već je izveden na hrvatskim pozornicama u posljednjih pet godina, a velik broj autora i njihovih naslova krivo je napisan, što znači da ona uopće ne zna o čemu govori, a kamoli o čemu se u tim tekstovima radi. Vijeće je začudila i ideja da se na Sceni 55 (koju i ona zove Malom scenom) izvode isključivo tekstovi Mira Gavrana: od devet predloženih tekstova - sve je napisao Miro Gavran!

- O površnosti ovog programa najbolje govori činjenica da kandidatkinja Goluža Šjoru Filu i Filomenu Marturano Eduarda de Filippa (čije ime krivo piše) predlaže kao dva repertoarna naslova, pa nije jasno je li posrijedi pogreška, neznanje ili eksperimentalni postmoderni repertoarni potez zahvaljujući kojem bismo istu dramu u istoj sezoni gledali u dvije inscenacije i dva prijevoda - ističe Vijeće, te uočava da Goluža isto tako najavljuje raspisivanje natječaja za suvremeni hrvatski dramski tekst, što govori da ne zna da takav natječaj (Marina Držića) postoji u Hrvatskoj već 20-ak godina. Ako je vjerovati u sadržaj “tajne” snimke sjednice Kazališnog vijeća - prekjučerašnje afere koju je potisnula jučerašnja oko “Maršala“ - ni ovo tijelo nije imalo lijepih misli o kandidatkinjama.

Međutim, o Dušku Mucalu su prof. Sanja Erceg-Vrekalo, članica Zbora Branka Papak, novinar Joško Čelan, učiteljica Sanja Quien i bivši klapski pjevač Marko Pecotić zaključili da se dokazao u razdoblju dok je bio vršitelj dužnosti, da ima volje učiti, da je napravio velik broj premijera i donio pozitivno ozračje, pa su ga i predložili. Danas će ga Gradsko vijeće opet izabrati za intendanta, ako se ne dogodi nešto nepredviđeno s brojem ruku koje podržavaju vladajuću strukturu Željka Keruma, a potom slijedi pravorijek ministra Mesića. Ako ga ovaj ne potvrdi, opet će se raspisati natječaj, Mucalo će opet biti v.d. i tako u krug.

JASMINA PARIĆ


Samostalni umjetnik nije isto što i samostalni intendant

U slučaju kandidata Duška Mucala koje je Kazališno vijeće predložilo Gradskom vijeću držimo kako ovaj kandidat ne ispunjava prvi i osnovni uvjet natječaja za intendanta: “osoba afirmirana na području kulture i umjetnosti“. Ako Mucalov dugogodišnji estradni angažman spada u kulturu i umjetnost, onda su Severina Vučković ili Marko Perković Thompson najozbiljniji kandidati za nacionalnu matičnu kuću HNK u Zagrebu. Činjenica da je kandidat Mucalo član Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika ne kvalificira ga kao osobu istaknutu na području kulture i umjetnosti, jer su članovi HZSU-a, između ostalih, i: Ivo Amulić, Duško Lokin, Aki Rahimovski, Hari Rončević, Jasmin Stavros, Alen Vitasović, Dražen Žanko i mnogi drugi pjevači estrade... Ako se prihvati da je Duško Mucalo osoba afirmirana na području kulture i umjetnosti, onda znači da je svatko od nabrojenih pjevača kvalificiran za direktora Filharmonije ili nacionalne kazališne kuće - drži stručno vijeće.

Ingerencije Vijeća u kulturi

Vijeća u kulturi osnivaju se prema zakonu u gradovima koji imaju iznad 30 tisuća stanovnika, a među njihove poslove ubraja se predlaganje ciljeva kulturne politike i mjere za provođenje, predlaganje javnih potreba u kulturi, pružanje stručne pomoći i mišljenja pročelniku oko donošenja raznih odluka i programa, te raspravljanje o kulturnim pitanjima i dostavljanje mišljenja pročelniku u pisanom obliku, na njegov zahtjev. Također, cilj njihova djelovanja je ostvarivanje utjecaja kulturnih djelatnika i umjetnika na donošenje odluka iz njihove branše. Dakle, uloga im je savjetodavna, a ne izvršna ili obvezujuća. Split uz Vijeće za kazališnu djelatnost ima i vijeća koja se bave filmom, knjigom i nakladništvom te muzejsko-galerijskom djelatnošću.


#HNKSPLIT#DUšKOMUCALO

Izdvojeno