StoryEditorOCM
KazališteDRAMA U HNK

Ravnatelj Baleta optužio Bilandžića da ga maltretira, očitovao se o neuspjehu predstave; Evo što intendant kaže na to

Piše Jasmina Parić
29. travnja 2024. - 15:25

U HNK Split nema mira. Sudaraju se silnice dobre i loše, publika je odgledala uspješne "Marulićeve dane", ali zaostali repovi iz ove sezone vuku se i dalje. Trenutno se ravnatelj Baleta Pedro Carneiro očitovao o neuspjehu preskupog baleta "Laurencia", pridodavši da ga intendant Vicko Bilandžić maltretira, a ponešto su mu krivi i mediji zbog loših kritika.

Nadalje, Sindikat HNK Split poslao je pismo gradonačelniku Ivicu Puljku i zatražio intendantovu ostavku temeljem činjenice da mu programski i financijski izvještaji za prošlu i tekuću godinu nisu prihvaćeni od Kazališnog vijeća. Samo Kazališno vijeće je prije desetak dana uputilo gradonačelniku detaljno obrazloženje svojih odluka o neprihvaćanju izvještaja.

Od gradonačelnika za sada nema nikakve reakcije premda isključivo on odlučuje o intendantovoj sudbini.

Što se tiče ravnatelja Baleta, ne bi bilo čudno da i on uskoro potraži novi posao. Nije to izričito najavio, ali dogodilo se da je Bilandžić od njega zatražio očitovanje o baletnoj premijeri "Laurencia", što Pedro Carneiro drži diskriminirajućim potezom.

Taj balet, po unisonom mišljenju publike i kritike nije uspio, u prvom redu zbog toga što su glavne uloge povjerene neiskusnim plesačima.

image

Ravnatelj Baleta HNK Split Portugalac Pedro Carneiro
 

Tom Dubravec/Cropix

Međutim, cijena mu je bila vrtoglava - 280 tisuća eura.

Balet je postavila Nina Ananiašvili, gruzijska primabalerina i svjetska zvijezda neupitnog renomea. Neko vrijeme provela je u Splitu, ostatak posla obavljali su njezini asistenti. Rezultat, za cijenu jednog pristojnog stana, slažu se znalci, bilo je amaterski.

Stoga je intendant zatražio očitovanje Pedra Carneira koji je isto poslao i Radničkom vijeću i Kazališnom vijeću; navodi iznimnost i rijetkost djela, kvalitete koreografkinje i kako je sve počelo dobro, ali ne lezi vraže: jedna se solistica ozlijedila, a druga zatrudnjela. Pa su uloge povjerene mladim snagama. Mladi su i neiskusni, kaže ravnatelj, ali imaju potencijala i talenta, treba ih podržati i ohrabriti.

image

 Pedro Jose Braga Soares Carneiro, ravnatelj baleta HNK Split i Nina Ananiashvili

Bozidar Vukicevic/Cropix

Kako navodi ravnatelj Baleta, intendant ga je maltretirao zbog negativnih kritika u tisku, zaboravivši one dobre, i prigovorio da se ulaznice ne prodaju.

To je Carneira uvrijedilo: kaže, i prije je bilo loših kritika i za drame i za opere, pa se nisu stoga prozivali ravnatelji da opravdaju svoje umjetničke izbore, pogotovo ne na tako "toksičan i negativan" način.

Ravnatelj dalje piše da rasprodani "Orašari" dokazuju da je ansambl dobar, a slabu prodaju "Laurencije" tumači - slabijim marketinškim radom, slabim ocjenama u tisku i napokon, negativnim publicitetom vezanim uz osobu samog Bilandžića.

Dodaje i to da u ansamblu fali plesača, osobito muških, da je propušteno popuniti potrebna mjesta, a "nedostatak poticajnog okruženja i negativnosti s kojima se svakodnevno susrećem nisu od koristi za rad ansambla", zaključit će uvrijeđeni ravnatelj.

Toliko za sada od Pedra Carneira, a istovremeno je kazališni sindikat uputio gradonačelniku pismo, podsjetivši ga na neprihvaćene programske i financijske planove intendanta:

image
Tom Dubravec/Cropix

- Ne samo da su se time stekli uvjeti za njegovo razrješenje s dužnosti, već smatramo da to zaista treba i učiniti. Naime, važno je prethodno jasno iznijeti da, iako protiv osobe g. Bilandžića ovaj Sindikat nema ništa osobno, neovisno o spomenutoj odluci Kazališnog vijeća, njegov način upravljanja ustanovom nije na razini na kojoj bi trebao biti, nezadovoljstvo ljudi je vidljivo na svakom koraku, a dokaz toga je odlazak eminentnih umjetnika iz kazališta, što posljedično dovodi do narušavanja ugleda kazališta, što se hitno mora zaustaviti.

Hrvatsko narodno kazalište u Splitu, kao renomirana kulturna ustanova ne samo Grada, već cijele Dalmacije na ponos svih nas, ne smije biti zatočenik bilo kojeg pojedinca, pa tako ni aktualnog intendanta koji se očito nije dobro snašao u vođenju složenog ustrojstva i načina rada našeg kazališta.

Vjerujući i cijeneći Vaše napore, između ostalog, i u osiguravanju boljeg materijalnog položaja radnika kazališta, što ste dokazali kroz pregovore za dodatak Kolektivnom ugovoru kojim smo značajnije povećali plaće djelatnica i djelatnika kazališta, u dobroj vjeri, dužni smo Vam skrenuti pozornost na ove pojavnosti, jer ne želimo da se kazalište nadalje degradira, a Vama takva situacija nedvojbeno šteti, kako u obnašanju gradonačelničke dužnosti, tako i u političkom smislu, piše Sindikat gradonačelniku.

Do sada je Vicko Bilandžić više puta ukratko odgovorio na slične prozivke da radi dobro i da će prihvatiti svaku gradonačelnikovu odluku.

Ivica Puljak nije se još oglasio; razumljivo, bili su izbori, a sada traju postizborni pregovori. Bili su i Marulićevi dani. Bilo bi ipak i vrijeme da se očituje o radu nacionalne kazališne kuće. Krajnje vrijeme.

Vicko Bilandžić: ‘Volio bi da ga mogu raditi u miru‘

‘Mislim da je vrijeme da i ja nešto opširnije kažem o Hrvatskom narodnom kazalištu Split.

Među djelatnicima s kojima sam ja u kontaktu ne vidim nezadovoljstvo, dapače.

Kazalište je punije nego prije, više je predstava, događanja i gostovanja. Značajno je više posla, što je vidljivo iz polugodišnjih rezultata a svjedočimo tome i na 34. Marulićevim danima.

Svjestan sam da postoje otpori mojoj namjeri da tijekom godine uvedem digitalnu kontrolu pristupa uz evidenciju radnog vremena ali i značajna podrška onih koji rade - te žele da se njihov rad i zalaganje jasno vide. Konstantno poboljšanje materijalnih i ostalih uvjeta rada, te dostupnost edukacija i alata za sve djelatnike ono je što vuče kazalište naprijed i tome smo predani.

Uvjeren sam da je takav moj pristup u interesu publike i djelatnika. Takvim radom ispunjavamo svoju svrhu javnog kazališta i pokazujemo odgovornost prema osnivaču, Gradu Splitu i našim sugrađanima zbog kojih i postojimo i koji su naši pravi vlasnici. Tim putem namjeravam nastaviti.

Trenutno smo fokusirani na završetak 34. Marulićevih dana, svi programi su odlično posjećeni. Na kraju Festivala, van konkurencije, ugošćavamo pobjednika prošlogodišnjeg Sterijinog pozorja. Uskoro nam stiže i Sarajevsko narodno pozorište s baletom "Sjećaš li se Dolly Bell?", obnavljamo "Spli‘ski akvarel", predstavu čiju važnost za Split ne treba posebno naglašavati.

Jednu od izvedbi "Akvarela" poklonili smo umirovljenicima. Krajem svibnja dolazi naša K-HNK koprodukcija s riječkim HNK Ivana pl. Zajca, suvremeni balet "Grand Finale."

Planiramo bogato Splitsko ljeto i nekoliko gostovanja na važne festivale (Sterijino pozorje Novi Sad, Banja Luka, Vinkovci, Sarajevo, Rijeka, Šibenik...) tijekom svibnja i lipnja. Na jesen ćemo se vjerojatno predstaviti i u Beogradu, a pored te međunarodne suradnje tu su i one sa Sarajevom i Mariborom, a to je tek početak.

Točno je da nisam zadovoljan nekim odlukama u Baletu, kao i određenim procesima i rezultatima te komunikacijom unutar Baleta. Očekujem još veći iskorak u kvaliteti u tom segmentu. U konstantnoj sam izravnoj komunikaciji s bitnim ljudima u baletu unutar i van HNK Split te tu očekujem skore promjene.

Prošli tjedan je kod nas radio g. Pascal Touzeau, poznati koreograf i bivši plesač. Ansambl ga je odlično primio, on je jako zadovoljan ansamblom te se nadam da ćemo se uskoro često viđati.

Danas nam je došla naša proslavljena koreografkinja Valentina Turcu koja će upoznati ansambl, pregledat ćemo lokacije te završiti dogovore oko produkcije Gospođe Bovary na 70. Splitskom Ljetu.

Ukratko, unatoč nestabilnosti kroz koju prolazimo zbog neprihvaćanja plana i programa od strane Kazališnog vijeća, pokušavamo i uspijevamo i te kako kvalitetno raditi te dovoditi najbolje umjetnike koje do sada Split nije vidio što je i obilježilo ovu sezonu.

Aktivno provodimo procese zapošljavanja i biramo samo one najbolje a uskoro ćemo predložiti promjene sistematizacije kako bi poslovni procesi bili učinkovitiji. Naravno, s ostatkom društva dijelimo sve probleme tržišta rada te teško dolazimo do kvalitetnog neumjetničkog kadra ali pomalo uspijevamo.

Unatoč dugu koji sam zatekao prije godinu dana od preko 400.000 eur, danas smo konačno nakon desetak godina ponovno financijski stabilni te sve svoje obaveze plaćamo na vrijeme. Vjerujem da kazalište nikada nije imalo više novca na računu nego danas.

Više od toga, zbog dobrog poslovanja u drugom dijelu prošle godine financijski smo trenutno sposobni za ulaganja čim se posloži zakonska procedura koja uključuje rebalans financijskog plana.

Planiramo vlastitim sredstvima obnovu stolica u gledalištu, nabavku novog kombija, nove strojeve u nekim radionama i na pozornici, novi baletni pod i dio rasvjete, novu vanjsku pozornicu, novu PC opremu, maksimalnu administrativnu digitalizaciju poslovanja, edukacije, obnovu nekih instrumenata...

Grad za nas planira nabavu vanjske pozornice, između ostalog i za Peristil. Nadamo se projektnoj dokumentaciji zgrade kako bi dogodine aplicirali za energetsku obnovu preko Eu fondova.

Najhitnije zahvate poput urgentnog saniranja zapadne fasade gdje je prijetila opasnost od pada žbuke na prolaznike, sređivanje dvora, sanaciju nekih prostorija, premještaj skladišta smo već obavili.

Posla je jako puno i volio bi da ga mogu raditi u miru ali očito to nije moguće na poziciji intendanta pa nek bude kako je. Mislim da se vidi kako smo napravili puno, planiramo još i više, te se nadam da će i KV to shvatiti jer bez podrške Kazališnog vijeća ne mogu raditi. ‘

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. studeni 2024 10:30