StoryEditorOCM
Kazališteemotivna večer

Premijera drame ‘Ljeta s Marijom‘ događaj je za pamćenje: ovim komadom HNK dao je glas ženama koje su prešućivane

Piše Marina Knežević Petković
24. siječnja 2025. - 22:17

Večeras je HNK Split bio je ispunjen do posljednjeg mjesta za dugo očekivanu premijeru dramske predstave “Ljeta s Marijom”, adaptacije istoimenog romana Olje Savičević Ivančević.

Već danima rasprodana premijera je napokon dočekana  i emotivna atmosfera među publikom bila je vidljiva od samog početka.

U režiji Marine Pejnović, koja je uz dramaturginju Milu Pavićević oblikovala ovu slojevitu priču, predstava je u jednom činu, u  “bljeskovima“ sjećanja, u 90 minuta ispričala priču o ženama jedne dalmatinske obitelji kroz stoljeće povijesti.

Predstava oživjela složene odnose

Od prvog trenutka kada su se svjetla ugasila, publika je bila uronjena u svijet Mediterana – u kamenitu kuću koja je bila središte generacijskih priča. Kroz bljeskove sjećanja glavne junakinje, Maše, koju je u poznim godinama tumačila izvanredna Snježana Sinovčić Šiškov, predstava je oživjela složene odnose, boli, ljubavi i snagu žena koje nisu dopuštale da ih patrijarhat potpuno slomi.

“Ovo je predstava o čuvanju naših obiteljskih priča jer postojimo dok nas netko može prepričati,” rekla je redateljica Pejnović prije premijere.

Upravo je taj motiv zaborava i sjećanja dominirao cijelom izvedbom, dok se stara Maša kroz fragmente borila sa senilnošću, prisjećajući se ključnih trenutaka svoga života i života svojih najbližih.

Izvedba Snježane Sinovčić Šiškov u ulozi Stare Maše ostavila je publiku bez daha. Njena interpretacija žene oboljele od demencije bila je krajnje uvjerljiva i duboko emotivna, osvajajući svojom preciznošću i detaljnošću.

Sinovčić Šiškov suptilno je prikazala sve aspekte Mašine bolesti – od nervoznih tikova, nesvjesnih pokreta ruku, praznog pogleda koji povremeno “zabljesne” prisjećanjem, do naglih promjena raspoloženja koje su se kretale od blagosti do zbunjenosti i frustracije.

Emocije publike

Posebno su dojmljivi bili trenuci u kojima se Maša pokušava sjetiti prošlosti – izrazi na njenom licu kao da su istovremeno odražavali borbu s gubitkom pamćenja i upornu želju da se održi povezanost s vlastitim identitetom. Publika je svjedočila svakom drhtaju njezinih ruku, treperavom glasu u kojem se osjetila nemoć, ali i iskonska snaga žene koja se, unatoč bolesti, bori da sačuva priče svog života.Sinovčić Šiškov nije samo igrala lik – ona je postala Stara Maša, utjelovljenje svih žena koje se suočavaju s demencijom, ali i simbol onih koji se trude prenijeti svoje priče prije nego što ih potpuno obuzme zaborav.

Taj je nastup zasluženo nagrađen dugotrajnim pljeskom i očitim emocijama publike.

Glumački ansambl HNK Split, uključujući Katarinu Romac, Ana Mariju Veselčić, Luciju Alfier, Brunu Bebić, Zoranu Kačić Čatipović, Moniku Vuco Carev, Tajanu Jovanović, Stipu Radoju i Nikšu Arčanina, briljirao je u ulogama koje su zahtijevale emotivnu dubinu i transformaciju. Posebno se istaknula Katarina Romac kao mlada Maša, čija je buntovna mladost bila u savršenom kontrastu sa staloženom i mudrom izvedbom Sinovčić Šiškov.

Savršen spoj tradicije i magijskog realizma

Scenografija, koju potpisuje Zdravka Ivandija Kirigin, prenijela je duh dalmatinskog prostora s elementima suhozida i autentičnih mediteranskih detalja. Ti jednostavni, ali simbolični elementi služili su kao okvir za priče koje su se protezale kroz gotovo stoljeće povijesti.

Kostimi Petre Pavičić precizno su oslikavali vremenska razdoblja – od tradicionalne nošnje s početka stoljeća do modernijih odjevnih komada iz devedesetih godina, čime su dodatno naglašeni društveni, politički i kulturološki pomaci kroz vrijeme. Scensku glazbu skladao je Gordan Tudor, a posebno su se istaknuli dijelovi ženskog dalmatinskog klapskog pjevanja, koje je predstavi dalo dodatnu emocionalnu dubinu i autentičnost. Video-projekcije Sare Salamon, oblikovane u duhu magijskog realizma, bile su nenametljiv, ali snažan dio priče, dodajući vizualnu dinamiku i otvarajući prostor imaginaciji publike.

Roman i predstava “Ljeta s Marijom” preispituju položaj žena kroz generacije, posebno u kontekstu dalmatinskog “šutljivog patrijarhata.”

Kroz priče žena – majki, sestara, ljubavnica i kćeri – publika je svjedočila borbi za ravnopravnost, pravo na izbor i pravo na slobodu.

Kako je istaknula Sinovčić Šiškov: “I kroz našu predstavu vidi se da svaka naredna generacija žena pomalo napreduje, ali patrijarhat je duboko ukorijenjen. Žena na putu samoostvarenja nailazi na prepreke, a mizoginija je i dalje prisutna.

Nadam se da će žene u publici razmisliti o tome koliko je ženska podrška važna.

”Predstava je izazvala snažne reakcije među publikom, koja je izvođače nagradila dugotrajnim pljeskom, a mnogi su se nakon predstave zadržali u foyeru HNK Split, komentirajući dojmove i razmjenjujući mišljenja. 

Događaj za pamćenje

Premijera “Ljeta s Marijom” u HNK Split bila je događaj za pamćenje – snažna, emotivna i duboko promišljena predstava koja se bavi univerzalnim temama obiteljskih odnosa, zaborava i trajanja.

Marina Pejnović i cijeli autorski tim uspjeli su prenijeti duh romana Olje Savičević Ivančević na kazališne daske, zadržavajući njegovu poetičnost i dubinu.

S obzirom na ovacije na premijeri i brojne pozitivne komentare, nema sumnje da će se ulaznice za reprizne izvedbe 25., 27. i 28. siječnja brzo rasprodati.

HNK Split ovim komadom nije samo dao glas ženama koje su često prešućivane – pokazao je i da kazalište može biti prostor gdje se prošlost čuva, preispituje i prenosi novim generacijama.

image
Milan Sabic/
image

Milan Šabić

Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Sabic/
image
Milan Šabić/
image
Milan Šabić/
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. siječanj 2025 13:33