StoryEditor
Film & TVCINEMARK

ZNAM ŠTO SI RADILA PROŠLOG LJETA Ribar ribi grize rep

Piše Marko Njegić
4. travnja 2020. - 19:27

FILM: I Know What You Did Last Summer; horor-triler; SAD, 1997. REŽIJA: Jim Gillespie ULOGE: Jennifer Love Hewitt, Freddie Prinze Jr. OCJENA: ***

Vid kućne vikend-zabave uz horor(e) na videu, "sleepover", bio je jedan od najpopularnijih za tinejdžere u osamdesetima i devedesetima. Par prijatelj(ic)a, pidžama, kokice i horor iz videoteke na VHS kaseti. Ništa više nije trebalo za "groznicu" subotnje večeri.

Horor triler "Znam što si radila prošlog ljeta" (1997.) nadovezao se na tu VHS tradiciju, takozvanog "pijama party" prespavanca, koja se iz Amerike preselila i u Hrvatsku. Bio je veliki kinohit, sa 70-ak milijuna dolara zarade samo u američkim kinima (125 u svjetskima) jedan od najvećih hororskih u devedesetima, ali je nastavio stjecati popularnost u videotekama i mnogi su ga rentali za "sleepover" večer.

Uredništvo kanala Cinemax je, čini se, dobro upoznato s time: "I Know What You Did Last Summer" je tempiran za (prvo) prikazivanje u kasnim satima vikenda, tj. minutama kad subota postaje ili je već postala nedjelja. Idealno za nostalgični prespavanac.

Kako kućna okupljanja još nisu zabranjena u doba korone, za razliku od javnih, možda bi se i mogao organizirati intimni "sleepover" za par ljudi od povjerenja, nekakav "double date" kakav na početku filma imaju Julie i Ray (Jennifer Love Hewitt, Freddie Prinze Jr.) te Helen i Barry (Sarah Michelle Geller, Ryan Philippe). Naravno, uz zaštitne maske i sigurnosnu distancu, tipa dvije osobe na rubovima kauča, po jedna na foteljama.

Čak bi moglo biti "metafilmski" štosno jer maske su zaštitni znak hororskih antagonista. Šalimo se, jasno, no kužite što hoćemo reći. Ovih dana je u opticaju "meme" Michaela Myersa ("Noć vještica") koji je zahvaljujući svojoj prepoznatljivoj maski siguran od korone dok kupuje u dućanu.

Zasad još nije napravljen prigodni "meme" Ribara u ribarskoj kabanici s kapuljačom, antagonista filma "Znam što si radila prošlog ljeta", ali "Fisherman" ne treba biti tužan - nismo još vidjeli ni Jasona Voorheesa ("Petak 13.") na koronskom "memeu" tog tipa.

Iako ni blizu popularan kao Michael i Jason, zasigurno i zbog četiri puta manjem broju filmova u odnosu na njihove dvoznamenkaste serijale, Ribar je dio hororske popkulture i dijeli DNK hororskih kolega kao misteriozni zakrabuljeni negativac koji šetajući slijedi rastrčane žrtve i svejedno ih (su)stiže, ubojica grešnih tinejdžer(ic)a kakvog se gotovo ne da ubiti.

"I Know What You Did Last Summer" također dijeli "slasherski" DNK s filmovima "Halloween" i "Friday The 13th" te njihovim brojnim kopijama. Bilo bi to očitije da se u naslovu istaknuo blagdanski datum oko kojeg se radnja vrti (američki "Fourth of July"), dakle "Znam što si radila prošlog 4. srpnja".

No, bolje da nije budući da malčice vuče na vlastitu parodiju, to jest radni naslov koji je imao "Scream Movie" - "Scream If You Know What I Did Last Halloween". Dakako, "Znam što si radila prošlog ljeta" nije parodija, ali sadrži scene koje je parodirao, dekonstruirao i subvertirao "Vrisak", glavna inspiracija za "Mrak film".

To su tzv. klišeji horora "slasherske" vrste koje "I Know What You Did Last Summer" naizgled poznaje, jamačno zato što i njega, kao i "Scream", scenaristički potpisuje Kevin Williamson, najtraženije pero žanra krajem devedesetih ("Scream 2", "The Faculty" "Teaching Mrs. Tingle").

Najinteresantnija scena filma odvija se unutar prvih 10-15 minuta. Nakon što obznane da im je ovo zadnje ljeto "nezrele adolescentske dekadencije" i time se opišu kao idealne žrtve ubojice iz "slashera", Julie, Ray, Helen i Barry se nađu uz more uz logorsku vatru i prepričavaju urbanu legendu iz američkog folklora, ustvari hororske priče pune žanrovske tipologije osamdesetih.

"... i tako se oni ljube, odjednom čuju na radiju da je ubojica zbrisao iz ludnice, a umjesto ruke ima dugačku oštru kuku...", započinje Ray kao da prepričava priču nekog slashera a la "Noć vještica II". "Ne ide tako", javi se Barry. "Djevojka se prestrašila, želi ići kući. Momak ode po pomoć, djevojka ostane u autu, čuje grebanje po krovu...". "Ne grebanje, kapanje", uključi se Helen. "Grebanje, jer je tip obješen s grane drveta. Noge mu grebu po krovu", inzistira Barry, ali Helen se nanovo nadoveže.

"Ne, odrubljena mu je glava, krv iz prerezanog vrata kaplje po autu, kap, kap...", uživjela se i Helen. "Nije mu odrubljena glava, izvadio mu je utrobu kukom, tako sam ja čula", preuzme štafetu Julie. "Svi ste u krivu, kod djevojčine kuće pronađu krvavu kuku u vratima auta, to je originalna priča, tako se zapravo zbilo", preuzima riječ Ray.

Ipak, Barry tvrdi kako ništa od toga nije istina, već samo "glupa horor priča". Julie je, pak, naziva izmišljenom pričom koja djevojke upozorava na predbračni seks, baš kao što mnogi "slasher" horori služe kao slično upozorenje, a njihov ubojica kažnjava tinejdžere zbog promiskuitetnosti. Ubojica naoružan falusoidnim oružjem kao nadomjestkom za spolnu nemoć, usput budi rečeno.

"Kuka je samo falusni simbol", svjesna je Julie koja svjesnost potvrdi i opisom negativca iz priče - "kastrirani ubojica". Williamson i redatelj filma Jim Gillespie, mora se priznati, tu intrigantno isprepleću žanr horor (žanr) i folklor (urbana legenda), odnosno filmske priče koje, kako podsjeća Ray, obično imaju izvor u nekom istinitom događaju, a i "vice versa".

Jer, Ray, Julie i ekipa s ovom će pričom neposredno (i)zazvati negativca filma, premda nisu triput rekli Fisherman ("Candyman, Candyman, Candyman"). "Pretvarajmo se da je čudak s kukom umjesto ruke", predlaže Barry kad pregaze čovjeka koji je usred noći prelazio zavojitu cestu van naseljenog mjesta – budućeg Ribara.

Tražili su, dobit će: godinu dana kasnije, nakon što Julie dobije pismo-poruku bez marke i adrese pošiljatelja, a u njemu piše samo "znam što si radila prošlog ljeta", Fisherman uzima upravo kuku kao svoj "weapon of choice". Kuku koja će u jednoj sceni biti zakačena za led, dok je u drugoj više nema, što sugerira da ju je ubojica uzeo i da će je zabiti u (usputnu, nevinu) žrtvu.

Takvih klišeiziranih trenutaka roji se sve više kako film odmiče i sve ih manje postaje metafilmski/hororski samosvjestan, ne računajući Helenino zapažanje da je "Jodie Foster tako pokucala i otvorio joj je serijski ubojica" ("Kad jaganjci utihnu") prilikom posjete liku Anne Heche koja će, kao fol, krenuti na nju i Julie s nožem u ruci.

"Znam što si radila prošlog ljeta" najednom postaje film stvoren da ga "Vrisak" ismije i likovi više nisu svjesni da se nalaze u hororskoj situaciji veoma sličnoj onima kakvima su nadopunjavali urbanu legendu, onako kao što Williamson i Gillespie pokušavaju nadopuniti "Halloween" i (kla)s(l)ične "slashere", u čemu uspijevaju s prolongiranom i veoma elaboriranom scenom kad se ubojica nalazi za petama Helen.

Drugim riječima, likovi se počinju ponašati kao da nisu pogledali nijedan horor u životu, za razliku od njihova tvorca Williamsona koji, međutim, želi da se baš tako i ponašaju poštujući konvencije žanra, zaključno s Julie kao "scream queen" heroinom "tijestastog tijela" s jednim od naj-dekoltea u žanru.

Williamson je napisao "I Know What You Did Las Summer" prije "Screama" i za njega bi bilo bolje da su filmovi tim redom išli u kina jer bi signalizirali korak naprijed, ne natrag za žanr, ali potonji se snimio prvi i uspjehom inicirao njegovo snimanje. Bez "Vriska" ne bi bilo "Znam što si radila prošlog ljeta", jednako kao što ne bi bilo "Screama" bez filmova kojima "I Know What You Did Last Summer" nalikuje. "Slasheri" su zatvorili jedan začarani krug. Znamo što su radili prošlog ljeta.

Freddie i Sarah, zaljubljeni par

Glavni glumci su nakon ovog filma postali zvijezde, a Freddie Prinze Jr. i Sarah Michelle Gellar ljubavni par koji je i dalje zajedno. Film je 1998. dobio nastavak "Još uvijek znam što si radila prošlog ljeta", a 2006. direktno-na-video "reboot". P.S. "Znam što si radila prošlog ljeta" se prikazuje na Cinemaxu u kasnim satima subote 4. travnja i opet u srijedu 15og.

#CINEMARK

Izdvojeno

22. svibanj 2020 15:12