StoryEditor
Film & TVCINEMARK NA FESTIVALU

YALDA, NOĆ OPROSTA + SIN Oko za oko, politika za zub

12. srpnja 2020. - 21:58

Obitelj i društvo isprepleću se u dva najpolitičkija filma s ovogodišnjeg FMFS-a – "Sin" i "Yalda, noć oprosta". Oba filma su snimljena u koprodukciji Francuske (s Tunisom, tj. Njemačkom) i nose izvorni francuski naslov ("Un Fils", "Yalda, la nuit du pardon").

Ijedan i drugi u Split dolaze s nagradama "A" festivala, preciznije Venecije i Sundancea (glavni glumac, glavna nagrada žirija). K tome, zajedničko im je i da kritiziraju striktnost i represivnost islamskog (tuniskog/iranskog) društva uz naglasak na patrijarhat. "Sin" je bolji i suptilniji film, režijski i glumački suvereniji, umješniji u pokrivanju užeg (obiteljskog) i šireg (društvenog, političkog povijesnog) konteksta.

FILM: Un Fils/Yalda, la nuit du pardon; drama; Tunis i Iran/Francuska, 2019. REŽIJA: Mehdi Barsaoui, Massoud Bakhshi ULOGE: Sami Bouajila, Najla Ben Abdallah/Sadaf Asgari, Behnaz Jafari OCJENA: ****; ***

Priča počinje na jugu Tunisa, kamo se na ljetnom odmoru nalazi tročlana obitelj više srednje klase, Fares Ben Youssef i njegova supruga Meriem (uistinu odlični Sami Bouajila, vrlo dobra Najla Ben Abdallah) sa sinom Azizom (Youssef Khemiri).

Još važnije od mjesta radnje je vrijeme – kraj rujna 2011., godine, poslije revolucionarnih događaja u Tunisu i pada Bena Alija, a otprilike mjesec dana prije smrti Gaddafija iz susjedne Libije.

"Izbjeglice bježe od Gaddafijeva režima", javljaju vijesti i najavljuju neku crnu slutnju. Dok obitelj, na traženje sina, sluša peti put istu pjesmu u autu, pretječe ih džip s islamskim pobunjenicima/teroristima. Niti kilometar dalje dočekuje ih kobna akcijska scena – putnici iz džipa otvaraju vatru nasred ceste i tijekom puškaranja s njihovim protivnicima nekoliko metaka zaluta u smjeru Youssefovih.

Fares ubacuje u rikverc i daje gas do daske, ali meci su brži i jedan od njih pogađa nesretnog Aziza, probivši mu jetru. Dječakovo stanje je ozbiljno i liječnik u lokalnoj bolnici (Noomen Hamda) sugerira žurnu transplantaciju jetre, stoga se roditeljima vadi krv da se vidi tko je kompatibilniji donor i odgovara sinovoj krvnoj grupi.

To je Fares, ali DNK test otkriva kako – oprez: "spoiler" – on ne može biti otac Meriemičina djeteta. Time što Fares nije Azizov biološki otac on prema zakonu ne može biti donor, a krvna grupa majke ne odgovara sinovoj. Redateljski i scenaristički debitant u dugometražnoj igranoj formi Mehdi Barsaoui naizgledni je učenik škole dvostrukog oskarovca Asghara Farhadija u pitanju skrovitih obiteljskih tajni, misterija ljudske duše i, uopće, slojevitih emocija čovjeka.

Barsaoui je imao pri ruci zaplet iz melodrame na pedalj do sapunice i očekivalo se da će nastaviti u tom smjeru. Međutim, priča se radije razvija i komplicira u političkom okviru dramske napetice iz tadašnjosti umjesto da se posveti egzorciranju demona prošlosti supružnika u bolničkim čekaonicama, koliko god da dinamika među njima bila zanimljiva i nepredvidljiva.

Film je režiran poput kamena bačena u mirnu vodu koji u dodiru s površinom stvara nemirne valove - jedan pa drugi pa treći. Sumnjivi tip (Slah Msadek) nudi Faresu opciju da ubrza bolničku administraciju, a najbrže rješenje je da mu nabavi jetru na ilegalnom, crnom tržištu preko granice, gdje "ljudi umiru".

(Privatna) klinika i kirurg su spremni za transplantaciju, nedostaje im samo jetra po koju se odlazi u sjevernozapadnu Libiju, ali bit će, dakako, problema na granici. Slijedi tenzična utrka s vremenom jer "Tripoli će pasti večeras", kao i bitka s moralom. Prihvatiti li jetru od nekoga tko je stradao u libijskom ratu (smrt za život) ili, još gore, od nekog još uvijek živog i zdravog klinca?

Moral je na testu, muškost također, a i koncept nuklearne familije. Zalutali metak je prodro u obitelj i razbio je na komadiće kao porculansku vazu koja bi se mogla možda ponovno zalijepiti ako Fares pregrize muški ponos i ne posegne za zakonom na štetu supruge i njezina bivšeg ljubavnika.

Posezanje za zakonom krasi slabiji, ali dovoljno intrigantni film "Yalda", dugometražni drugijenac Massouda Bakhshija ("A Respectable Family"), važniji za iransko društvo nego kinematografiju. Drama "Yalda" je osovljena oko iranskog zakonskog i vjerskog "oko za oko, zub za zub" prava na odmazdu, a odvija se u vrijeme zimskog solsticija i proslave blagdana Yalde.

Naime, mlada djevojka Maryam (Sadaf Asgari; zapažena u "Nestanku" Alija Asgarija) osuđena je na smrt odmazdom zbog navodnog ubojstva svog znatno starijeg supruga Nassera. Samo obitelj stradalog može oprostiti ubojici i spasiti je pogubljenja u zamjenu za krvarinu, tzv. blood money, ali je i nepovratno poslati u smrt vješanjem.

U ovom slučaju to je Nasserova kći Mona (Behnaz Jafari; "3 lica" Jafara Panahija) koja će svoju odluku donijeti u popularnoj reality TV emisiji "Radosti oprosta" pred razrogačenim očima 30 milijuna gledatelja. Emisija je Maryamičina "zadnja nada", a o njezinoj sudbini glasaju i gledatelji preko SMS poruka i mogu je predodrediti nabolje ako ona osvoji njihove simpatije.

Najveći horor filma jest saznanje da u Iranu doista postoji slična emisija čiji format redatelj Bakhshi prisvaja, ambijentiravši 90 posto radnje u interijere TV studija, izuzev eksterijernog početka i kraja, s prizorima modernog noćnog Teherana, nalik nekom zapadnjačkom velegradu, kao kontrapunktu nemodernosti tamošnjeg patrijarhalnog društva.

Bakhshi režira film pomalo teškom televizijskom rukom i ne uviđa "metafilmske" konotacije drame, odnosno moguće paralele između režije filma ("Yalda, noć oprosta") i TV emisije unutar filma ("Radosti oprosta") na način da je njegov supstitut mogao biti/postati redatelj u televizijskom "backstageu".

Ipak, Bakhshi uspijeva sagraditi određenu napetost na temeljima težine oprosta "ubojici svoga roda" i potencijalnog pomilovanja netom pred izvjesno pogubljenje. "Neće joj oprostiti", komentira usput zaštitar TV studija i podiže tenzije dok Maryam priča voditelju i gledateljima svoju, nepoznatu stranu priče u televizijskom eteru.

Osuđenica tvrdi da je nevina (ubojstvo je bilo "slučajno"), iako je viđena kako bježi s mjesta zločina, a malo pomalo doznajemo pozadinu njezina braka koja, pak, osvjetljava pozadinu iranskog društva u pogledu spolnih i klasnih nejednakosti. Maryam je kćerka Nasserova vozača i ovaj je s njom stupio u "privremeni brak" kad je ona još bila tinejdžerica, čime ju je lišio ikakvih prava (nasljedstvo itd).

Pogođeni dramsko-trilerski momentum biva nesuptilno urušen senzacionalističkim, sapuničastim preokretima u zadnji tren u vezi Maryamčina mrtvorođenog sina kako bi ulozi bili još veći. No, društveno-kritički momentum o(p)staje, kao i onaj medijski. Pitanje života i smrti je trivijalizirano preko reality showa s natjecanjem u SMS-ovima i aparatima za umjetni snijeg, svojevrsnog "Američkog/Iranskog idola" na temu zločina i kazne.

Reprize na Bačama

Reprizne projekcije rasprodanog "Sina" i "Yalde" zakazane su za 13. i 15. srpnja u redovnom programu Ljetnog kina "Bačvice".

Izdvojeno

15. srpanj 2020 22:16