StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK

UNCUT GEMS Nebrušeni dijamant braće Safdie ili Sandlera za Oscara

4. veljače 2020. - 22:43

FILM: Uncut Gems; crnohumorni krimić; SAD, 2019. REŽIJA: braća Safdie ULOGE: Adam Sandler, Julia Fox OCJENA: *****

Odlike sprintera bile su vidljive u dobrim i lošim komedijama Adama Sandlera. Popularni "funny guy" na momente bi sprinterski eksplodirao u svom humornom izričaju i zatim često hvatao daha do idućeg sprinta, tj. naredne komične scene, a nerijetko i kreativno izdušio prije odjavne špice. Sprinter je, međutim, postao maratonac: Sandlerova energija je silna i nepresušna u jednom od najboljih filmova 2019. "Uncut Gems" koji drži visoki tempo punih dva sata i petnaest minuta trajanja.

Jednom kad počne maratonska (s)trka, Sandler ne staje "trčati" poput nekog etiopskog prvaka na srednje i duge pruge, čitavo vrijeme se nalazeći u pokretu, pričajući, vičući, kujući planove, bježeći od ljudi kojima je dužan. "Etiopska" analogija je na mjestu za čovjeka koji je, poput lika Roberta Pattinsona iz prethodnog ostvarenja kultne nezavisne braće Josha i Bennyja Safdieja "Paklena noć", majstor loših odluka i uvijek nešto kemija, igra igrice, pretače iz šupljeg u prazno, pokušava se šprehom izvući iz jedne situacije i uvući u drugu, da bi samo dublje zaglibio.

Naime, u najboljoj ulozi karijere, dostojnoj nominacije za Oscara, Sandler glumi Howarda Ratnera, židovskog draguljara, kockara i muljatora u New Yorku, a zaplet kreće kad on iz Etiopije, za lukrativnu aukciju, dobije iznimno vrijedan dragi kamen opal. Prve minute odvode nas u rudnike Etiopije gdje će jedan tamnoputi radnik pretrpjeti vanjski prijelom noge prilikom pronalaska opala. Krv i dijamant. Krvavi dijamant.

U uvodnim segmentima sadržana je poetika filma braće Safdie koji je producirao oskarovac Martin Scorsese, oduševljen njihovim prethodnikom "Good Time". Kamera Dariusa Khondjija ("Sedam", "Ljubav") penetrira u crni opal i snima fenomenalne kadrove dijamantne vizualnosti s puno raskošnih boja na kakve je sigurno otkinuo Gaspar Noe ("Ulaz u prazninu"). Slijedi briljantan prijelaz na relativno slične krajobraze drukčije boje koji izgledaju svemirski kao neki u Malickovu "Drvu života", ali su zapravo kadrovi iz videa Howardove kolonoskopije.

Opal kao da je dio njega, jezgra Zemlje i čovjeka. Howard će kasnije povući poveznicu s "The Tree Of Life" kad kaže kako u opalu možeš vidjeti čitav svemir, tj. povijest svijeta, te da su dinosauri piljili u njega. Možda i onaj jedan Malickov dinosaur. Šalu na stranu, no čitav svemir se vidi i čuje u filmskom opalu braće Safdie, napose izvanrednoj Khondjijevoj fotografiji i glazbi Daniela Lopatina ("Paklena noć") koja zvuči kao da elektronski dijamanti svjetlucaju u mraku na koncertu Tangerine Dreama.

Povijest svijeta filma također se vidi u "Uncut Gems", računajući i to da Howard prodaje statuice gremlina s dijamantima. Najdraže razdoblje kinematografske povijesti za braću Safdie su još uvijek sedamdesete, vrijeme nastanka startnih Scorseseovih karakternih krimi-drama ("Ulice zla") i, recimo, "Ubojstva kineskog kladioničara" Johna Cassavetesa, ali i osamdesete i devedesete, razdoblje ranijih crnohumornih krimića braće Coen ("Krvavo jednostavno", "Fargo").

Sandler izgleda kao spoj kućnih glumaca dvojice Coenovaca - Johna Turturra i Petera Stormarea, a zaplet "coenovski" dramatične krimi-komedije situacije ovdje je potenciran do trilerski stresne utrke s vremenom, na tragu "Good Time" s kojim "Uncut Gems" dijeli i neonski kričavu vizualnost "Spring Breakersa" Harmonyja Korinea. Ukratko, Howardov partner (Lakeith Stanfield) dovodi u njegovu draguljarnicu košarkašku NBA zvijezdu "Boston Celticsa" Kevina Garnetta (dobro glumi samoga sebe) koji se zapali za opal i želi ga pod svaku cijenu, uvjeren da će mu donijeti sreću na večerašnjoj utakmici.

Kad Howard nevoljko pristane posuditi Garnettu opal za jednu večer, pod uvjetom da ga dobije natrag ujutro (slutimo da neće), prva u nizu nepromišljenih odluka pokreće lanac kaotičnih događaja u njegovom ionako već kaotičnom životu na relaciji supruga-ljubavnica (Idina Menzel, Julia Fox). Garnett zauzvrat, u jamstvene svrhe, daje Howardu šampionski prsten, a ovaj ga, pod užasnim stresom, stavi na čuvanje kod kamatara kojemu ionako već duguje lovu, kao i mnogim sumnjivim tipovima i utjerivačima dugova što ga dočekuju ispred draguljarnice, odakle često bježi.

Ovo je jedan krajnje neuhvatljiv, nepredvidljiv i stresan film, ali stres je u njemu zarazno hektičan zahvaljujući senzornoj režiji Safdiejevih i Sandleru koji utjelovljuje košarkašku loptu na rubu obruča nakon ispucane "trice" za pobjedu prilikom izjednačena rezultata u posljednjim sekundama – ako uđe u koš, on vjerojatno ostvaruje pobjedu života, ako sklizne (u ruke protivnika), velika je šansa da gubi. "Uncut Gems" je njihov nebrušeni dijamant.

Kritizeri, začepite

Ovaj film, nepravedno zakinut u važnijim nominacijama za Oscara, zauvijek bi trebao začepiti usta svima koji smatraju da je Sandler loš glumac, iako posrijedi nije njegov prvi "ozbiljniji", dramskiji nastup. Sandler se odmicao od uloge komičarskog klauna u nekoliko navrata, u "Pijanima od ljubavi" P.T. Andersona, "Španjolskom engleskom" Jamesa L. Brooksa, "Praznom gradu" Mikea Bindera i "Komičarima" Judda Apatowa. Posljednji put je nešto tako napravio u filmu "The Meyerowitz Stories" Noaha Baumbacha.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. svibanj 2023 08:12