StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘U zmajevom gnijezdu: Kung fu za vječnost

4. rujna 2021. - 15:49

Ikonički borilački akcijski film Brucea Leeja "U zmajevom gnijezdu" ("Enter The Dragon", 1973.) nadrastao je žanr i ušao u kinematografsku legendu. "U zmajevom gnijezdu" je definicija borilačke kung fu akcije i filmske persone najveće zvijezde žanra, neprežaljenog Leeja.

Dotad su kung fu filmovi, počevši od Leejevih, udarali mahom na azijskim velikim ekranima. Hollywood je uočio međunarodni potencijal hongkonškog fenomena i Leeja. I tako je snimljen "Enter The Dragon", prvi (Leejev) kung fu film u produkciji nekog američkog studija, konkretno Warner Brosa.

FILM: Enter The Dragon; borilačka akcija; SAD/Hong Kong, 1973. REŽIJA: Robert Clouse ULOGE: Bruce Lee, John Saxon OCJENA: **** ½

Kad se "U zmajevom gnijezdu" prometnuo u masivni kinohit, žanr je naprosto eksplodirao u Americi i ostatku svijeta, uključujući i Balkan.

Svatko je htio biti Lee i lamatati nunčakama iz kućne radinosti. Više ništa nije bilo isto za kung fu i "martial arts" akcije. Lee nažalost nije doživio da osjeti "boom" svoga žanra; umro je prije premijere filma u dobi od samo 32 godine.

No, le(e)genda je rođena. Le(e)genda o kung fu filmu. U režiji Roberta Clousea izraženog vizualnog stila (usporeni pokreti, zumiranja...), "Enter The Dragon" je postao i ostao vječni testament/legat glumca i žanra, prvi – i jedini – borilački akcijski film koji je ušao u Nacionalni filmski registar američke Kongresne biblioteke jer je kulturološki, povijesno i estetski značajan za očuvanje.

Kulturološka i povijesna važnost "U zmajevom gnijezdu" očituje se i po tome što najslavniji kung fu film svih vremena funkcionira kao vremenska "Istok sreće Zapad" kapsula (prve polovice) sedamdesetih, ozvučene prepoznatljivo sjajnom fuzijom funka i jazza Lala Schifrina, jednog od vodećih skladatelja tog razdoblja ("Bullitt", "Prljavi Harry") koji je inkorporirao "eastern sound" u svoj melos.

Naime, "Enter The Dragon" je transžanrovska akcija, nominalno i legitimno borilački, ali i špijunski i "blaxploitation" akcić, kung fu James Bond i Shaft. Clouse je pripojio istočnjački žanr popularnim zapadnjačkim filmovima epohe pa tako Lee (lik se zove kao glumac) postaje svojevrsni tajni agent i prijavljuje se na turnir borilačkih vještina u organizaciji odmetnuta člana šaolinskog hrama Hana (Kien Shih) kako bi razotkrio "martial arts" paravan za sumnjivo poslovanje, poput prostitucije i trgovanja opijomom.

Sam Han je svojevrsni mlađi brat Dr. Noa, "bondovski" negativac s crnim rukavicama na rukama koji stoluje na egzotičnom otoku ("island fortress"), čak i u jednom trenutku drži bijelu mačku u naručju kao da je SPECTRE-ov Blofeld.
Lee je odveć spiritualan da bi bio ženskaroš poput Bonda, spreman na (verbalne) seksualne igrice.

Stoga, tu ulogu dijele John Saxon kao američki "playboy" Roper i Jim Kelly kao karataš Williams koji pokazuju stanoviti šarm, iako nisu u rangu Seana Conneryja i Rogera Moorea.  Afroamerikanac Kelly, stvarni nositelj crnog pojasa u karateu, poveznica je s "blaxploitation" kinematografijom i "black power" pokretom sedamdesetih, naročito kad izmlati rasističke policajce u sceni koja se godinama kasnije gleda drugim očima (George Floyd).

Zbog svega toga, "U zmajevom gnijezdu" je bio jedinstven film bez pandana, predstavivši najbolje od dva svijeta, Istoka i Zapada, sve u duhu vremena, ali na svoj način. Dok su akcijaši tadašnjice Bullitt, Dirty Harry i Shaft sređivali negativce pištoljima, Lee je koristio isključivo ruke kao oružje (i nunčake).

"Svatko može povući okidač", znakovit je predstavnik britanske tajne službe Braithwaite (Geoffrey Weeks) kad ga Lee upita "Zašto netko ne izvuče 45-icu i bang?!". No, Lee je bio brz gotovo poput metka iz Harryjeva magnuma i transponirao je svoju borilačku filozofiju i viziju akcijskog filma u američku kinematografiju.

Njegov lik je filozofičan i smatra da je najbolja tehnika "ne imati tehniku", tj. kad se suočava s protivnikom razmišlja kako "protivnika nema" itd. "Dobra borba treba biti kao mala igra, ali odigrana ozbiljno. Dobar borac nije napet, već spreman. Ne razmišlja, ali i ne sanja. Spreman je na sve što može doći.

Kad protivnik napada, ja se povučem. Kad se on povuče, ja napadam. A kad se pojavi prilika, ja ne udaram. Udarci dolaze sami od sebe", govori Lee učitelju, da bi potom učeniku rekao "Ne razmišljaj, osjećaj", slično kao što su godinama kasnije rekli protagonistu "Teneta" ("Ne pokušavajte to shvatiti, osjetite to...").

Osjećaji, tj. emocije oduvijek su preludij za Leejeve akcije, no bez pretjerane sentimentalnosti. Tako, Lee ima standardni osobni poriv da ode na turnir jer doznaje da je Hanov tjelohranitelj s brazgotinom na licu O'Hara (upečatljivi Robert Wall) neposredno odgovoran za smrt njegove sestre Su Lin (Angela Mao).

On je više-manje onaj isti Lee kojeg smo upoznali u njegovim prijašnjim filmovima, od "Šake bijesa" do "Na zmajevom putu", ali glumački opušteniji i akcijsko-borilačko-akrobatski ekstraordinarniji dok prakticira "umjetnost borbe bez borbe", u naponu karizme i snage.

Shvaćamo na što je Leejev učitelj ciljao kad je na početku priče notirao kako je njegov talent "nadišao fizičku razinu". Naime, Leejeva duhovnost transcendira tjelesnost kao i emocija akciju, premda je njegova uloga prvenstveno fizičkog tipa. Rijetkost je da je jedna od najpamtljivijih akcijskih "slow motion" scena u ovakvom filmu emotivnog karaktera.

U momentu kad se Lee borilački suoči s O'Harom i s lakoćom nadmaši njegovu vještinu, a ovaj razbije bocu o bocu kako bi ga oštricama razrezao i ubio, junak je teška srca primoran usmrtiti protivnika, makar se to kosilo s njegovom filozofijom.

Umjesto da prikaže Leejev završni udarac nogama iz skoka, kamera Gila Hubbsa ("The Wrestler", "Golden Needles") radije fokusira njegovo lice u emotivnom grču nakon što vokalizira bolni krik kao da će i sam izdahnuti, usporavajući koreografiju emocije kao posljedičnu kulminaciju akcije do usporenog pokreta.

Koregrafija emocije jednako je važna kao koreografija akcije i na momente da se čini kao da je Lee, boreći se do posljednjeg daha, slutio da će mu ovo biti posljednji (kompletirani) film ili ga bar Clouse tako snima, predosjećajući glumčev fatum. Sličan efekt je prisutan, mada ne tako pojačan, kad Lee kuša krv sa svoje rane u fenomenalnoj završnom okršaju s Hanom.

Između ove dvije scene smjestile su se atraktivne masovne tučnjave s Leejem protiv nekoliko desetaka napadača (jednog od njih igra i njegov nasljednik, tada nepoznati Jackie Chan), udarajući ih rukama, nogama, nunčakama, lomeći im vratove itd., no lišene su opipljivog emotivnog angažmana.

Međutim, konfrontacije "jedan-na-jedan" pršte od akcije i emocije, ali i režijske kreacije poput subjektivnih kadrova zadavanja i primanja udaraca. Borba Williamsa i Hana dobro je zagrijavanje za Leejev klimaktički duel s glavnim negativcem za kojeg doznajemo kako ima metalnu šaku i da je može skinuti i zamijeniti za kandžu.

Duel se odigrava u dvorani zrcala Hanova muzeja, gdje Crouse izvrsno akcijski parafrazira Wellesovu "Damu iz Šangaja" dok Lee razmišlja kako nadmudriti oponenta "skrivenog" u jednom od ogledala. Scena je zamrznula Leeja u vječnosti. Lice, tijelo i udarci junaka ogledaju se u nizu zrcala preko cijeloga ekrana, reflektirajući odraze akcijske beskonačnosti.

Mladi Bolo Yeung

Mladi Bolo Young je ostvario upečatljiv nastup u filmu koji ga je definirao kao impresivnog negativca u kasnijim Van Dammeovim hitovima ("Krvavi sport", "Osveta blizanaca"). P.S. "U zmajevom gnijezdu" se prikazuje 4. rujna u elitnom večernjem terminu na RTL2.

item - id = 1124828
related id = 0 -> 1136599
related id = 1 -> 1136718
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 02:25