StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Sutra nikad ne umire‘: Zaustavite tisak za Bonda

22. listopada 2021. - 08:51

Spojena slika s kadrom motocikla iz friškog Craigovog hita "Za smrt nema vremena" i starijeg Brosnanovog "Sutra nikad ne umire" (1997.) ovih dana kruži internetom naglašavajući razlike u pristupu "Bondovima". Iz "Tomorrow Never Dies" uzet je kadar agenta 007 kako upravlja robusnim BMW-om, a iza njega se nalazi Bond-djevojka u tijelu Michelle Yeoh.

U kadru iz "No Time To Die" motocikl je skuter i vozi ga tamnoputa agentica (Lashana Lynch) koja je dobila 007 status u Bondovu odsustvu, dok Craigov junak sjedi iza nje i drži je pristojno oko struka. Razlika je očita. Ne samo da je Bond u toj sceni iz novog nastavka "spao" s motora na skuter (na početku je vozio kroser), nego i s vozača na suputnika. Feminizam se do kraja uvukao u serijal u filmu "Za smrt nema vremena", nema što.

FILM: Tomorrow Never Dies; akcija; SAD/Velika Britanija, 1997. REŽIJA: Roger Spottiswoode ULOGE: Pierce Brosnan, Jonathan Pryce OCJENA:  *** ½

Međutim, prava je istina da je, ironično, upravo "Sutra nikad ne umire" natuknuo feminističku sutrašnjicu serijala u liku Yeohičine kineske agentice Wai Lin. Podsjetimo se samo motor-scene. Vezani lisicama, Bond i Lin su se koškali tko će voziti motor, ali daleko od toga da je ona tek tako pristala biti vožena, čak je prva zakoračila da sjedne na mjesto vozača.

Ulogu vozača je nakon kraćeg natezanja preuzeo Bond, ali upravljač je, mijenjajući brzine, držala i Lin koja, usto, nije mirno sjedila straga, već se u jednom trenutku prebacila naprijed i sjela junaku u krilo, okrenuta prema njemu kao prilikom seksa. Na stranu što nešto tako seksualno "provokativno" tijekom neke akcije ili općenito nismo vidjeli u Craigovim "Bondovima", Lin je bila dotad uvjerljivo najsnažnija i najakcijskija Bond-djevojka, svjetlosnim godinama udaljena od "bondovske" dame u nevolji.

Bez nje ne bi bilo Jinx (Halle Berry) u "Die Another Day", niti privremene agentice 007 i akcijske Kubanke Palome (Ana De Armas) u "No Time To Die". Lin takoreći ne treba Bonda i njegovu pomoć, ona je ravnopravna saveznica, jednako snalažljiva poput "dekadentnog agenta s pokvarenog Zapada". Jasno, na kraju će, pomalo forsirano, pasti na Bondov dekadentni šarm i u junakovu zagrljaju dočekati odjavnu špicu, sukladno tadašnjim pravilima serijala, kakva su (pre)kršili Craigovi filmovi, od "Casina Royale" nadalje.

Kad krene priča o Craigovim "Bondovima", ističe se da su se oni maksimalno udaljili od eskapističkih Brosnanovih i Mooreovih, tj. približili ranim Conneryjevima ("Dr. No", a ne "Operacija Grom") i dvama Daltonovima ili Lazenbyjevu "U službi Njezinog veličanstva" u smislu realističnosti lika kao istodobno ljudskijeg i hladnokrvnijeg junaka, ako ne i njegova djela (akcijašenje, ljubovanje).

Pa ipak, novo gledanje "Tomorrow Never Dies" pokazuje da je Craigova era imala na umu barem ovaj Brosnanov film, kad su ga već mnogi drugi zaboravili. "Sutra nikad ne umire" je najpodcjenjeniji od četiri Brosnanova "Bonda" i jedva da ga netko spominje pored "Zlatnog oka" i "Svijet nije dovoljan" ili "Umri drugi dan" (barem će biti istaknut zbog Berry u bikiniju).

Film je imao tu nesreću da je izašao u isto vrijeme kao i "Titanic" koji ga je zasjenio na svjetskim kinoblagajnama pa je zaradio manje od prethodnika "Goldeneye", ali i narednih dvaju Brosnanovih 007 akcija, iako im nije inferioran; štoviše vodi "mrtvu trku" s "The World Is Not Enough" za drugo mjesto na listi "Bondova" njegove ere i vjerojatno zaslužuje blagu prednost.

Kao prvo, 007 u ovom filmu ima prošlost s jednom Bond-djevojkom, Paris (Teri Hatcher), inače suprugom medijskog magnata i glavnog negativca Elliota Carvera (Jonathan Pryce; "Brazil"), da stvari budu kompliciranije. "Spavaš li još s pištoljen ispod jastuka", Paris pita Bonda kad se sretnu nakon nekog vremena.

Nije toliko bitno što će Paris opet leći s Bondom, premda je prethodno decidirano rekla "Ja sam spremila svoj krevet ti više ne spavaš u njemu". Bitnije je priznanje da je Bondu njezina prisnost "postala prijetnja", a kako je njegov posao u toj fazi bio "ubitačan za veze", morao se odvojiti. Gledatelj njihovu prošlost nije vidio, ali ju je doživio u kratkom roku tako da osjeća emotivnu konekciju i shvaća da je za Bonda posrijedi nešto osobno kad Paris strada kao jedan od najtragičnijih ženskih likova serijala.

Kao drugo, a što proizlazi iz prvoga, Bond je u jednoj sceni možda i najhladnokrvniji ikad. Carverov čovjek, dr. Kaufman (Vincent Schiavelli), odgovoran za smrt Paris, drži Bonda na nišanu, no 007 brzo preokreće situaciju u svoju korist uz malu pomoć Q-ova "gadgeta". "Čekaj, ja sam samo profesionalac koji obavlja svoj posao", pravda se Kaufman. "I ja", kaže Bond i spraši mu metak u glavu hladan kao led.

Navedene scene mogle su se naći u nekom od Craigovih filmova (minus "gadget"), ali razlika između "Skyfall" i "Tomorrow Never Dies" jest da je potonji dopustio Bondu da se zabavlja s dvosmislenim seksualnim ("You've always been a cunning linguist") i inim "one-linerima" ("Svašta tiskaju ovih dana"), odnosno da i dalje bude neuništivi akcijsko-fantazijski junak blockbustera većeg od života.

Ukratko, Bond je dovoljno ozbiljan kad treba (izostao je komentar tipa "one night in Paris"), ne i preozbiljan, jednako kao i sam film, počevši od spektakularne uvodne scene na "terorističkom supermarketu" negdje u Rusiji, odakle će 007 morati poletjeti bojnim avionom s nuklearnim projektilima prije nego raketa, ispaljena prema toj lokaciji, digne sve u zrak da "Černobil izgleda kao piknik" u usporedbi s ovim udarom.

Način kako je Bond riješio kopilota koji ga je davio, izbacivanjem iz kokpita da uleti u pilotsku kabinu drugog aviona iznad njega, potvrđuje da su "Istinite laži" bile model za Brosnanove "Bondove", posebice njegov završni "one-liner" ("Backseat Driver!") odlično prilagođen na hrvatski jezik ("Davež!").

Cijeli se blockbusterski film može najbolje prelomiti preko dijaloga Bonda i Q-a (Desmond Llewelyn) prilikom predaje BMW-a sa standardnom opremom u vidu mitraljeza i raketa te daljinskim upravljačem za auto. "Treba li ti odšteta za sudar? Da. Požar? Vjerojatno. Uništenje imovine? Definitivno! Osobne ozljede? Nadam se da ne, ali nesreće se događaju...".

Sudari, požari i uništenja imovine ovdje još uvijek imaju prednost nad osobnim ozljedama, stoga 007 jedva da će prokrvariti u zadnjoj akcijskoj sceni. 007 je još uvijek neuzemljen u stvarnosti, ali zlikovac je zato realističan, čak i realističniji danas nego 1997., što film čini jednim od najvizionarskijih i najrelevantijih "Bondova".

Slično brojnim Bond-negativcima prije njega, Carver želi "kompletnu totalnu svjetsku dominaciju", ali za razliku od njih on smatra da su riječi, tj. informacije novo oružje i odlazi korak dalje od u filmu citiranog Randolpha Hearsta koji je govorio "vi osigurajte slike, ja ću osigurati rat".

Naime, Carver osigurava i rat i slike. On orkestrira Treći svjetski rat za vlastiti profit i medijski ga pumpa huškačkim senzacionalističkim naslovima jer rat prodaje novine. "Sutra nikad ne umire" je predvidio danas u pogledu medijskog huškanja i senzacionalizma. Svašta tiskaju ovih dana.

Izvorni naslov ‘Tomorrow Never Lies‘

Izvorno se film trebao zvati "Tomorrow Never Lies" ("Sutra nikad ne laže"), ali je faks s naslovom filma krivo pročitan. Ovo je bio dotad jedan od kraćih "Bondova", s trajanjem od nepuna dva sata. Također, ovo je i jedan od najljepše snimljenih Bond-filmova; snimatelj je budući oskarovac Robert Elswit ("Bit će krvi"). Usto, režirao ga je akcijski pismeno veteran Roger Spottiswoode ("U plamenu Nikaragve", "Air America"), tri godine kasnije odabran za SF triler "Šesti dan". Spotttiswoode je imao veliku pomoć u legendarnom koordinatoru kaskadera Vicu Armstrongu.

item - id = 1137013
related id = 0 -> 1137373
related id = 1 -> 1136599
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. listopad 2021 16:05