StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

SNAJPER: UBOJICA Pucnjevi u prazno

Piše Marko Njegić
24. lipnja 2020. - 20:07

Kladimo se da gotovo nitko nije očekivao da će "Sniper" postati jedna od najdugovječnijih akcijskih franšiza kad je izvorni film prikazan 1993. godine. Bila je to solidna nisko/srednjebudžetna psihološki intonirana ratna akcija s Tomom Berengerom i Billyjem Zaneom u glavnim ulogama iskusnog i mladog snajperiste na misiji smaknuća panamskog generala.

"Snajper(ist)" je odveo redatelja Luisa Llosu do viskobudžetne "A" lige" i režije "Specijalista", ali nije dao veliki obol žanru osim što je prvi prikazao metak kako leti zrakom u "slow motionu". Meci su izlijetali iz cijevi pištolja u uvodu "Cobre" i "Ricocheta", no samo je "Sniper" ovjekovječio putanju ispaljenog metka u usporenom pokretu po uzoru na strijelu u blockbusteru "Robin Hood: Princ lopova".

FILM: Sniper: Assassin's End; akcija; SAD, 2019. REŽIJA: Kaare Andrews ULOGE: Chad Michael Collins, Tom Berenger OCJENA: **

Je li ova scena inspirirala "bullet time" efekt u "Bladeu" i "Matrixu" ili ne, metak "Snipera" nastavio je letjeti. Deset godina kasnije, u post-9/11 nedostatku akcijskih filmova, snimljen je pošten nastavak pod redateljskom palicom iskusnog akcijaša Craiga R. Baxleya ("Action Jackson", "Dark Angel", "Stone Cold") u kojem se na meti Berengerova snajperiste našao - srpski general odgovoran za etničko čišćenje.

Od 2003. do 2020. nagomilalo se još šest nastavaka "Snajpera" za (zasad) ukupno osam filmova franšize. Ni serijal "Umri muški" niti "Nemoguća misija" nemaju još toliko dijelova. Zapravo, "Sniperu" po kvantiteti samo konkurira "Fast&Furious", njegova sušta franšizna suprotnost. "Brzi i žestoki" su sinonim za akcijski kinoblockbuster, a "Snajper" je direktno-na-video serijal.

Premda, "Sniper" preuzima "modus operandi" kinofilmova u smislu da je Berenger od četvrtog dijela serijala, svojevrsnog "reboota" franšize podnaslovljena "Reloaded", postao sporedan lik i prepustio najveći broj akcijskih scena filmskom sinu Chadu Michaelu Collinsu koji je na ne pretjerano jakim plećima ponio svaki idući nastavak.

Gledajući film "Snajper: Ubojica" poželimo da je nastao unutar visokoproračunskog Hollywooda i da je karizmatični Berenger pomlađen na svoju raniju akcijsku sliku i priliku iz devedesetih ("Sniper", "The Substitute") kako bi ponio glavnu ulogu. "Vidio si kako gađam, ovaj starac još svašta može", Thomas Beckett govori sinu Brandonu, dok Berenger u brojanju ožiljaka prošlih misija znade podsjetiti da je nekoć bio pravi glumac (nominacija za Oscara u "Vodu smrti").

Berenger još ima "šuga" i mogao bi dobiti ulogu u "Plaćenicima 4", što se reče. Međutim, njegov filmski sin je sušta suprotnost ocu. Collins nema karizme ni kad govori ni kad šuti, a nije ni izbliza tjelesno impresivan udarač/revolveraš poput prvaka direktno-na-video akcija Scotta Adkinsa, makar se ulogama u serijalu "Sniper" očito želi nametnuti kao takav.

Ukratko, nažalost, drugo/trećerazredan je kao glumac i akcijski junak. Sam film je također niža akcijsko-trilerska liga, još jedna kopija "Bjegunca" o heroju (snajperistu) krivo optuženom za umorstvo (preciznije, smaknuće korumpiranog južnoameričkog političara).

Najpamtljivije orkestrirana akcijska scena je prepad negativaca na policijsko vozilo koje prevozi Brandona u lisicama, iako djeluje kao kopija završnog puškaranja iz "Bratstva lopova" s Gerardom Butlerom onako kao što je to bila kopija centralne pucačine iz "Vrućine" Michaela Manna.

Novi redatelj u serijalu "Snajper" Kaare Andrews nije Llosa i Baxley, niti Claudio Fäh (četvrti i sedmi film; "Saga o Vikinzima"), ali svejedno pokazuje mrvicu senzibiliteta za akciju u toj sceni i zumovima kamere koji dočaravaju ispaljivanje hica iz snajperske (automatske) puške. Ustvari, najbolja scena filma tiče se trosmjerne psihološko-akcijske igre između snajperista.

Otac i sin kroz ciljnik snajpera traže naizglednu negativku kodnog imena Dama Smrt (Sayaka Akimoto), kao i ona njih, a Andrews u jednom trenutku akcijsku psihologizaciju i tenziju ovjekovječuje s tri podijeljena ekrana i pucačima kako nišane u krupnom planu. Japanska glumica i pjevačica Akimoto ostvarila je neloš debi u američkom filmu i ne bi nas začudilo da joj producenti prepuste glavni snajper franšize ako ne žele s Collinsom nastaviti pucati u prazno.

Zvijezda 80-ih i početka 90-ih

Tom Berenger bio je prilično sjajna zvijezda osamdesetih i početka devedesetih. Sjetimo se samo naslova filmova u kojima je glumio: "Fear City", "Someone To Watch Over Me", "Shoot To Kill", "Major League", "Shattered"...

#CINEMARK#CINEMARK U KUĆNOM KINU#AKCIJSKIFILMOVI

Izdvojeno

02. srpanj 2020 22:48