StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Sjedinjene države protiv Billie Holiday‘: Sav taj jaz i jazz

23. ožujka 2021. - 20:44

"Tiče se ljudskih prava", decidirano se u jednoj sceni proklamiraju namjere filma "Sjedinjene države protiv Billie Holiday" afroameričkog redatelja Leeja Danielsa, poznatog po jednako društveno angažiranim ostvarenjima "Precious" i "Batler". "The United States vs. Billie Holiday" je primarno drama o ljudskim pravima i sekundarno klasična ili klasičnija biografija tamnopute jazz legende, kao što je to bio film "Lady Sings the Blues" iz 1972. sa soul pjevačicom Dianom Ross u glavnoj ulozi.

Prelomljen preko društveno-političke situacije njezina vremena (rasizam i ugnetavanje Afroamerikanaca), odnosno podrazumijevano povučenih paralela s rasističkom sadašnjicom i kulminacijom tenzija u slučaju smrti nesretnog Georgea Floyda 2020., Danielsov film je ponajprije drama o dubokom jazu bijelaca i crnaca, FBI-ja i Billie Holiday, pa tek onda glazbenom jazzu.

FILM: The United States vs. Billie Holiday; drama; SAD, 2021. REŽIJA: Lee Daniels ULOGE: Andra Day, Trevante Rhodes DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: *** ½

Kao takav, uklapa u niz recentnih pro-oskarovskih političko-kulturnih uradaka "Juda i crni mesija", "Jedna noć u Miamiju" i "Ma Rainey: Majka bluesa" i, baš poput njih, najbolji je upravo u glumačkoj partiji R&B pjevačice i kantautorice Andre Day koja je nedavno osvojila Zlatni globus i friško zasluženo nominirana za Oscara zahvaljujući izvrsnom psihofizičkom utjelovljenju Holiday, izvedbi opipljivog zvjezdanog magnetizma i sirove emotivnosti.

"Sjedinjene države protiv Billie Holiday" se otvara podatkom oslikanim mučnom crno-bijelom fotografijom: američki Senat je početkom dvadesetih godina prošlog stoljeća razmatrao zakon zabrane linčovanja Afroamerikanaca koji nije prošao. U tom tonu film se i zatvara informacijom da isti taj Senat, cijelo stoljeće kasnije, točnije prošle godine, nije odobrio zakon o zločinu iz mržnje.

Između otvaranja i zatvaranja dominira pjesma "Strange Fruit" s opjevanim linčom i "humaniziranjem linčovanih (crnih) mladića", zbog čijeg je izvođenja jazz zvijezda bila osuđena na "linčovanje" FBI-ja. Dakle, znakovito je da je naracija filma primarno osovljena oko pjesme "Strange Fruit" kao "okidača za pokret za Građanska prava", a ne hitova poput "All Of Me", "Solitude" ili "I Cried For You" sa sugestivnim naslovima koji sugeriraju cjelokupne "sve-o-meni" biografske crtice iz života pjevačice i "blueserski" proživljenih i opjevanih emotivnih stanja (samoća, suze za ljubavi).

Anti-linčovska "Strange Fruit", pjesma stoljeća po časopisu "Time", bila je himna crnačke zajednice, pjesma koja "podsjeća da nas ubijaju", a Billie ju je pjevala "za sve nas" kao "glas našeg naroda", u inat zabranama FBI-ja. "Zar vam život ne bi bio lakši da ste surađivali", pita je novinar Reginald Lord Devine (Leslie Jordan) u intervjuu pred kraj njezine karijere.

Intervju je dramaturška okosnica filma i odatle se priča "flešbekovski" vraća unatrag desetak godina, u vrijeme kad je FBI prvotno postao njome opsjednut, osobito rasistički agent Harry Anslinger (Garrett Hedlund) kao utjelovljenje očitog, crno-bijelog negativca na rubu karikature sa stavom da je jazz glazba "vražja" i da "crnčuge zagađuju američku zajednicu".

FBI je imao veliki adut u ovisnosti pjevačice i uhićivao je zbog posjedovanja droge, uz pomoć (crnih) saveznika-izdajnika iz njezinih redova da joj, nerijetko i lažno, podmeću inkriminirajuće dokaze, a zbog droge se Holiday uklapa u biografske filmove o autodestruktivnim glazbenim zvijezdama i film se dotiče ovisničkih i inih kompulzija u scenama drogiranja, pijančevanja, mlaćenja i zlostavljanja.

Redatelj Daniels uzima pjesničku slobodu i pretvara Jimmyja Fletchera (Trevante Rhodes) u Billiena ljubavnika iz iskupničkih pobuda nakon što ga je izjedala krivnja zato što joj se predstavljao kao fan, skrivajući identitet agenta FBI-ja. Taj potez može djelovati "too much" za dramu koji tipuje na realizam toliko da se kolor ponekad efektno pretapa u crno-bijelu sliku iz filmova onog vremena, ali je razumljivo povučen u svrhu kakvog-takvog (romantičnog) eskapizma od posvemašnjeg čemera koji je Holiday živjela od malih nogu.

Jedan odlično režirani flešbek vraća se u djetinjstvo pjevačice u trenu kad je ona nadrogirana i tad se u cijelosti čuje "Strange Fruit", pjesma s kojom Billie ima najkompleksniji odnos u filmu i prkosi rasistima, čak i KKK-u izvodeći je na američkom jugu. "Vaši unuci će pjevati 'Strange Fruit'...", prognozira Holiday kad je FBI uhiti na samrtnoj postelji. Billie je umrla, "Strange Fruit" i njezine pjesme žive vječno.

Šanse za Oscara

Nije isključeno da bi Andra Day mogla iznenaditi konkurentice na dodjeli Oscara i osvojiti zlatni kipić. Konkurentice su joj Frances McDormand ("Zemlja nomada"), Vanessa Kirby ("Krhotine žene"), Carey Mulligan ("Djevojka koja obećava") i Viola Davis ("Ma Rainey: Majka bluesa").

item - id = 1086215
related id = 0 -> 1137013
related id = 1 -> 1136599
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 11:04