StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Sastanak s nepoznatom‘: Spremni na ‘blind date‘ s 2021.?

31. prosinca 2020. - 18:52

Pretražujući filmske programe domaćih i stranih kanala u potrazi za "idealnim" filmom za prijelaz 2020. u 2021., odnekud se stvorila romantična komedija "Sastanak s nepoznatom" ("Blind Date", 1987.), tempirana za emitiranje 5. siječnja na Cinemaxu. Prosvjetljenje. Ponovite samo još jednom naglas naslov filma: sastanak s nepoznatom ili sastanak naslijepo.

Posljednjih dana na društvenim mrežama se naveliko dijeli filmski intonirani "meme" s natpisom "Ja u 2021. ne ulazim dok ne pogledam trailer". I doista, nakon turbulentne 2020. iz žanra filma katastrofe (virusi, potresi...), opreza nikad dosta dok se spremamo na "blind date" s 2021. za koju ne znamo što sobom nosi, ali nadamo se (naj)boljem.

FILM: Blind Date; romantična komedija; SAD, 1987. REŽIJA: Blake Edwards ULOGE: Kim Basinger, Bruce Willis OCJENA: ****

Ako je 2020. bila hektična kao prvih sat vremena i dvadeset minuta "Sastanka s nepoznatom", neka 2021. bude poput njegova sretnog završetka ili neka se barem zadrži u rom-com žanru. No, neovisno o simboličnom naslovu za doček Nove godine, film je svejedno dobar odabir za (post)novogodišnje gledanje kao zabavna, lepršava romantična komedija stare "slapstick" škole i takozvanog visokog koncepta satkanog u kovanici "blind date".

Upravo je rom-com Blakea Edwardsa (serijal "Pink Panther", "Zabava", "Desetka", "Victor/Victoria") zaslužan za to što se termin "blind date" ustalio u općoj kulturi, označavajući (ljubavni) "spoj naslijepo", odnosno nalazak s nekim koga ćete tad vidjeti prvi put u životu. Stvar može ispasti totalno super, ali i teški "disaster", a Edwardsov film hvata oba pola, obrnutim redoslijedom.

Na "blind date" se odlučuje "yuppie" biznismen Walter Davis (Bruce Willis) nakon što njegov šef (George Coe) očekuje da povede pratnju na važnu večeru s poslovnim partnerima iz Japana. Po "najvišim preporukama" brata Teda (Phil Hartman), Walter će se naći s rodicom njegove žene – Nadiom Gates (Kim Basinger).

Ona je veoma lijepa, njezina ljepota nokautira, a ima i dobar smisao za humor. Međutim, postoji "catch": Nadia dolazi u paketu s "uputama za korištenje", baš poput gremlina Gizma. Kao što se Gizmo ne smije hraniti iza ponoći, tako i Nadiji nije uputno dati da pije alkohol. "Ne daj joj da se opije, jer u potpunosti gubi kontrolu", upozorava brat Waltera, uz dodatak "she gets real wild".

Za Waltera će Nadia postati ono što je za "yuppieja" Charlieja Driggsa (Jeff Daniels) bila "čudesna djevojka" Lulu (Melanie Griffith) u godinu dana starijoj komediji "Something Wild" Jonathana Demmeja koja je podatna za "80's comedy" maraton s "Blind Date". I Nadia i Lulu će olabaviti kravatu više ili manje ukočenim biznismenima i na njih djelovati oslobađajuće luckasto.

Naravno, isprve obojica to tako ne vide. A ne vide, tj. ne vjeruju, ni da će stvari izmaći kontroli nakon što potpadnu pod čari ljepotica. Nadia ima upečatljiv i pamtljiv ulazak u film, na tragu Bo Derek u Edwardsovu "10", pri čemu redatelj kao da parafazira scenu s Kim Novak u Hitchcockovu klasiku "Vertigo".

Walter dolazi po nju u njezin stan, još uvijek očekujući da nije toliko lijepa kako je bije glas. Točno u momentu kad Nadia treba izaći iz toaleta, nestane struje. "Ovo je stvarno sastanak naslijepo", kaže ona u tami i predloži Walteru da nađe šibice. Kad on zapali šibicu, ona iz mraka zakorači na svjetlo i "wow", očaravajuća je kako to samo može biti Kim Basinger, prekrasna i kao brineta.

Opijen njezinom ljepotom, Walter se oglušuje na upozorenje ("ne bi smjela piti") i vadi bocu šampanjca, omogućujući Nadiji da "malčice poludi". Jedna čaša, dvije... Nadia se hihoće usred restorana i, u prvom od par tzv. ponavljajućih gegova ("running gag"), para džepove na sakoima gostiju poslovne večere koju iz početne "malo je popila" nelagode pretvara u potpunu pijanu katastrofu.

Nesretni Walter dobiva otkaz, a kao da to nije dovoljno, Nadijin psihotični bivši, odvjetnik David Bedford (John Larroquette), počinje ih pratiti cijele večeri koja se za "yuppieja", ali i svo troje, pretvara u svojevrsnu "idiotsku noć". Edwardsov film nije nadrealan kao Scorseseov "After Hours", ali sugerira da je mogao to postati u sceni kad Nadia i Walter zakorače da će ući u kuću koja je "pokretna" i biva odvučena u tom trenutku kao da je auto kojeg diže "pauk".

Majstor farsičnog komičnog žanra je ovdje na domaćem terenu, najviše kad humor dobije "slapstick" kvalitetu. "Sastanak s nepoznatom" možda nije komični klasik kao spomenuti Edwardsovi, ali je svakako klasična komedija (u najboljem smislu te riječi) kakve se danas rijetko snimaju, a i u osamdesetima nisu bile tako česte pored "Policijskih akademija" itd.

Režija se ne libi općih mjesta rom-coma (spašavanje mlade s oltara vjenčanja), no povremeno je iznimno nadahnuta u nizanju humorističnih pasaža, primjerice u završnici ambijentiranoj u veliku kuću Davidova oca-suca (William Daniels) s ulijetanjima/izlijetanjima likova iz soba kroz vrata ili prozore i jednim nezaboravnim pokliznućem na lopticu za golf.

David je ogledni primjer idiota iz komedije i Larroquette je urnebesan u ulozi, sposoban ukrasti scene zvjezdanom paru, ujedno i akter najboljeg ponavljajućeg gega filma kad se njegov lik triput zabije autom u razne izloge ili zgrade (dućan za kućne ljubimce, trgovina bojama...).

Ipak, "Blind Date" je film Basingerice i Brucea Willisa kojima je lijepo legao u toj fazi karijere. Basinger je 1983. s Edwardsom surađivala na "Čovjeku koji je volio žene", iste godine kad je postala Bond-djevojka u "Nikad ne reci nikad" i skrenula pažnju na sebe, a redatelj ju je razmatrao još za ulogu u "Desetki", ali na kraju angažirao poznatiju Derek.

Glumici je trebao jedan ovakav film nakon "Devet i pol tjedana" da je ljudi vide i kao potentnu komičarku ("Moja maćeha je izvanzemaljac"), ne samo seks-bombu. Njezin lik je seksi i tempirana bomba koja eksplodira u doticaju s alkoholom, ali ne i "sex-bomb" kao protagonistica erotičnog hita "9 ½ Weeks".

Willisu je, pak, ovo bio prvi kinofilm i on se odlično snašao u tijelu lika kakvog su kod Edwardsa glumili velikani komedije Peter Sellers i Dudley Moore ("The Party", "10"). Bruce je iza sebe imao samo nastup u humorističnoj seriji "Slučajni partneri"/"Moonlighting" i potencirao komičnu maničnost u budućem smjeru "Smrt joj dobro pristaje", ali i demonstrirao ubojiti šarm koji će rabiti u brojnim akcijskim filmovima, od "Umri muški" nadalje.

"Die Hard" je Willisu bio suđen, kao i akcijski žanr. U jednoj sceni se vidi neboder u izgradnji koji će biti poprište radnje u "Umri muški", na Davida potežu pištolj, tuku ga i sudaraju se s njime u autu na cesti, a hvata ga i sučev doberman po imenu – Rambo. Budući "willisovski" akcijski "die hard" heroj je bio u izgradnji u "Sastanku s nepoznatom". Komedija počinje kao epizoda "Slučajnih partnera", a završava kao audicija za "Umri muški". Happy New Year!

Umalo Madonna i Penn u filmu

Madonna je bila u igri za glavnu žensku ulogu i htjela je da joj partner bude Sean Penn, ali dogovor nije postignut. Samoga sebe, pak, glumi gitarist Stanley Jordan I izvodi "Treasures".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. svibanj 2022 23:33