StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

RAZJARENI BIK Nokaut svih nokauta Roberta De Nira

14. prosinca 2020. - 21:39

Zid sobe potpisnika ovih redaka još uvijek ponosno krasi uokvireni jumbo-plakat "Razjarenog bika"s (1980.), nalazeći se u zlatnoj sredini između "Lica s ožiljkom" i "Terminatora", u nizu kultnih klasika započetom "Paklenim šundom". Robert De Niro u boksačkoj pozi Jakea La Motte uramljen je i obješen otprilike negdje 2000., početkom faksa.

Dvadeset godina kasnije, kult filma Martina Scorsesea i De Nirove uloge nije jenjao, naprotiv snažniji je nego ikad prije danas kad "Raging Bull" obilježava 40. godišnjicu. Na novo gledanje "Razjareni bik" je legao najbolje dosad i obranio titulu boksačko-dramskog prvaka teške kategorije, pa makar La Motta boksao u srednjoj.

FILM: Raging Bull; drama; SAD, 1980. REŽIJA: Martin Scorsese ULOGE: Robert de Niro, Joe Pesci OCJENA: *****

Kakav film, kakva režija i kakva uloga. Uloga možda i najviše. Metodska gluma s velikim "M". Metoda od A do Ž. Osobno, De Nirova izvedba u "Taksistu" još uvijek ima blagu prednost, ali ovo je "close second" ili "au pair". Govorimo o dvije ponajbolje uloge svih vremena. Izvedbom La Motte, (razjarenog) "bika iz Bronxa", De Niro je postigao boksački nokaut svih nokauta i podigao glumu na (naj)veću razinu, službeno preuzevši štafetu od Marlona Branda.

Pred sami kraj filma, deblji za blizu 30 kilograma (!), De Niro oponaša i citira Branda iz klasika "Na dokovima New Yorka" Elija Kazana, odnosno glumački legendarnu scenu kad njegov lik Terry Malloy govori mlađem bratu Charleyju (Rod Steiger) da je "mogao biti netko", prošavši put od momka koji obećava do razočaranog propalice.

Kao netko tko je i sam imao problematičan odnos s mlađim bratom, menadžerom Joeyjem (Joe Pesci u zagrijavanju za "Goodfellas" i "Casino"), La Motta se pronašao u citatu. Scorsese se, pak, pronašao u tome da je glavni lik dosegao vrhunac i kreće nizbrdo ("Dobri momci", "Casino"...).

No, završna scena je nedvojbeno postavljena i da se De Niro okruni kao Brandov legitimni nasljednik, a naslanja se direktno na uvodnu kojoj prethodi briljantna špica operna zamaha ("Cavalleria Rusticana" Pietra Mascagnija) s La Mottom kako u "slow motionu" skakuće u maglovitom ringu i boksa u prazno, definirajuća za film "Raging Bull".

Ogoljena, realistična, a opet zavodljivo raskošna i stilizirana crno-bijela fotografija Michaela Chapmana, samoća La Motte u ringu i njegova borba protiv svoje sjene, samoga sebe kao najvećeg neprijatelja... Sve je to od presudna značaja za vizuale i motive "Razjarenog bika".

I onda eto "reza" na 1964. i La Mottu kako se, godinama kasnije, debeo, napuhan kao balon, priprema za ulazak u neki drugi "ring", tj. izlazak na "stand up" pozornicu, ne u ulozi borca, već stihotvorca. "Pamtim svaki pad, kroše, direkte grdne da ti koža otvrdne. Život(a) mi ne bijaše bez prošlosti bludne", La Motta se igra Shakespearea, kao što Scorsese pretvara njegov film u "šekspirijansku" tragediju.

"Iako nisam (Laurence) Olivier radije bih...", zastane načas i nastavi. "Iako nisam Olivier, da je pred njim Sugar Ray (Robinson) rekao bi od ringa je važnija igra ('play'), stoga maknite stvari da bik se razjari", izrecitira La Motta rimu koja zvuči bolje na engleskom ("So give me a stage, where this bull here can rage") i zaključi "To je zabava".

Zanimljivo da je La Motta spomenuo baš Oliviera, što se opet može shvatiti metafilmski za De Nira. Smatran kao jedan od najvećih glumaca svih vremena, Olivier je njegovao stari britanski "šekspirijanski" kazališno-filmski stil glume. Snimajući "Maratonca", Olivier je otkrio da De Nirov generacijsko-metodski pandan Dustin Hoffman, jedan od prvaka "novohollywoodske" glume sedamdesetih (Al Pacino, Jack Nicholson), nije spavao 72 sata prije snimanja scene u kojoj je njegov lik proveo tri dana bez sna.

"Moj dragi dječače, zašto ne pokušaš to odglumiti", upitao je Olivier mlađeg kolegu. Vjerojatno bi sličan savjet dao i De Niru u "Razjarenom biku". Mogao je De Niro "pokušati to odglumiti", ali onda bi "samo" glumio La Mottu. Ovako je doslovce utjelovio La Mottu, ušao pod njegovu kožu, postao i bio on.

Kao takav je posijao tragove za buduće glumačke transformere poput Daniela Day-Lewisa, Christiana Balea, Jakea Gyllenhaala i Joaquina Phoenixa (interesantno, prva trojica su igrala boksače u filmovima "The Boxer", "The Fighter" i "Southpaw", a četvrti odglumio Jokera pod utjecajem "Taxi Drivera").

Što je De Niro u fizičkom, transfomerskom smislu napravio od sebe u filmu "Raging Bull" vidljivo je odmah nakon uvodnog monologa, u blistavom montažnom prijelazu Scorseseove kućne montažerke Thelme Schoonmaker, kad se priča vrati iz 1964. u 1941. i prebaci s punašnog La Motte na mišićavog u ringu protiv Robinsona (Johnny Barnes).

Pretvorio je mišiće u salo nakon intenzivnih treninga boksa i par mečeva odrađenih za stvarno (pobijedio u dva od tri!), uslijed čega je pravi La Motta rekao da bi mogao ići u profesionalce. Međutim, nije sve u tjelesnom i fizičkoj transformaciji, kurama debljanja/mršavljenja, umjetnim nosovima itd.; ima nešto i u mentalnom, što neki glumci zaboravljaju prilikom preobražaja ("Hillbilly Elegy").

De Niro je još uvjerljiviji u psihološkom portretu La Motte, čovjeka-nervčika čiji unutarnji demoni izlaze napolje i ispoljavaju se u obliku fizičkog nasilja i agresije. Nutrina pa tek onda vanjština, implozija pa eksplozija, karakteriziraju De Nirovu izvedbu ultimativnog "mačističkog" (auto)destruktivca i predstavnika tzv. toksične muškosti iz razdoblja dok taj termin još nije bio iskovan.

"Bik iz Bronxa" je sušta suprotnost "talijanskom pastuhu" Rockyju Balboi, kao što je "Razjareni Bik" suprotan "Rockyju" s kojim dijeli producenta Irwina Winklera, studio MGM/United Artists i žanr, premda je ovo više karakterna studija i boksački film na "scorseseovski" način ili, bolje, obratno – Scorseseov film na boksački način.

Rockyja je lako voljeti, La Mottu još lakše mrziti, ali svejedno s njega ne mogu skrenuti pogled zahvaljujući Scorseseu i De Niru. Lik je fascinantan. Njegova duša je u modricama, puna "šljiva", ako je uopće ima. Tračak (ranjene) duše La Motta pokazuje možda samo u sceni kad ga strpaju u zatvorsku samicu i, nakon što urlajući kao neandertalac izudara zid glavom i šakama, šaptom zajeca "Ja nisam životinja", referirajući se na titulu kojom ga je počastio susjed i uvjeravajući se u suprotno.

Jer, La Motta jest životinja, divlja zvijer, a njegov kavez je ring, gdje egzorcira svoje unutarnje demone. Tu je on faca, izvan ringa obični propalica, kompulzivan "anger management" nasilnik ranjena ega koji se lako razgnjevi, frustriran što ima male "djevojačke" šake i što neće nikad boksati s Joeom Louisom zbog razlike u kategoriji, a bolji je od njega.

Izvan ringa je "bully" patološki ljubomoran na svoju drugu ženu Vickie u tumačenju divne Cathy Moriarty; platinasta plavuša u svom debiju izgleda (i Scorsese je tako snima) poput hollywoodske dive pristigle iz četrdesetih, odakle kao da datira i sam film zbog evokativne c/b fotografije.

Ljubomora raste iz dana u dan sve više: La Motta je uvjeren da Vickie vara s lokalnim mafijašem Salvyjem Battsom (Frank Vincent), naposlijetku i s bratom, iskaljujući svoja nezadovoljstva u postelji. Paranoično pitanje "Gdje si bila?" (za nju) i "Jesi mi ševio ženu?!" (za brata) dobiva ekstremni odgovor kad se La Motta razbjesni, eskalira nasiljem i divljački izmlati oboje kao da je u ringu, možda i gore.

Seksualna nesigurnost nadolijevala je ulje na vatru njegova bijesa koji je najprije implodirao unutar njega i eksplodirao prema van. Da žene ne prolaze dobro u muškom (boksačkom) svijetu filma, moglo se naslutiti kad svjetina pregazi neku nesretnicu u publici prilikom izbijanja nereda i stampeda u areni.

Ta scena je i vjesnik nasilja u ringu/boksačkoj dvorani i izvan nje(ga). Nasilje izvan ringa artistički možda nikad raspoloženiji Scorsese snima brutalno realistično i sirovo, statičnom kamerom koja ne trepće, a u ringu je kamerno zaigraniji i pronalazi hipnotičku poeziju u kiši udaraca i rijeci krvi.

Impresivne scene boksa, prve za koje je kamera zakoračila u ring i švenkovima/subjektivnom perspektivom/krupnjacima dotad najpreciznije prikazala kako je to kad vam se (za)vrti u glavi od šaketanja, spadaju u malu školu režije, kamere i montaže za izučavanje na akademijama.

One su savršenoj sinergiji s karakterizacijom La Motte koji će mlađem protivniku unakaziti lice zato što je Vickie rekla da je zgodan, ali i dopustiti da ga, grešnog kako Scorsese voli, Robinson isprebija na mrtvo ime u zadnjoj borbi, oglednom primjeru samokažnjavanja, pokore, ispiranja grijeha, iskupljenja.

Posljednja borba je kulminacija dotadašnje izvanrednosti Scorsesea, Chapmana i Shoonmakerice koji savršeno prenose miris ringa, znoja, boksanja. Pamti se trenutak zatišja pred buru Robinsonovih udaraca koji razbijaju arkade, lome nosove... Masakr u ringu.

Svaki udarac montažno je akcentiran bijelim flešom fotoaparata nalik snopovima usamljenog svjetionika, u paketu s rasprskavanjem crne krvi. Krv je posvuda, cijedi se sa spužve, kapa s konopaca na koje će La Motta biti pribijen kao Isus na križ u prizoru kristolike/krucifiksne simbolike. La Motta je "razapeo" samoga sebe kako bi platio za svoje grijehe.

Debitantica bez straha od oskarovca

Tek su minimalno primjetne natruhe De Nira kakvog danas znamo, ali još nije bio "taj" i "takav". Glumac je nestao u ulozi La Motte i još uvijek se smatra nestalim. Trebala su mu tri mjeseca da "izbaci" lika iz sebe, povučen u osamu. Fascinantno je s kakvom mu lakoćom i smirenosti parira hrabra Cathy Moriarty u svojoj prvoj filmskoj ulozi, kao da pred sobom nema megazvijezdu i oskarovca koji se već tad pozicionirao visoko na listi najboljih glumaca u povijesti.

Sedam (i pol) veličanstvenih

Mnoštvo fenomenalnih uloga dao je De Niro, ali ako se treba odlučiti za najbolje, poredak bi bio (otprilike) ovakav, pri čemu su prve tri pozicije najuklesanije u kamenu...
1. "Taksist" (1976.)/"RAZJARENI BIK" (1980.)
2. "Lovac na jelene" (1978.)
3. "Kum II" (1974.)
4. "Bilo jednom u Americi" (1984.)
5. "Vrućina" (1995.)
6. "Rt straha" (1991.)
7. "Casino" (1995.)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. kolovoz 2022 04:23